Patronat
Bordage, Pierre - "Paryż. Lewy brzeg"
Heinlein, Robert A. - "Luna to surowa pani" (Artefakty)
Ukazały się
Zahn, Timothy - "Thrawn" (wyd. 2024)
Zahn, Timothy - "Thrawn. Sojusze" (wyd. 2024)
Zahn, Timothy - "Thrawn. Zdrada" (wyd. 2024)
Romero, George A. & Kraus, Daniel - "Żywe trupy"
Thiede, Emily - "Złowieszczy dar"
antologia - "Ekstrakty. Tom drugi"
Iglesias, Gabino - "Diabeł zabierze was do domu"
Richau, Amy & Crouse, Megan - "Star Wars. Wielka Republika. Encyklopedia postaci"
Linki
|
|
|
Wydawnictwo: Rebis Kolekcja: Wehikuł czasuTytuł oryginału: Where Late the Sweet Birds Sang Tłumaczenie: Jolanta Kozak Data wydania: Lipiec 2020 ISBN: 978-83-8188-113-5 Oprawa: zintegrowana Format: 135 x 215 Liczba stron: 296 Cena: 44,90 zł Rok wydania oryginału: 1975
|
Zmiany klimatyczne, grożące przyszłością ludzkiej cywilizacji. Towarzyszące im zanieczyszczenia i epidemie, coraz intensywniejsze konflikty o coraz trudniej dostępne zasoby. Nieznane choroby, wywołujące bezpłodność. Ludzkość, rozumiana jako społeczeństwo, gatunek, czy zbiór indywidualności staje przed krytycznymi wyborami, od których zależy cała przyszłość. Punkt wyjścia powieści Kate Wilhelm „Gdzie dawniej śpiewał ptak” przypomina wiele postapokaliptycznych książek. Pierwszy raz wydana w Polsce blisko czterdzieści lat temu, a teraz wznawiana w serii Wehikuł Czasu (w tym samym tłumaczeniu Jolanty Kozak), pozycja amerykańskiej autorki i działaczki fandomowej wyróżnia się jednak spośród literatury tego typu nietypowym rozłożeniem akcentów.
Powieść jest podzielona na trzy części, a akcję każdej z nich dzieli od poprzedniej kilkanaście fabularnych lat. O początku wspomniałem już wyżej: perspektywę końca znanej nam cywilizacji poznajemy z punktu widzenia grupy skupionej wokół pewnej rodziny mieszkającej w amerykańskiej Wirginii, a przede wszystkim Davida Sumnera, młodego naukowca, na którego spada istotna część odpowiedzialności za wymyślenie sposobu przetrwania gatunku. Bohaterowie potrafią już klonować zwierzęta; problem polega na tym, że tak uzyskane osobniki są w znacznym stopniu bezpłodne. Badania Davida wskazują, że zdolność do rozmnażania się może wrócić w kolejnych etapach klonowania. Na dalsze testy brakuje już jednak zwyczajnie czasu, liczebność populacji spada, a ostatnie ciąże kończą się albo poronieniami, albo szybką śmiercią noworodków. Pora więc rozpocząć klonowanie, i liczyć na to, że wstępne wyniki Davida kiedyś znajdą potwierdzenie w praktyce…
Na kolejnych stronach książki Wilhelm nie znajdziemy zbyt wielu opisów samej apokalipsy, a nawet i globalna rzeczywistość po katastrofie jest prezentowana dość fragmentarycznie. Pewne elementy kolejnych części powieści kojarzą się z „Nowym wspaniałym światem” Aldousa Huxleya, ale w tym przypadku nacisk leży zdecydowanie gdzie indziej. Na pierwszy plan dość szybko wysuwają się dwa pytania. Pierwsze dotyczy granic solidarności wewnątrzgatunkowej i rozmiaru poświęceń, na które bylibyśmy gotowi w imię przetrwania rodzaju ludzkiego. Czy naprawdę wtedy, gdy w grę przestałyby wchodzić osobiste instynkty rodzicielskie i więzy krwi – bezpłodność jest przecież w powieściowym świecie powszechna – nadal stać by nas było na wyrzeczenia dla abstrakcyjnie rozumianej „ludzkości” i jej istnienia po naszej śmierci? Drugie pytanie dotyczy zaś znaczenia słowa „ludzkość”. Gdzie leżą granice gatunku? Czy sklonowane, pozbawione czysto indywidualnych cech istoty, będą miały inne cechy? Czy utworzą diametralnie inne społeczeństwo? I czy będzie to wciąż społeczeństwo „ludzkie”?
Melancholijnej i intrygującej narracji, pisanej prostym językiem, towarzyszy wiele interesujących obserwacji. Autorka, uczciwie opisując solidarność i determinację klonów, staje jednak jednoznacznie po stronie indywidualizmu, traktując go jako czynnik determinujący kreatywność, uczucia, a także na przykład zdolność uczenia się. Losy „potomków” rodziny Sumnerów nie wiążą się może z wielkim dramatycznym napięciem, ale zachęcają do refleksji. Choćby nad tym, jak opisywałby je ktoś stojący po stronie świadomości kolektywnej…
W dość nierównej serii Rebisu książka Wilhelm to z pewnością pozycja wyraźnie się wyróżniająca.
Autor: Adam Skalski
Dodano: 2020-09-21 09:07:05
-Jeszcze nie ma komentarzy-
|
|
|
Artykuły
Plaża skamielin
Zimny odczyt
Wywiad z Anthonym Ryanem
Pasje mojej miłości
Ekshumacja aniołka
Recenzje
Lee, Fonda - "Dziedzictwo jadeitu"
Fonstad, Karen Wynn - "Atlas śródziemia
Fosse, Jon - "Białość"
Hoyle, Fred - "Czarna chmura"
Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"
Lindgren, Torgny - "Legendy"
Fragmenty
Grimwood, Ken - "Powtórka"
Lewandowski, Maciej - "Grzechòt"
Howard, Robert E. - "Conan. Księga druga"
Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #2
Sherriff, Robert Cedric - "Rękopis Hopkinsa"
Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"
Howey, Hugh - "Silos" (wyd. 2024)
Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #1
|