NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Szmidt, Robert J. - "Ostatnia misja Asgarda"

Bardugo, Leigh - "Cień i kość" (Mag)

Ukazały się

Szmidt, Robert J. - "Ostatnia misja Asgarda"


 Harrison, Harry - "Przestrzeni! Przestrzeni!" (Kolekcja Wehikuł czasu)

 Jordan, Robert - "Wielkie polowanie" (2019)

 Porter, Max - "Lanny"

 Komuda, Jacek - "Wilcze gniazdo" (wyd. 4)

 Piekara, Jacek - "Mój przyjaciel Kaligula" (2019)

 Ziemiański, Andrzej - "Pułapka Tesli" (wyd. 2)

 Manguel, Alberto; Guadalupi, Gianni - "Słownik miejsc wyobrażonych"

Linki

Shepard, Lucius - "Smok Griaule"
Wydawnictwo: Mag
Cykl: Smok Griaule
Kolekcja: Uczta Wyobraźni
Tytuł oryginału: The Dragon Griaule
Tłumaczenie: Wojciech Szypuła
Data wydania: Styczeń 2012
Wydanie: I
ISBN: 978-83-7480-234-5
Oprawa: twarda
Format: 135 x 202 mm
Liczba stron: 432
Cena: 45,00 zł
Rok wydania oryginału: 2012
Tom cyklu: 1



Shepard, Lucius - "Smok Griaule"

Wyobraź sobie kolekcję sztampowych opowieści fantasy, w których naprzeciw smoka staje grupa nieustraszonych bohaterów. A następnie sięgnij po „Smoka Griaule’a” i przekonaj się, jak zręcznie Lucius Shepard zakpił z podobnych wyobrażeń, tworząc jedną z najbardziej oryginalnych smoczych kreacji w historii literatury.
Lucius Shepard to znany i wielokrotne nagradzany amerykański twórca fantastyki. Debiutował w wieku 37 lat i od razu zwrócił na siebie uwagę, zdobywając Nagrodę Campbella, przyznawaną nowym, zdolnym pisarzom science fiction. Tworzy sf i fantasy, ale to, co decyduje o wyjątkowości jego prozy, to niepospolity styl, fenomenalne kreacje bohaterów i domieszka realizmu magicznego, który splata się w jego twórczości ze szczególnym zainteresowaniem Ameryką Łacińską. W Polsce znany jest głównie z opowiadań rozsianych po najróżniejszych czasopismach i antologiach.
„Smok Griaule” to smakowity kąsek dla fanów twórczości Sheparda i oryginalna inicjatywa wydawnicza. Z bogatej twórczości pisarza wyłowiono sześć obszernych utworów (klasyfikowanych czasem jako długie opowiadania, a czasem jako nowele, a nawet powieści) napisanych na przestrzeni ćwierćwiecza i ściśle powiązanych postacią tytułowego Smoka Griaule’a. „Człowiek, który pomalował Smoka Griaule’a” opublikowany został w 1984 roku jako jedno z pierwszych opowiadań Sheparda, a „Czaszka” ukazuje się właśnie po raz pierwszy.
Obecność smoka ma tu wymiar dość osobliwy i przewrotny, gdyż zamiast zionąć ogniem i karmić się dziewicami, stanowi on dosłownie element krajobrazu – po stoczonej przed wiekami magicznej walce Griaule został bowiem unieruchomiony i na pierwszy rzut oka przypomina zwykłe wzniesienie, przecinające dolinę Carbonales. Smok jednak żyje i „subtelną siłą woli kieruje poczynaniami mieszkańców doliny, dyskretnie pociąga za sznurki i niepostrzeżenie wpływa na najbardziej nawet złożone wydarzenia”.
Kolejne utwory pokazują smoka z różnych perspektyw – od jego przypominającego ogromny kompleks jaskiń wnętrza („Piękna córka poszukiwacza łusek”) i imponującego zewnętrza („Człowiek, który pomalował Smoka Griaule’a”), przez artefakty będące produktami smoczego cielska („Ojciec kamieni”, „Dom kłamcy”, „Łuska Taborina”) po jego pozostałości odnalezione po wiekach („Czaszka”).
Każde z opowiadań przedstawia osobną historię, a smocza obecność bywa w nich oczywista, a bywa też bardzo ulotna. To właśnie opowiadania, w których smok jest wyłącznie elementem tła, wydają się w zbiorze najbardziej intrygujące. W pierwszych opowiadaniach zbioru Griaule przypomina tajemnicze bóstwo, którego zakres władzy i wpływu na rzeczywistość pozostaje niewiadomą. Bohaterowie, przeżywający swoje dramaty, często nie są w stanie odsiać własnych decyzji i wyborów od potężnej, kierującej ich losami woli smoka.
To splątanie woli bóstwa z wolą człowieka, składa się na dominujący w zbiorze, bardzo ciekawy motyw wolności i przeznaczenia, refleksję nad ludzkim życiem, w którym nasze własne wybory i dążenia rozgrywają się na przestrzeni limitowanej okolicznościami i przypadkami. Na ile to, co mamy za nasze osobiste pasje i wielkie miłości, jest tylko produktem ubocznym okoliczności zastanych w okowach życia, takiego, jakim się nam przydarza? Na ile życie polega na „odkrywaniu własnej drogi do wolności w ramach tego co nieuniknione, w granicach narzuconych przez los więzów”?
Shepard pisze pięknym, a jednocześnie bardzo klarownym stylem; przez jego opowieści płynie się z zaskakującą łatwością. Każda z historii to zbiór niezwykłych, bardzo realistycznie nakreślonych postaci – pełnych detali, indywidualnych cech, marzeń, motywów, lęków i odruchów. Choć nie jest to łatwe na ograniczonej przestrzeni opowiadań, Shepardowi udaje się uchwycić nawet subtelne przemiany ludzkich charakterów i motywów, rozczarowania i rozstania, porzucone nadzieje. Choć nad książką dominuje postać Griaule’a, to właśnie galeria pomniejszych postaci, pojawiających się i znikających na przestrzeni jednego utworu, jest jedną z największych zalet zbioru.
Wielkim atutem są też subtelności i aluzje, od których roi się na kartach książki. Shepard zdaje się doskonale bawić, stawiając na głowie ograne motywy – niezwykła jest wspomniana wcześniej forma smoczej obecności i bezradność jego sparaliżowanego cielska wobec działań ludzi i zwierząt, wręcz zwariowane jest też zniekształcenie motywu „walki ze smokiem”, która tu przyjmuje formę tworzenia na nim malowidła. Intrygująca jest flora i fauna zamieszkująca smoka (upiorośl!), ciekawe są perypetie adwokata, który musi przed sądem zrzucić winę z zabójcy na smoka, frapujące jest polityczny kontekst dopisany do smoczego odrodzenia. Wyobraźnia Sheparda to kopalnia oryginalnych pomysłów.
Choć wydaniom z serii „Uczta Wyobraźni” nie sposób odmówić edytorskiej staranności, w zbiorze brakuje choćby krótkich notek, które wskazałyby czas powstania i pochodzenie opowiadań, a być może nakreśliły też jakiś kontekst twórczości Sheparda. Z jakiegoś powodu zabrakło też czegoś tak – zdawałoby się – nieodzownego, jak spis treści.
Zapadające w pamięć fabuły, oryginalni bohaterowie, niekonwencjonalna wizja świata, nad którym unosi się duch smoczego demiurga, niezwykły pisarski styl, łączący w sobie językowe piękno i prostotę – „Smok Griaule” doskonale komponuje się z najdosłowniej odczytaną ideą „Uczty Wyobraźni”.


Opowiadania wchodzące w skład zbioru:
  • „Piękna córka poszukiwacza łusek”
  • „Ojciec kamieni”
  • „Człowiek, który pomalował Smoka Griaule’a”
  • „Dom Kłamcy”
  • „Łuska Taborina”
  • „Czaszka”


Autor: Krzysztof Pochmara


Dodano: 2012-03-03 21:20:00
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj powieść o Spider-Manie


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Sanderson, Brandon - "Do gwiazd"


 Funke, Cornelia, del Toro, Guillermo - "Labirynt fauna"

 Aldiss, Brian W. - "Non stop"

 Sanderson, Brandon - "Rytmatysta"

 Warren, Ed i Lorraine & Chase, Robert David - "Nawiedzenia. Historie prawdziwe"

 Podlewski, Marcin - "Księga Zepsucia. Tom 1"

 Sullivan, Michael J. - "Zniknięcie córki Wintera"

 Vonnegut, Kurt - "Syreny z Tytana"

Fragmenty

 Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

 Bławatska, Helena P. - "Opowieści okultne"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Uderzenie wyprzedzające"

 Karnicka, Anna - "Paradoks Marionetki: Sprawa Marionetkarza"

 Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

 Jensen, Danielle L. - "Mroczne wybrzeża"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS