Patronat
Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"
Weeks, Brent - "Cień doskonały" (wyd. 2024)
Ukazały się
Iglesias, Gabino - "Diabeł zabierze was do domu"
Richau, Amy & Crouse, Megan - "Star Wars. Wielka Republika. Encyklopedia postaci"
King, Stephen - "Billy Summers"
Larson, B.V. - "Świat Lodu"
Brown, Pierce - "Czerwony świt" (wyd. 2024)
Kade, Kel - "Los pokonanych"
Scott, Cavan - "Wielka Republika. Nawałnica"
Masterton, Graham - "Drapieżcy" (2024)
Linki
|
|
|
Wydawnictwo: Mag Cykl: Cykl hyperiońskiKolekcja: ArtefaktyTytuł oryginału: Endymion Data wydania: Styczeń 2018 ISBN: 978-83-7480-900-9 Oprawa: twarda Format: 135 x 202 mm Liczba stron: 640 Cena: 49,00 zł Rok wydania oryginału: 1995 Tom cyklu: 1
|
Śpiewaj mi dalej, dzielny Endymionie
Raul Endymion czeka na wykonanie wyroku śmierci. Katem ma być mechanika kwantowa, o momencie egzekucji zdecyduje losowość natury wyrażająca się przez rozpad radioaktywnej substancji. Statek kosmiczny z Raulem w roli kota Schrödingera unosi się w przestrzeni wokół planety Armaghast, dając więźniowi wiele czasu na wspomnienia, dotyczące kosmicznych podróży, spotkań z legendarnymi, na poły mitycznymi postaciami, a także wszystkich poprzednich wydanych na niego wyroków śmierci.
Od wyroku śmierci wszystko się zaczęło. Dwudziestoośmioletni bohater, noszący nazwisko będące jednocześnie nazwą jednego z miast Hyperiona, niegdyś pasterz, a potem lansjer w miejscowym wojsku, zajął się pozornie spokojnym zawodem przewodnika po okolicznych mokradłach. Pewnego dnia jednak zwykła wycieczka z bogatymi myśliwymi zakończyła się spektakularną awanturą i śmiercią jednego z klientów. Endymion nie był w istocie winien ani pierwszej, ani drugiej – ale słowo biednego miejscowego stawiane przeciwko zeznaniom wpływowych biznesmenów nie niosło w sobie zbyt wiele wagi. Błyskawiczny proces zakończył się (jak należało się spodziewać) skazaniem na śmierć, ale już sama egzekucja doprowadziła do finału nieoczekiwanego: Raul pozostał wśród żywych, trafiając w towarzystwo znanego sobie wcześniej z legendarnych „Pieśni Hyperiona” M.Silenusa, poety, który przekroczył już trzysta lat życia. Podczas spotkania Silenus powierzył Endymionowi ambitną misję, w której – oprócz drobnych zadań bocznych, takich jak całkowite przemeblowanie politycznej i w pewnym sensie astronomicznej natury wszechświata – kluczową rolę miało odegrać zaopiekowanie się Eneą, nastoletnią córką Brawne Lamii i cybryda Johna Keatsa, która 270 lat wcześniej zniknęła w Grobowcach Hyperiona, a zdaniem poety miała wkrótce znów się w nich pojawić…
Świat przedstawiony w „Endymionie”, wznawianej przez Maga w ramach serii Artefakty kontynuacji „Hyperiona” i „Upadku Hyperiona” Dana Simmonsa, różni się od tego z poprzednich tomów globalną sytuacją polityczną. Po upadku datasfery i transmiterów stanowiących fizyczny i wirtualny nośnik sztucznych inteligencji składających się na TechnoCentrum (tu uwaga – zmiana tłumacza oznacza w szczególności to, że zmieniła się też część terminologii – żegnamy Technojądro), kontrolę nad znaczną częścią kosmosu przejął kierowany żelazną ręką przez papieża Juliusza IV Pax. Wielka władza kościelnej organizacji bierze się po części z potężnego argumentu – umiejętności kontrolnego przeprowadzania rezurekcji przy pomocy znanych z „Hyperiona” krzyżokształtów. Tym dziwniejsze może wydawać się to, że Pax najwyraźniej traktuje małą dziewczynkę z przeszłości jako śmiertelne zagrożenie, wysyłając na Hyperiona z zadaniem jej przechwycenia zasłużonego oficera, kapitana de Soyę.
„Endymiona” można co prawda czytać jako niezależną powieść, ale niewątpliwie powieść zyskuje głębszy sens i czytelność po lekturze poprzednich dwóch tomów cyklu. Wydarzenia „Hyperiona” i „Upadku Hyperiona” znajdują tu logiczną kontynuację. Choć początkowo omawiana powieść nie dorównuje narracyjnym rozmachem poprzedniczkom – przez zasadniczą część tekstu obserwujemy dwie fabularne nici, związane z uciekinierami i ścigającym ich de Soyą, oraz zmierzające (jak można się domyślać od początku) do wspólnego finału – ostatnie rozdziały to już jednak będące znakiem rozpoznawczym cyklu zwroty akcji, wkraczający na scenę niespodziewani gracze i dramatyczne, pełne dynamiki starcia. Wizjom Simmonsa nie sposób odmówić świeżości i oryginalności; zręczne operowanie czasem, nawiązaniami literackimi i kulturowymi (jedna z ostatnich scen powieści przenosi nas do słynnego domu zaprojektowanego przez Franka Lloyda Wrighta), obrazami kolejnych światów i umiejętnie dawkowanymi tajemnicami stanowią świetnie znane silne strony książek amerykańskiego pisarza. Znów, podobnie jak w poprzednich tomach może drażnić pewna jednowymiarowość bohaterów – ale i tu wypada ją Simmonsowi wybaczyć.
„Endymion” nie kończy cyklu, co więcej sytuacja z zakończenia powieści przypomina dokładnie tę z finału „Hyperiona” – o ile pewne wątki ulegają rozwiązaniu, fundamentalna kwestia roli Enei w przyszłości świata oraz pytanie o to, jak tytułowy bohater trafił do kwantowego więzienia, muszą poczekać na odpowiedzi do finałowego tomu, „Triumfu Endymiona”, którego wydanie w Artefaktach zapowiedziano na lato.
Autor: Adam Skalski
Dodano: 2018-04-06 13:32:18
Sortuj: od najstarszego | od najnowszego
Jacek Łukawski - 09:06 10-04-2018
Dobrze, że nie spojlerujesz, bo jestem właśnie w trakcie lektury.
|
|
|
Artykuły
Plaża skamielin
Zimny odczyt
Wywiad z Anthonym Ryanem
Pasje mojej miłości
Ekshumacja aniołka
Recenzje
Fonstad, Karen Wynn - "Atlas śródziemia
Fosse, Jon - "Białość"
Hoyle, Fred - "Czarna chmura"
Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"
Lindgren, Torgny - "Legendy"
Miles, Terry - "Rabbits"
Fragmenty
Grimwood, Ken - "Powtórka"
Lewandowski, Maciej - "Grzechòt"
Howard, Robert E. - "Conan. Księga druga"
Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #2
Sherriff, Robert Cedric - "Rękopis Hopkinsa"
Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"
Howey, Hugh - "Silos" (wyd. 2024)
Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #1
|