Patronat
McGuire, Seanan - "Pod cukrowym niebem / W nieobecnym śnie"
Heinlein, Robert A. - "Luna to surowa pani" (Artefakty)
Ukazały się
Heinlein, Robert A. - "Luna to surowa pani" (Artefakty)
Sutherland, Tui T. - "Szpony mocy"
Sanders, Rob - "Archaon: Wszechwybraniec"
Reynolds, Josh - "Powrót Nagasha"
Strzelczyk, Jerzy - "Helmolda Kronika Słowian"
Szyjewski, Andrzej - "Szamanizm"
Zahn, Timothy - "Thrawn" (wyd. 2024)
Zahn, Timothy - "Thrawn. Sojusze" (wyd. 2024)
Linki
|
|
|
Wydawnictwo: Insignis Kolekcja: MarvelTytuł oryginału: Civil War: A Novel of the Marvel Universe Tłumaczenie: Paweł Podmiotko Data wydania: Kwiecień 2019 ISBN: 978-83-66071-73-5 Oprawa: miękka Format: 127x209 mm Liczba stron: 392 Cena: 39,99 zł Rok wydania oryginału: 2012
|
Niby tylko powieściowa adaptacja jednego z najpopularniejszych wydarzeń w świecie komiksowym, jednak „Wojna domowa” Stuarta Moore’a nie zawsze wybiera przetarte już ścieżki.
Superbohaterowie oraz nierozerwalnie z nimi związani superzłoczyńcy to wyśmienity materiał na rozważania o ludzkości, społeczeństwie oraz polityce. Marvel zadał sobie kiedyś pytanie „jak wyglądałby świat naszych bohaterów, gdyby kazać im pracować dla rządu?”. Pytanie wcale nie jest proste, przecież tylu bohaterów zwalczających zło dba o prywatność, a praca dla rządu zazwyczaj oznacza, oprócz rządowej pensji, rejestrację, certyfikację, szkolenie, ubezpieczenie, badania medyczne, a nade wszystko – gdzieś w bazie pojawiają się szczegółowe dane na temat takiej osoby. Znacząco kłóci się to z pojęciem prywatności i dyskrecji, a superbohaterowie w takiej sytuacji tracą romantyczny nimb wojownika ze złem a stają się nudnymi urzędnikami państwowymi. To pytanie i wiele innych zostaje zadanych w serii komiksów „Wojna domowa”, które Stuart Moore zaadaptował jako powieść.
Fabuła powieści w ogólnym zarysie jest zgodna z komiksową – grupa młodych i stosunkowo niedoświadczonych bohaterów występuje w reality show, którego oglądalność nieustannie spada i przez to zwiększa się nacisk na spektakularne sceny akcji. I jest spektakularnie, niestety w wyniku zbiegu okoliczności i błędów ginie mnóstwo osób, w tym dzieci. Spirala wydarzeń rozkręca się skutkując uchwaleniem prawa nakazującego wszystkim posiadaczom ponadprzeciętnych umiejętności rejestrację oraz szkolenie, które ma na celu kontrolowanie mocy, jednocześnie będąc obozem rekrutacyjnym dla rządu. Tony Stark widzi w tym jedyną możliwość, by uniknąć zdelegalizowania działalności superbohaterskiej i zostaje twarzą nowych regulacji. Aby wzmocnić poparcie wśród przyjaciół i znajomych, którzy musieliby się zarejestrować, namawia Spidermana do ujawnienia się. Ma to pokazać, że ci naprawdę dobrzy nie muszą niczego się bać, nawet potencjalnej zemsty złoczyńców na ich bliskich. Gdzie haczyk? Jak zwykle, diabeł tkwi w szczegółach, a tym razem rolę władcy piekieł przejmuje Maria Hill, świeżo mianowana dyrektorka T.A.R.C.Z.Y. Niezdrowo ambitna domaga się bezwzględnego posłuszeństwa od Kapitana Ameryki, nie bacząc na jego kodeks moralny i dotychczasową karierę. Steve Rogers, niewiele się namyślając, dochodzi do wniosku, że skoro ma podlegać osobie o zapędach otwarcie faszystowskich, to on z takiej pracy rezygnuje. A ponieważ jednocześnie z rezygnacją przychodzi mu wywalczyć sobie drogę do wyjścia, Kapitan Ameryka staje się jednocześnie głową ruchu oporu przeciw wprowadzeniu nowego prawa. W ten sposób zarysowuje się konflikt między silnym w prawie Iron Manem, a niewątpiącym w swą moralność Kapitanem Ameryką.
Powieść, tak jak komiksowy pierwowzór, pokazuje jak konflikt dzieli społeczność superbohaterów, nawet w obrębie rodzin. Przestępcą staje się każdy, kto zwyczajnie nie zgadza się z nowym prawem czy z metodami T.A.R.C.Z.Y. Przetasowania, gdy ci dotychczas źli ścigają Kapitana Amerykę z błogosławieństwem rządu, doprowadzają do patowej sytuacji – przestaje chodzić o prawo a o samą naturę walki ze złem uprawianej przez superbohaterów. W wielu przypadkach liczą się prywatne priorytety zamiast ogólnie pojmowanej moralności, coraz trudniej kogokolwiek lubić.
Powieściowa forma historii znanej z komiksów nie trzyma się niewolniczo pierwotnej fabuły, z pewnością jednak autorowi udało się zachować lekkość narracji. Tu i ówdzie uzupełnione szczegóły, na które zwykle nie ma miejsca w komiksie, co do zasady jednak bez nadmiernych opisów postaci – założeniem było stworzyć powieść dla fanów znających postaci. „Wojna Domowa” to lektura przyjemna, nawet jeśli opisywane konflikty są cięższego kalibru. Nie da się jednak ukryć, że osoba znająca pierwowzór nie znajdzie dla siebie nic nowego.
Autor: Gabriela Nina Piasecka
Dodano: 2019-05-18 16:32:52
-Jeszcze nie ma komentarzy-
|
|
|
Artykuły
Plaża skamielin
Zimny odczyt
Wywiad z Anthonym Ryanem
Pasje mojej miłości
Ekshumacja aniołka
Recenzje
Lee, Fonda - "Dziedzictwo jadeitu"
Fonstad, Karen Wynn - "Atlas śródziemia
Fosse, Jon - "Białość"
Hoyle, Fred - "Czarna chmura"
Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"
Lindgren, Torgny - "Legendy"
Fragmenty
Grimwood, Ken - "Powtórka"
Lewandowski, Maciej - "Grzechòt"
Howard, Robert E. - "Conan. Księga druga"
Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #2
Sherriff, Robert Cedric - "Rękopis Hopkinsa"
Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"
Howey, Hugh - "Silos" (wyd. 2024)
Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #1
|