NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Corey, James S.A. - "Prochy Babilonu"

Majka, Paweł - "Berserk. Spowiednik"

Ukazały się

Komuda, Jacek - "Wilcze gniazdo" (wyd. 4)


 Piekara, Jacek - "Mój przyjaciel Kaligula" (2019)

 Ziemiański, Andrzej - "Pułapka Tesli" (wyd. 2)

 Manguel, Alberto; Guadalupi, Gianni - "Słownik miejsc wyobrażonych"

 King, Stephen - "Instytut"

 Parowski, Maciej - „Wasz cyrk, moje małpy. Chronologiczny alfabet moich autorów”, tom 2

 Lewicka, Anna - "Moc"

 Brennan, Marie - "W labiryncie smoków"

Linki

Sullivan, Michael J. - "Nowe imperium. Szmaragdowy sztorm"
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Cykl: Odkrycia Riyrii
Tytuł oryginału: Nyphron Rising. Emerald Storm
Tłumaczenie: Edward Szmigiel
Data wydania: Wrzesień 2012
Oprawa: miękka
Format: 125mm x 195mm
Liczba stron: 856
Cena: 49,00 zł
Rok wydania oryginału: 2010
Tom cyklu: 3 i 4



Sullivan, Michael J. - "Nowe imperium. Szmaragdowy sztorm"

Fantastyczny szablon


Drugi tom „Odkryć Riyrii” niczym nie zaskakuje. Książka zawiera kolejne dwie powieści skonstruowane według podobnego schematu. Osoby poszukujące niespodzianek poczują się więc rozczarowane. Natomiast jeśli się szuka lekkostrawnej książki do poduszki lub autobusu, to książka Sullivana powinna się sprawdzić.

Cykl „Odkrycia Riyrii” ukazuje się jak na razie w Polsce w dwupakach: najpierw czytelnicy mogli zapoznać się z „Królewską krwią” i „Wieżą elfów”, a w kolejnej części czekają na nich powieści „Nowe imperium” oraz „Szmaragdowy tron”. Dzięki takiemu rozwiązaniu do sprzedaży trafiają opasłe tomiszcza. Zresztą czytając cykl Michaela J. Sullivana niespecjalnie można zauważyć rozgraniczenie między jednym a drugim tomem; co najwyżej jedna z misji się kończy i rozpoczyna się druga. To dość charakterystyczny przykład serii, w której liczy się przede wszystkim główna opowieść rozciągnięta na kilka tomów; niemniej da się wyróżnić pewne fabularne dominanty w każdej z powieści.
Pierwsze dwie części przygód Hadriana i Royce’a miały typowy łotrzykowski charakter, przejawiający się zarówno w kreacji postaci, jak i tworzeniu wątków na modelu opracowanym m.in. przez Fritza Leibera w tekstach o Fafrydzie i Szarym Kocurze. W „Nowym imperium” akcenty są już nieco inaczej rozłożone, coraz rzadziej bohaterowie wykonują misje typowe dla szpiegów i złodziei. Jeszcze większą rolę zaczyna odgrywać księżniczka Arista, pojawia się też nowa postać, z której perspektywy autor opisuje wydarzenia. W fabule na pierwszy plan wysuwają się kwestie związane z geopolityką i zagrożeniem ze strony nowopowstałego (i tytułowego) organizmu państwowego, łączącego siłę militarną z monopolem na szerzenie religii. Nadal jednak wątki są rozgrywane w sposób tradycyjny dla klasycznego fantasy, czyli poprzez działania niewielkich grup postaci wypełniających misję. Jeszcze lepiej widoczne w „Szmaragdowym sztormie”, w którym duet Riyria wyrusza na morze, a następnie przedziera się przez egzotyczne krainy.
Konstrukcyjnie powieści Sullivana nie należą do skomplikowanych. W obu tytułach dominuje kilka wątków (i to dosłownie kilka, wahając się przeważnie od dwóch do czterech): ich liczba jest uzależniona od tego, czy postaci podróżują wspólnie, czy też się rozdzielają. Autor bardzo rzadko decyduje się na pokazanie wydarzeń z punktu widzenia postaci innej niż czwórka ulubieńców. Sama intryga też nie należy do skomplikowanych i trudność jej przejrzenia wynika raczej z niepodawania żadnych wskazówek niż umiejętnego konstruowania sieci wątków i zależności między postaciami. Stąd też nieraz ma się wrażenie, że jakieś rozwiązanie lub pojawienie się wygodnej dla dalszego rozwoju fabuły postaci zostało wyciągnięte z kapelusza. Na tle dość prostych zabiegów fabularnych jest to rażące.
Sullivan tworzy teksty dość mechanicznie, układając je ze znanych klocków i montując z nich powszechne w fantasy schematy. Brak w nich choćby cienia artyzmu, za to jest mnóstwo rzetelnej, rzemieślniczej roboty. Ponadto podczas lektury niejednokrotnie ma się wrażenie, że dany fragment został napisany w konkretnym celu, np. by lepiej nakreślić daną postać, albo też przygotować pole pod przyszłe wydarzenia. Te elementy są oczywiście obecne w każdej powieści, ale u Sullivana ich funkcja rzuca się w oczy. Być może jednak jest to efekt siły sugestii i odsłonięcia tajników warsztatu autora w poradach dla piszących na łamach Nowej Fantastyki.
Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy cykl Sullivana czytać warto. Wszystko zależy od indywidualnych preferencji i potrzeby chwili. Podczas lektury nie przeżyje się fabularnych olśnień i emocjonalnych uniesień, nie doświadczy się również skomplikowanej intrygi. Niemniej jednak „Nowe imperium. Szmaragdowy sztorm” to solidna rzemieślnicza robota, nawet jeśli z pisarskimi szwami wychodzącymi niekiedy na wierzch. Nawet jeśli oparta na schematach i przeładowana technikaliami. To jedna z tych książek, które podczas lektury spełniają swoje zadanie (tj. dość wciągającej lektury przygodowej), a analizowane na chłodno przywodzą na myśl więcej wad niż zalet.



Autor: Tymoteusz „Shadowmage” Wronka


Dodano: 2013-04-07 22:12:33
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj powieść o Spider-Manie


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Sanderson, Brandon - "Do gwiazd"


 Funke, Cornelia, del Toro, Guillermo - "Labirynt fauna"

 Aldiss, Brian W. - "Non stop"

 Sanderson, Brandon - "Rytmatysta"

 Warren, Ed i Lorraine & Chase, Robert David - "Nawiedzenia. Historie prawdziwe"

 Podlewski, Marcin - "Księga Zepsucia. Tom 1"

 Sullivan, Michael J. - "Zniknięcie córki Wintera"

 Vonnegut, Kurt - "Syreny z Tytana"

Fragmenty

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

 Bławatska, Helena P. - "Opowieści okultne"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Uderzenie wyprzedzające"

 Karnicka, Anna - "Paradoks Marionetki: Sprawa Marionetkarza"

 Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

 Jensen, Danielle L. - "Mroczne wybrzeża"

 Eames, Nicholas - "Krwawa Róża"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS