NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Palmer, Ada - "Siedem kapitulacji"

Wolfe, Gene - "Cień i Pazur"

Ukazały się

Campbell, Jack - "Przestrzeń zewnętrzna: Nieugięty"


 Žamboch, Miroslav - "Bakly. W objęciach śmierci", tom 2

 Lebbon, Tim - "Milczenie"

 Śmigiel, Łukasz - "Daemon"

 Black, Holly - "Królowa niczego"

 Jameson, Hanna - "Ostatni"

 Pilipiuk, Andrzej - "Przyjaciel człowieka"

 Jensen, Danielle L. - "Królestwo Mostu"

Linki

antologia - "A.D.XIII", tom 2
Wydawnictwo: Fabryka Słów
Cykl: antologia - "A.D.XIII"
Data wydania: Listopad 2007
ISBN: 978-83-60505-74-8
Oprawa: miękka
Format: 125 x 195
Liczba stron: 554
Cena: 29,99
seria: Antologie



antologia - "A.D.XIII", tom 2 #1

Jacek Piekara i Dominika Repeczko - Wstęp

W hinduizmie (traktujemy tu religię dość ogólnie, nie bacząc na poszczególne jej odłamy) możemy znaleźć pięć rajów, każdy zarządzany przez innego boga i jedno piekło. Na szczęście piekło ma przynajmniej wiele rejonów, co świadczy o pewnej sprawiedliwości w postrzeganiu zaświatów. Mimo że pobyt w piekle obejmuje takie atrakcje jak atak szakali, przypiekanie, tortury, bicie i cięcie, to jednak możemy uznać hinduizm za religię wielce pozytywną i optymistyczną, a to dlatego, że pobyt w piekle nie jest bynajmniej wieczny. W chwili gdy grzesznik odcierpi swoje, jego grzechy zostają wymazane i nieszczęśnik może znowu podjąć wędrówkę przez kolejne wcielenia. Nie powinien jednak liczyć, że rozpocznie tę drogę od istoty wyższej niż robal.
Podobnie buddyzm zakłada, że pobyt w piekle, choć długi, nie jest wieczny. Buddyści jednak okazali się nieco bardziej kreatywni jeśli chodzi o twórczość piekielną. Wyróżniamy osiem piekieł gorących i tyleż zimnych.

Piekła zimne to:
Arbuda – mroczna równina otoczona wysokimi górami, w której ciągle wieją zimne zamiecie, a istoty w niej są nagie i dostają od mrozu pęcherzy na całym ciele.
Nirarbuda – jest zimniejsze, powstałe od mrozu pęcherze pękają, a ciała cierpiących są pokryte zamarzniętą krwią i ropą.
Atata - piekło, w którym istoty ciągle trzęsą się z zimna.
Hahava - piekło, w którym istoty ciągle lamentują.
Huhuva - piekło, w którym istoty szczękają zębami.
Utpala - w tym piekle od przenikliwego zimna skóra zmienia kolor na niebieski.
Padma - piekło, w którym jest tak zimno, że zamarznięte ciało pęka.
Mahāpadma - piekło, w którym pęka nie tylko skóra i mięśnie, ale i organy wewnętrzne.

Piekła gorące to:
Sañjîva - w tym piekle stąpa się po rozżarzonym żelazie, a ze sklepienia kapie płynny metal. Jak tylko istoty w nim poczują strach przed cierpieniem, pojawiają się demoniczni słudzy Yamy i ranią potępieńców szponami, aż ci umrą, by natychmiast powrócić do życia i znów się bać i cierpieć.
Kâlasűtra, piekło czarnych linii - słudzy Yamy mają tu niejakie ułatwienie w pracy, na ciałach potępionych pojawiają się czarne linie, według których należy ciąć tkankę - coś na kształt wykroju z makabrycznej pracowni krawieckiej, albo ściągi dla Kuby Rozpruwacza.
Samghâta, piekło miażdżenia - tu tak jak w powyższych jest ziemia z rozpalonego żelaza, ale ściany to poruszające się kamienne bloki, które miażdżą potępionych, po czym rozsuwają się, by skazańcy mogli odzyskać zdrowie i kształty - tylko po to, aby było co miażdżyć.
Raurava, piekło krzyku - w nim istoty biegają po rozpalonej ziemi w poszukiwaniu schronienia, a gdy je znajdą, zamyka się ono i istota w nim zostaje spalona.
Mahâraurava – podobne do powyższego, tylko z większym bólem, o ile to jeszcze możliwe.
Tapana – słudzy Yamy nabijają istoty na ogniste pale, aż ogień zaczyna buchać z ich nosów i ust.
Pratâpana – tutaj istoty są nabijane na trójząb.
Avici – w tym piekle ludzie są nabici na rożen i smażeni na ogniu.
Wbrew powiedzeniu popularnemu w naszym kręgu kulturowym “nic, co dobre, nie trwa wiecznie”, zarówno buddyści jak i hinduiści wierzą, że jest wręcz odwrotnie. A na wytrwałych czeka raj, albo nawet pięć.

* * *

Liczba wizji piekła i nieba w literaturze popularnej oraz w flmie jest przeogromna, gdyż to, co dzieje się z człowiekiem po śmierci, interesowało rzeszę artystów i temat wymagałby odrębnego opracowania, godnego nie krótkiego artykułu, lecz książki. Albo i kilku tomów. Jednakże żywimy nadzieję, iż nawet te kilka słów dało czytelnikom niniejszego wstępu nie tylko chwilę rozrywki, ale również okazję, by zastanowić się nad problemami nurtującymi nie tylko flozofów i teologów, ale zwykłych ludzi chcących wierzyć, że po śmierci czeka nas coś więcej niż jedynie zamiana w kupę zepsutego mięsa.


Dodano: 2007-10-25 17:26:30
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

Corey, James S.A. - "Prochy Babilonu"


 King, Stephen - "Instytut"

 Flint, Eric - "1632"

 Simmons, Dan - "Zimowe nawiedzenie"

 Butcher, Jim - "Zmiany"

 Tolkien, J.R.R. - "Upadek Gondolinu"

 Cherezińska, Elżbieta - "Wojenna korona"

 Raduchowska, Martyna - "Fałszywy Pieśniarz"

Fragmenty

 Collins, Suzanne - "The Ballad of Songbirds and Snakes"

 Dick, K. Philip - "Możemy cię zbudować"

 Heinlein, Robert A. - "Drzwi do lata"

 Archer, K.C. - "Instytut" #1

 Lebbon, Tim - "Milczenie"

 Maszczyszyn, Jan - "Necrolotum"

 Jensen, Danielle L. - "Królestwo Mostu"

 Simon, Lars - "Lennart Malmkvist i osobliwy mops Buri Bolmena"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS