NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Corey, James S.A. - "Wzlot Persepolis"

Ryan, Anthony - "Królowa ognia"

Ukazały się

Schwartz, Alvin - "Kolejne upiorne opowieści po zmroku. Historie, które mrożą krew w żyłach"


 Radecki, Łukasz - "Odium"

 Mammay, Michael - "Przestrzeń"

 Zbierzchowski, Cezary - "Chłopi 2050, czyli Agronauci w czasach katastrofy klimatycznej"

 Rumin, Aleksandra - "Zbrodnia na blokowisku"

 Duncan, Emily A. - "Niegodziwi święci"

 Wlazło, Alicja - "Iskra"

 Lisińska, Małgorzata - "Bajki krasnoludzkie"

Linki

Kochański, Krzysztof - "Zabójca czarownic"
Wydawnictwo: Runa
Data wydania: Lipiec 2009
ISBN: 978-83-89595-52-2
Oprawa: miękka
Format: 125×195 mm
Liczba stron: 304
Cena: 29,50



Kochański, Krzysztof - "Zabójca czarownic"

Przegląd twórczości w cieniu apokalipsy


Krzysztof Kochański jest trochę zapomnianym pisarzem. Zapomnianym, bo od dłuższego czasu tylko z rzadka publikującym. „Mageot” i „Baszta czarownic” ukazały się już ładnych kilka lat temu; stosunkowo niedawno zamieścił kilka tekstów w antologiach, kilka w czasopismach – jednakże, by zaistnieć w świadomości zbiorowej, pisarz potrzebuje wydań książkowych. Tym bardziej, że Kochański milczał literacko niemal przez cale lata dziewięćdziesiąte ubiegłego wieku. W związku z tym mam wrażenie, że Kochański jest, szczególnie w przypadku czytelników z młodszego pokolenia, autorem mało znanym. Dobrze się więc stało, że Runa przypomina jego starsze utwory1), bo wiele z nich jest naprawdę niezłych.
Twórczość Kochańskiego jest zróżnicowana; autor podczas swej kariery próbował sił w różnych odmianach fantastyki, jednakże najczęściej (a przynajmniej mnie dane było przede wszystkim na takie utwory trafiać) przejawiał inklinacje do tworzenia fabuł osadzonych w realiach szeroko pojętego science fiction. „Zabójca czarownic”2) – wbrew temu, co mógłby sugerować tytuł – to zbiór ośmiu opowiadań nawiązujących przynajmniej jednym elementem do fantastyki naukowej. W ich obrębie można wyróżnić kilka pomniejszych nurtów w twórczości Kochańskiego.
Czytając niektóre teksty ze zbioru („Zabójca czarownic”, „Łyżwiarz”, „Sen o potędze”) nie sposób oprzeć się wrażeniu, że autor był pod wpływem zachodnich klasyków, a w szczególności Le Guin, Martina czy (w trochę mniejszym stopniu) Silverberga, którzy to łączyli science fiction z elementami trudnymi do wytłumaczenia racjonalnymi sposobami; oprócz nauki pojawia się również pierwiastek nadprzyrodzony. Stąd też w utworach Kochańskiego można się zastanawiać, czy czarownica faktycznie włada magią; być może nadprzyrodzone zdolności zawdzięcza zmianom genetycznym? Razem z bohaterami można również spekulować, czy nasz Wszechświat nie jest aby jedynie snem boga śpiącego na prymitywnej planecie. Niejednoznaczność w tekstach Kochańskiego przejawia się na wielu płaszczyznach, nie tylko w fabule. Opowiadania rodzą pytania, lecz rzadko udzielają na nie odpowiedzi; umożliwiają wielość interpretacji.
Motywem wracającym jak bumerang jest u Kochańskiego pytanie o naturę człowieczeństwa. Doszukać się można go w niemal wszystkich utworach w zbiorze, ale najwyraźniej rysuje się w opowiadaniach „Rex i wyścigi psów czterokołowych”, „Interesy nie idą dobrze” czy „Dom spotyka chłopca”. Symptomatyczne, że bohaterami tych tekstów autor nie czyni przedstawicieli homo sapiens; a jednak postaci te są ze wszech miar ludzkie. Autor nie stroni również od wykorzystywania tematów religijnych; zakończenia opowiadań „Naletnik, Wąż Ognisty” i „D.L.Net” stanowią wręcz jawne nawiązania do znanych toposów.
Kochański z lubością wykorzystuje motyw apokalipsy, zagłady ludzkości, zbliżającego się i nieuchronnego końca; i na tym tle prezentuje postawy bohaterów. Nadal świetnie pamiętam czytaną przed laty nowelę „Europa po deszczu” („Wizje alternatywne 4”). W „Zabójcy czarownic” tekstów na tym poziomie co prawda nie ma (choć są niewiele słabsze), ale przynajmniej kilka należy do nurtu fantastyki katastroficznej – „D.L.Net”, „Interesy nie idą dobrze”, „Dom spotyka chłopca”, a nawet „Naletnik, Wąż Ognisty”. Charakterystyczne dla nich jest niezagłębianie się w przyczyny zagłady; kluczowe są historie postaci zmuszonych do zmagań z niesprzyjającymi okolicznościami.
To tylko nieliczne tematy poruszane w opowiadaniach Kochańskiego. Warto zaznaczyć, że autor miesza inspiracje, dzięki czemu nie ma w zasadzie utworu, który byłby jednolity tematycznie czy bazowałby na jednym tylko pomyśle. Oprócz interesujących fabuł, często z przewrotnymi puentami, Kochański oferuje poważniejszą tematykę, obecną cały czas w tle opisywanych wydarzeń.
„Zabójca czarownic” nie zawiera żadnych nowych opowiadań; jest kompilacją utworów opublikowanych w prasie i antologiach na przestrzeni przeszło dwudziestu lat3). Stanowi bardzo dobrą próbkę twórczości Kochańskiego, która powinna zachęcić osoby nieznające jego dorobku do szerszego zapoznania się z utworami zamieszkałego w Słupsku pisarza. Warto, bo choć czasem zdarzają się mu potknięcia, to jednak wśród polskich pisarzy tworzy jedne z ciekawszych tekstów.



1) Oprócz „Zabójcy czarownic” na najbliższe miesiące jest również zapowiedziany drugi zbiór: „Drzwi do piekła”.


2) Nie należy mylić tego zbioru z innym wydanym pod tym samym tytułem przez Alma-Press w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Tylko dwa opowiadania („Zabójca czarownic” i „Łyżwiarz”) występują w obu zbiorach.


3) Opowiadania ze zbioru ukazały się pierwotnie w:

„Łyżwiarz”, Feniks 1/1984
„Zabójca czarownic”, Fantastyka 11/1984
„Rex i wyścigi psów czterokołowych”, Nowa Fantastyka 1/1992
„D.L. Net”, Nowa Fantastyka 4/1998
„Sen o potędze”, Science Fiction 7/2002
„Dom spotyka chłopca”, Fantastyka - wydanie specjalne 1/2004
„Interesy nie idą dobrze”, Nowa Fantastyka 2/2005
„Naletnik, Wąż Ognisty”, antologia „Smoki” 2005


Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka


Dodano: 2009-07-09 17:39:03
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Wojnę makową"


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

Chiang, Ted - "Wydech"


 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Moore, Stuart - "Marvel X-Men: Saga Mrocznej Phoenix"

 Abercrombie, Joe - "Zemsta najlepiej smakuje na zimno"

 Schwartz, Alvin - "Upiorne opowieści po zmroku"

 Neiderman, Andrew - "Adwokat diabła"

 Corey, James S.A. - "Wzlot Persepolis"

 Corey, James S.A. - "Prochy Babilonu"

Fragmenty

 Schwartz, Richard - "Władca marionetek"

 Zbierzchowski, Cezary - "Requiem dla lalek" - fragment 1

 Zbierzchowski, Cezary - "Requiem dla lalek" - fragment 2

 Jabłoński, Witold - "Popiel"

 Headley, Maria Dahvana - "Dziedziczka jeziora"

 Mortka, Marcin - "Żółte ślepia"

 Schwab, V.E. - "Vengeful. Mściwi"

 Collins, Suzanne - "The Ballad of Songbirds and Snakes"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS