NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Wolfe, Gene - "Miecz i Cytadela"

Abnett, Dan - "Uniwersum Marvela. Avengers: Wszyscy chcą rządzić światem"

Ukazały się

antologia - "Kryształowe smoki 2019"


 Pilipiuk, Andrzej - "Księżniczka" (2020)

 Biedrzycki, Bartosz - "Zimne światło gwiazd"

 Campbell, Jack - "Zaginiona flota. Odważny" (2020)

 Kloos, Marko - "Wstrząsy wtórne"

 Nieściur, Sławomir - "Blokada"

 antologia - "Opowieści niesamowite z języka angielskiego"

 Chokshi, Roshani - "Srebrzyste węże"

Linki

Simmons, Dan - "Endymion" (Artefakty)
Wydawnictwo: Mag
Cykl: Cykl hyperioński
Kolekcja: Artefakty
Tytuł oryginału: Endymion
Data wydania: Styczeń 2018
ISBN: 978-83-7480-900-9
Oprawa: twarda
Format: 135 x 202 mm
Liczba stron: 640
Cena: 49,00 zł
Rok wydania oryginału: 1995
Tom cyklu: 1



Simmons, Dan - "Endymion"

Śpiewaj mi dalej, dzielny Endymionie


Raul Endymion czeka na wykonanie wyroku śmierci. Katem ma być mechanika kwantowa, o momencie egzekucji zdecyduje losowość natury wyrażająca się przez rozpad radioaktywnej substancji. Statek kosmiczny z Raulem w roli kota Schrödingera unosi się w przestrzeni wokół planety Armaghast, dając więźniowi wiele czasu na wspomnienia, dotyczące kosmicznych podróży, spotkań z legendarnymi, na poły mitycznymi postaciami, a także wszystkich poprzednich wydanych na niego wyroków śmierci.
Od wyroku śmierci wszystko się zaczęło. Dwudziestoośmioletni bohater, noszący nazwisko będące jednocześnie nazwą jednego z miast Hyperiona, niegdyś pasterz, a potem lansjer w miejscowym wojsku, zajął się pozornie spokojnym zawodem przewodnika po okolicznych mokradłach. Pewnego dnia jednak zwykła wycieczka z bogatymi myśliwymi zakończyła się spektakularną awanturą i śmiercią jednego z klientów. Endymion nie był w istocie winien ani pierwszej, ani drugiej – ale słowo biednego miejscowego stawiane przeciwko zeznaniom wpływowych biznesmenów nie niosło w sobie zbyt wiele wagi. Błyskawiczny proces zakończył się (jak należało się spodziewać) skazaniem na śmierć, ale już sama egzekucja doprowadziła do finału nieoczekiwanego: Raul pozostał wśród żywych, trafiając w towarzystwo znanego sobie wcześniej z legendarnych „Pieśni Hyperiona” M.Silenusa, poety, który przekroczył już trzysta lat życia. Podczas spotkania Silenus powierzył Endymionowi ambitną misję, w której – oprócz drobnych zadań bocznych, takich jak całkowite przemeblowanie politycznej i w pewnym sensie astronomicznej natury wszechświata – kluczową rolę miało odegrać zaopiekowanie się Eneą, nastoletnią córką Brawne Lamii i cybryda Johna Keatsa, która 270 lat wcześniej zniknęła w Grobowcach Hyperiona, a zdaniem poety miała wkrótce znów się w nich pojawić…
Świat przedstawiony w „Endymionie”, wznawianej przez Maga w ramach serii Artefakty kontynuacji „Hyperiona” i „Upadku Hyperiona” Dana Simmonsa, różni się od tego z poprzednich tomów globalną sytuacją polityczną. Po upadku datasfery i transmiterów stanowiących fizyczny i wirtualny nośnik sztucznych inteligencji składających się na TechnoCentrum (tu uwaga – zmiana tłumacza oznacza w szczególności to, że zmieniła się też część terminologii – żegnamy Technojądro), kontrolę nad znaczną częścią kosmosu przejął kierowany żelazną ręką przez papieża Juliusza IV Pax. Wielka władza kościelnej organizacji bierze się po części z potężnego argumentu – umiejętności kontrolnego przeprowadzania rezurekcji przy pomocy znanych z „Hyperiona” krzyżokształtów. Tym dziwniejsze może wydawać się to, że Pax najwyraźniej traktuje małą dziewczynkę z przeszłości jako śmiertelne zagrożenie, wysyłając na Hyperiona z zadaniem jej przechwycenia zasłużonego oficera, kapitana de Soyę.
„Endymiona” można co prawda czytać jako niezależną powieść, ale niewątpliwie powieść zyskuje głębszy sens i czytelność po lekturze poprzednich dwóch tomów cyklu. Wydarzenia „Hyperiona” i „Upadku Hyperiona” znajdują tu logiczną kontynuację. Choć początkowo omawiana powieść nie dorównuje narracyjnym rozmachem poprzedniczkom – przez zasadniczą część tekstu obserwujemy dwie fabularne nici, związane z uciekinierami i ścigającym ich de Soyą, oraz zmierzające (jak można się domyślać od początku) do wspólnego finału – ostatnie rozdziały to już jednak będące znakiem rozpoznawczym cyklu zwroty akcji, wkraczający na scenę niespodziewani gracze i dramatyczne, pełne dynamiki starcia. Wizjom Simmonsa nie sposób odmówić świeżości i oryginalności; zręczne operowanie czasem, nawiązaniami literackimi i kulturowymi (jedna z ostatnich scen powieści przenosi nas do słynnego domu zaprojektowanego przez Franka Lloyda Wrighta), obrazami kolejnych światów i umiejętnie dawkowanymi tajemnicami stanowią świetnie znane silne strony książek amerykańskiego pisarza. Znów, podobnie jak w poprzednich tomach może drażnić pewna jednowymiarowość bohaterów – ale i tu wypada ją Simmonsowi wybaczyć.
„Endymion” nie kończy cyklu, co więcej sytuacja z zakończenia powieści przypomina dokładnie tę z finału „Hyperiona” – o ile pewne wątki ulegają rozwiązaniu, fundamentalna kwestia roli Enei w przyszłości świata oraz pytanie o to, jak tytułowy bohater trafił do kwantowego więzienia, muszą poczekać na odpowiedzi do finałowego tomu, „Triumfu Endymiona”, którego wydanie w Artefaktach zapowiedziano na lato.



Autor: Adam Skalski
Dodano: 2018-04-06 13:32:18
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

Jacek Łukawski - 09:06 10-04-2018
Dobrze, że nie spojlerujesz, bo jestem właśnie w trakcie lektury.

Komentuj


Artykuły

Sam Sykes - wywiad z autorem "Siedmiu czarnych mieczy"


 Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?

 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

Recenzje

Vonnegut, Kurt - "Galapagos"


 Adeyemi, Tomi - "Dzieci krwi i kości" i "Dzieci prawdy i zemsty"

 Wilhelm, Kate - "Gdzie dawniej śpiewał ptak"

 Collins, Suzanne - "Ballada ptaków i węży"

 Bradbury, Ray - "Green Town"

 Taylor, Dennis E. - "Gdyż jest nas wielu"

 Butcher, Jim - "Opowieść o duchach"

 Harrow, Alix E. - "Dziesięć tysięcy drzwi"

Fragmenty

 Elison, Meg - "Księga Bezimiennej Akuszerki"

 Możdżeń, Konrad - "Chodź ze mną"

 Zamiatin, Jewgienij - "My"

 Urbanowicz, Artur - "Paradoks"

 Sykes, Sam - "Siedem czarnych mieczy"

 Kisiel, Marta - "Małe Licho i lato z diabłem"

 Masterton, Graham - "Dzieci zapomniane przez Boga"

 Hałas, Agnieszka - "Czerń nie zapomina"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS