NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

de Castell, Sebastien - "Krew Świętego"

Žamboch, Miroslav - "Bakly. Szukanie śmierci", tom 1

Ukazały się

Eames, Nicholas - "Krwawa Róża"


 Funke, Cornelia, del Toro, Guillermo - "Labirynt fauna"

 antologia - "Jednookie walety"

 Pindel, Tomasz - "Historie fandomowe"

 Vonnegut, Kurt - "Syreny z Tytana" (2019)

 Clare, Cassandra - "Królowa Mroku i Powietrza"

 Briggs, Patricia - "Dotyk ognia"

 Harkness, Deborah - "Księga czarownic" (wyd. 3)

Linki

Kamińska, Magdalena - "Upiór w kamerze. Zarys kulturowej historii kina grozy"
Wydawnictwo: Galeria Miejska Arsenał
Data wydania: Lipiec 2016
ISBN: 978-83-61886-65-5
Oprawa: twarda
Format: 17.0x22.5 cm
Liczba stron: 238
Cena: 45,00 zł



Kamińska, Magdalena - "Upiór w kamerze. Zarys kulturowej historii kina grozy"

Strachy w nowym ujęciu


Kiedy myślę o polskich publikacjach poświęconych filmowym horrorom, większość z tytułów, które przychodzą mi do głowy, ma charakter leksykonu. W ten sposób zbudowana była książka „Odrażające, brudne, złe. 100 filmów gore” Piotra Sawickiego a nawet „Frankenstein. 100 lat w kinie” Rafała Donicy. I choć autorzy zwykle próbują wypracować jakieś wnioski historyczne bądź formalne, to są one marginalne wobec streszczeń fabularnych, opisu obsady i tak dalej.

Na tym tle książka Magdaleny Kamińskiej, „Upiór w kamerze. Zarys kulturowej historii kina grozy” prezentuje się świetnie. Wypełnia tę lukę, pokazuje, że kino grozy to nie tylko garść tytułów, ale też droga, która prowadzi od jednego do drugiego z nich, czynniki, które pozwalają na ich grupowanie i procesy mające wpływ na ich przeobrażenia.

Znajdziemy tu wiele bardzo interesujących wątków. Od teoretycznych rozważań na temat istoty gatunku filmowego horroru i jego granic, przez próby wyjaśnienia go jako fenomenu w zachodniej (a później także wschodniej) kulturze, po okraszone ciekawostkami z filmowego świata historie o rozwoju kina grozy na starym i nowym kontynencie. Nie brakuje tu również opisów filmów, jednak służą one zwykle jako egzemplifikacje przemian, o których pisze Kamińska, nie są zaś wartością samą w sobie (mimo że wasza lista „filmów do obejrzenia” z pewnością znacznie się wydłuży po lekturze tej książki).

Dodać należy, że choć „Upiór w kamerze” posiada bardzo wyraźny rys naukowy, i przez pracownika naukowego została napisana, to jest to książka, którą bardzo dobrze się czyta. Jej lektura jest wciągająca i sprawia wiele przyjemności. Styl Kamińskiej jest swobodny a język transparentny – nie zwraca na siebie uwagi, nie jest pompatyczny, nie gromadzi niepotrzebnie skomplikowanych terminów, nie jest też na siłę zabawny. Temat podjęty przez autorkę jest na tyle interesujący, że nie wymaga językowej ekwilibrystyki i czytelnicy powinni to z łatwością i ulgą dostrzec.

Warto jeszcze wspomnieć, że książka ta jest pięknie wydana. Gruba oprawa i kredowy papier, liczne rysunki zdobiące tekst i całostronicowe ilustracje nadają jej atrakcyjną i zasłużoną formę. Niestety odczuwalny jest brak ilustracyjnych kadrów z omawianych filmów, ale to jedyny mankament tej publikacji.

Wydaje mi się, że „Upiór w kamerze” jest nie tylko książką, która uzupełnia polski rynek wydawniczy o treści, które do tej pory były trudno uchwytne, rozproszone po specjalistycznych, naukowych publikacjach, ale przede wszystkim wyznacza całkiem obiecujący kierunek, w którym chciałbym, aby poszły rodzime wydawnictwa naukowe: otwarte na czytelnika popularnego, dobrze zredagowane, przystępne i najzwyczajniej ładne. Zdecydowanie polecam.


Autor: Aleksander Krukowski
Dodano: 2016-10-01 14:17:57
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Ostatniego strażnika"


Wygraj "Nawiedzenia"


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Sullivan, Michael J. - "Śmierć Dulgath"


 Wójtowicz, Milena - "Vice versa"

 Sullivan, Michael J. - "Róża i cierń"

 Heinlein, Robert A. - "Hiob. Komedia sprawiedliwości"

 Szostak, Wit - "Poniewczasie"

 Sullivan, Michael J. - "Wieża Koronna"

 Sweterlitsch, Tom - "Świat miniony"

 Baxter, Stephen - "Masakra ludzkości"

Fragmenty

 Eames, Nicholas - "Krwawa Róża"

 Wójtowicz, Milena - "Vice versa"

 Christopher, Adam - "Ciemność nad miastem"

 Warren, Ed i Lorraine & Chase, Robert David - "Nawiedzenia. Historie prawdziwe"

 Guzek, Marcin A. - "Szare Płaszcze: Rubież"

 Babraj, Rafał - "Dystrykt Warszawa"

 Neiderman, Andrew - "Adwokat diabła"

 Heinlein, Robert A. - "Hiob. Komedia sprawiedliwości"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS