NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Weeks, Brent - "Poza cieniem" (wyd. 2024)

Moorcock, Michael - "Elryk z Melniboné"

Ukazały się

Wells, Martha - "Wiedźmi król. Witch King"


 Fawcett, Heather - "Emily Wilde Encyklopedia elfów i wróżek"

 Grothaus, Michael - "Piękni lśniący ludzie"

 Kristoff, Jay - "Cesarstwo potępionych" (czerwona)

 Moder, Jaga - "Sądny dzień"

 Corland, Mai - "Pięć pękniętych ostrzy"

 Howey, Hugh - "Zmiana" (wyd. 2024)

 Wyndham, John - "Dzień tryfidów" (wyd. 2024)

Linki

Tidhar, Lavie - "Osama"
Wydawnictwo: Mag
Kolekcja: Uczta Wyobraźni
Tytuł oryginału: Osama
Tłumaczenie: Grzegorz Komerski
Data wydania: Sierpień 2013
ISBN: 978-83-7480-370-0
Oprawa: twarda
Format: 135 x 202 mm
Liczba stron: 304
Cena: 37,00 zł
Rok wydania oryginału: 2011



Tidhar, Lavie - "Osama"

Martwy pisarz i sztuczna broda


Zaczynam pisać ten tekst w dniu śmierci Toma Clancy’ego. Zastanawiam się, jakie to ma znaczenie – może trup w nagłówku przełoży się na liczbę odsłon tej recenzji. Chyba podobny rodzaj prowokacji przyświecał autorowi i wydawcy „Osamy”. Popatrzcie tylko na okładkę – złożona z wektorowych figur panorama Manhattanu z sylwetką World Trade Center w tle. Na górze jedno proste słowo „Osama”. I nieeuropejskie nazwisko autora. Nic na siłę, a jednak wypadkowa tych elementów kieruje impulsy elektryczne w waszych mózgach w stronę makabrycznego skojarzenia – 11 września, walące się wieże, gruz i krew. Ale to zmyłka. Na każdym zakręcie.

Oto bowiem typ chandlerowskiego przeżutego przez życie detektywa, podąża tropem pisarza polityczno-sensacyjnej fikcji typu B, a na przeszkodzie stoją mu faceci w czerni rodem z tekstów P. K. Dicka. Wszystko to rzecz jasna na zlecenie tajemniczej piękności. Klisza za kliszą, klisze w kliszach. Z czasem jednak, aż do kulminacji w finale, coraz silniej akcentowany jest przewodni motyw egzystencji w nierzeczywistości. „Osama” to jednak nie powieść o relacji fikcji i rzeczywistości z banalną puentą „ojejku, żyjemy w Matrixie”. Raczej o tym, jak z naszych osobistych narracji budujemy własne rzeczywistości – z sumy naszej wiedzy ogólnej, osobistych doświadczeń, emocji, sposobu, w jaki widzimy siebie, albo co ważniejsze – jak chcemy siebie widzieć.

Mając na celu oddanie na kartach książki tego typu materii, trzeba rozważnie dobierać formę. Tidhar dużą uwagę przykłada do rozdziału jako podstawowej części składowej powieści – każdy z nich stanowi mocno poetycką całość skupioną na egzystencjonalnych impresjach ludzkiego żywota. Postrzeganie czasu i przestrzeni w podróży, tworzenie własnej strefy komfortu, przywiązanie do nawyków i pamiątek, możliwości i niemożliwości nawiązania dialogu z innymi ludźmi. Kolejne rozdziały różnią się znacznie od siebie użytymi środkami artystycznymi, scenografią, wewnętrznym napięciem. Tylko że po kilkunastu takich jazdach klaruje się mi prosta diagnoza – autor zbyt wiele pozostawił w domyśle. Zwykle nie czynię z tego ujmy dla powieści, bo większość autorów wykazuje odwrotną tendencję, marnując swój i mój czas na wykładanie oczywistości na ladę. Jednak w przypadku „Osamy” odnoszę wrażenie, że skąpo wydzielone fakty pływają zbyt swobodnie w morzu domysłów. Interpretatorowi trudno coś samoistnego z tego wyłowić (czasem trafi się jakaś sztuczna broda z przebrania Osamy bin Ladena), o ile sam czegoś do tej wody nie wrzuci.

Wrócimy do świętej pamięci Toma Clancy’ego, autora popularnych serii z pogranicza fikcji politycznej, militarnej i sensacji. Był on z pewnością w jakiś sposób punktem odniesienia dla tworzenia postaci Mike’a Longshota, autora serii „Mściciel” o Osamie bin Ladenie. Powieść Tidhara na dobrą sprawę stanowi komentarz do samej siebie i całego nurtu literatury popularnej, a może jeszcze szerzej: do całego nurtu pop-wiedzy, na który składa się potok informacji od telewizji śniadaniowej do wieczornego dziennika. To historia o opowiadaniu historii – fikcyjnych, newsowych, osobistych. Właściwie to nawet jej recenzja jest próżnym wysiłkiem, ponieważ sama powieść zawiera ją niejako w środku. O tym, czy trafi właśnie do ciebie Czytelniku, przesądza to, na ile Ty sam jesteś w stanie się zaangażować. Nie każdemu może to odpowiadać, ale wydaje mi się, że dopiero wtedy możliwe jest docenienie „Osamy” w całości. Ja takie podejście zaakceptowałem, a wtedy radość z lektury przyszła powoli. Wytrawna powieść – do smakowania.


Autor: Adam Ł Rotter


Dodano: 2013-12-14 21:40:00
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

Shadowmage - 00:05 15-12-2013
Jak zacząłeś w dniu śmierci Clancy'ego, to trochę ci zajęło dokończenie.
A tak poza tym, idąc twoim tokiem rozumowania, zaangażować w pełni się nie zdołałem.

lmn - 20:04 16-12-2013
Gdybyście w plebiscycie wybierali najlepszą Katedralną recenzję roku 2013, to m.in. na tę bym zagłosował. :)

Komentuj


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Martine, Arkady - "Pustkowie zwane pokojem"


 Sherriff, R.C. - "Rękopis Hopkinsa"

 Kelly, Greta - "Lodowa Korona"

 Harpman, Jacqueline - "Ja, która nie poznałam mężczyzn"

 Baldree, Travis - "Księgarnie i kościopył"

 Herbert, Brian & Anderson, Kevin J. - "Dziedzic Kaladanu"

 Lee, Fonda - "Dziedzictwo jadeitu"

 Fonstad, Karen Wynn - "Atlas śródziemia"

Fragmenty

 Pettersen, Siri - "Srebrne Gardło"

 Wyndham, John - "Dzień tryfidów"

 Wells, Martha - "Wiedźmi król. Witch King"

 Howey, Hugh - "Zmiana"

 Silverberg, Robert - "W dół do ziemi" (Wymiary)

 Niven, Larry & Pournelle, Jerry - "Pyłek w Oku Boga"

 Silverberg, Robert - "Księga czaszek"

 Scalzi, John - "Wojna starego człowieka" (Wymiary)

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS