NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

LaValle, Victor - "Samotne kobiety"

Miela, Agnieszka - "Krew Wilka"

Ukazały się

Parker-Chan, Shelley - "Ten, który zatopił świat" (zintegrowana)


 Parker-Chan, Shelley - "Ten, który zatopił świat" (miękka)

 Szokalski, Kajetan - "Jemiolec"

 Patel, Vaishnavi - "Kajkeji"

 Mortka, Marcin - "Szary płaszcz"

 Maggs, Sam - "Jedi. Wojenne blizny"

 Szmidt, Robert J. - "Szczury Wrocławia. Kraty"

 Chambers, Becky - "Psalm dla zbudowanych w dziczy"

Linki

Wojnarowski, Zbigniew - "Miraż"
Wydawnictwo: Narodowe Centrum Kultury
Cykl: Zwrotnice czasu. Historie alternatywne
Data wydania: Czerwiec 2011
ISBN: 978-83-61587-6
Oprawa: twarda
Format: 155×215mm
Liczba stron: 536
Cena: 39,00 zł



Wojnarowski, Zbigniew - "Miraż"

Ułomna kronika filmowa


Z jednej strony slajdy z historii polski, z drugiej próba ufantastycznienia rzeczywistości: efekt raczej przeciętny. „Miraż, chociaż ciekawy, jest w dużej mierze prześlizgnięciem się zarówno po temacie, jak i formie. Książce zrobiłoby lepiej, gdyby autor skoncentrował się na jednej z możliwości, jedynie ubarwiając ją o drugą.

Narodowe Centrum Kultury w 2010 roku rozpoczęło wydawanie serii literackiej zatytułowanej „Zwrotnice czasu”, w której prezentowane są utwory z pogranicza fantastyki i historii alternatywnej. Seria ta stawia sobie za cel publikowanie tytułów ukazujących w nieco innym świetle kluczowe fragmenty naszych dziejów, zadawanie istotnych pytań dotyczących polskiego narodu w sposób daleki od napuszonej i często ciężkostrawnej dyskusji historyków i polityków. Szóstym tomem wydanym przez NCK jest „Miraż” Zbigniewa Wojnarowskiego, pozycja może nie tak wybitna jak niektóre jej poprzedniczki, ale również zasługująca na uwagę.
Punktem centralnym jest tytułowe kino Miraż. Bohaterowie podczas seansów w nim doświadczają wizji, zmieniają postrzeganie świata, ich losy zaczynają być kierowane w inną stronę. Obejrzenie filmu staje się momentem przejścia między tym co rzeczywiste, a tym co stoi tuż za jej granicą. Od tego momentu postaci spotykają coraz bardziej nieprawdopodobne historie, chociaż ich natura jest różnorodna – raz jest to powolna przemiana w postać z baśni, kiedy indziej przeniesienie do innego czasu lub wprowadzenie nadprzyrodzonych elementów do z pozoru normalnego otoczenia.
Wszystkie opowieści łączy jeszcze jedna rzecz – dzieją się podczas najważniejszych i najtragiczniejszych wydarzeń polskiej historii ubiegłego wieku. Postaci muszą mierzyć się między innymi z okupacją hitlerowską, stalinowskimi represjami czy koszmarem stanu wojennego. Pod tym względem książka Wojnarowskiego jest „ufantastycznioną” kroniką filmową. Zresztą akurat aspekt kinowo-filmowy jest w książce uwypuklony na kilku poziomach i sprawia, że całość jawi się jako przemyślana i dopracowana koncepcja.
Niecodzienna jest forma książki Wojnarowskiego. Poszczególne seanse przenoszące czytelnika w XX-wieczne realia mogą funkcjonować jako oddzielne opowiadania (zresztą dwa z nich ukazały się jako samodzielne pozycje w prasie), ale spięte klamrą współczesnej narracji w formie wstępu, łączników i zakończenia, uzyskują dodatkowy wymiar. Nie są to już pojedyncze wydarzenia z historii Polski, ale spójny obraz kolejnych XX-wiecznych koszmarów. W dodatku wymowa wcale nie jest optymistyczna, chociaż kino Miraż leży obecnie pogrzebane na dnie jeziora, to jego złowróżbna aura nadal jest aktywna. Podobnie jest z nami – zamiast iść naprzód, nadal lękamy się demonów przeszłości. Ciężko się od nich uwolnić.
Wszystkie opowieści z „Mirażu” utrzymane są w konwencji grozy. Nie jest to klasyczny horror pełen krwi i śmierci. Wojnarowski – nieco w stylu Łukasza Orbitowskiego – bazuje przede wszystkim na demonach tkwiących w ludziach; przerażających aspektach otaczającego nas świata. Poprzez dodatnie pierwiastka nadnaturalnego podkreśla tragizm wydarzeń historycznych. Nie oszczędza też bohaterów. Tor, na którym znaleźli się po wizycie w kinie, biegnie wprost ku katastrofie i nie ma możliwości zboczenia z niego. Pod tym względem autor nie odbiega znacząco od klasycznych rozwiązań tej konwencji.
Czy czegoś zabrakło? Tak. Wojnarowski snuje fabuły, nieźle kreśli realia każdej z epok, ale podczas lektury nie znajdujemy odpowiedzi na proste pytanie: czemu to służy? Nawet przy ciekawej koncepcji sama funkcja opisowa wydaje się niewystarczająca; tym bardziej, że niektóre inne książki ze „Zwrotnic czasu” stawiały (a czasem nawet odpowiadały) na istotne pytania dotyczące polskości i historii. W „Mirażu” tego brakuje i czytelnikowi pozostaje jedynie przegląd ubiegłowiecznych koszmarów.

Recenzja pierwotnie ukazała się w 21. numerze Literadaru.



Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka


Dodano: 2012-10-01 21:35:00
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Brzezińska, Anna - "Mgła"


 Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"

 Lindgren, Torgny - "Legendy"

 Miles, Terry - "Rabbits"

 McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"

 Simmons, Dan - "Czarne Góry"

 Sanderson, Brandon - "Yumi i malarz koszmarów"

 Bardugo, Leigh - "Wrota piekieł"

Fragmenty

 Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Rothfuss, Patrick - "Wąska droga między pragnieniami"

 Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"

 Sablik, Tomasz - "Próba sił"

 Kagawa, Julie - "Żelazna córka"

 Pratchett, Terry - "Pociągnięcie pióra. Zaginione opowieści"

 Crouch, Blake - "Upgrade. Wyższy poziom"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS