NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Sherriff, Robert Cedric - "Rękopis Hopkinsa"

Swan, Richard - "Tyrania Wiary"

Ukazały się

Tolkien, J.R.R. - "Kształtowanie Śródziemia"


 Niven, Larry & Pournelle, Jerry - "Pyłek w Oku Boga"

 Silverberg, Robert - "W dół do ziemi" (Wymiary)

 Silverberg, Robert - "Księga czaszek" (Wymiary)

 Kristoff, Jay - "Cesarstwo potępionych" (czarna)

 Przechrzta, Adam - "Antykwariat pod salamandrą"

 Revis, Beth - "Star Wars. Księżniczka i łajdak"

 Scalzi, John - "Wojna starego człowieka" (Wymiary)

Linki

Noon, Jeff - "Wurt"
Wydawnictwo: Mag
Cykl: Noon, Jeff - "Wurt"
Kolekcja: Uczta Wyobraźni
Tłumaczenie: Jacek Manicki i Wojciech Szypuła
Data wydania: Czerwiec 2013
Wydanie: II
ISBN: 978-83-7480-363-2
Oprawa: twarda
Format: 135x202
Liczba stron: 360
Cena: 39,00 zł
Rok wydania oryginału: 1993
Seria: Uczta Wyobraźni



Noon, Jeff - "Wurt"

Płynna granica rzeczywistości


W „Wurcie” Jeffa Noona przewijają się echa licznych konwencji fantastycznych. Powieść zachwyca bogatą wizją osiągniętą za pomocą prostych środków. Czytelnik nie powinien oczekiwać jednoznacznych odpowiedzi: wydarzenia dzieją się na granicy rzeczywistości, między światem realnym, wirtualnym i snem.

Napisany jeszcze w ubiegłym wieku „Wurt” Jeffa Noona został nagrodzony Arthur C. Clarke Award (nagroda dla najlepszej powieści science fiction wydanej w danym roku po raz pierwszy na rynku brytyjskim), w polu zostawiając pokonane m.in. powieści Neala Stephensona („Zamieć”) oraz Michaela Swanwicka („Córka żelaznego smoka”). Mimo upływu lat książka angielskiego pisarza nadal zachwyca, stanowiąc świetny przykład wysmakowanej literacko fantastyki, łącząc w sobie elementy licznych konwencji: można w niej doszukać się cech science fiction, cyberpunka, a także tego, co obecnie nazywa się mianem new weird. Proza Noona jest niejednoznaczna, pełna aluzji i niedopowiedzeń. Poszukując literackich porównań, w prozie Noona można dostrzec echa książek na przykład Philipa K. Dicka, Williama Gibsona czy M. Johna Harrisona.
Konstrukcja fabularna powieści należy do dość klasycznych i prostych. Jednakże, dzięki specyficznemu sposobowi narracji i nieortodoksyjnym rozwiązaniom historia nabiera nowego wymiaru. Zwykła opowieść o poszukiwaniu zaginionej siostry głównego bohatera, chociaż istotna z punktu widzenia rozwoju wydarzeń, stanowi jedynie pretekst do eksploracji tajników świata przedstawionego. Stworzone przez Noona realia alternatywnego Manchesteru oszałamiają różnorodnością i dziwnością, co początkowo może skazać odbiorcę na błądzenie po nich po omacku. Jednakże, wraz z upływem lektury, przychodzi zrozumienie i możliwość rozsmakowania się w nich.
W powieści świat realny i wurt – połączenie wirtualnej (a także alternatywnej) rzeczywistości i snu, do którego dostać się można za pomocą zażywania specjalnych piórek z predefiniowanymi przygodami – przenikają się, wchodzą we wzajemną interakcję. Odkrywanie ich powiązań jest jedną z większych atrakcji książki. Bogaty, a zarazem dość przygnębiający i mroczny obraz Manchesteru w wersji Noona uzupełnia paleta nie do końca ludzkich, według naszej definicji, istot – posiadających (w dużym uproszczeniu) cechy psów, robotów, widm czy wreszcie bytów zamieszkujących wurta. A to tylko początek intrygujących i niepokojących kombinacji. „Wurt” aż kipi od różnorodnych pomysłów: autor nie raz puścił wodze fantazji, tworząc klimatyczne postindustrialne, zurbanizowane scenerie.
W takim środowisku przychodzi poruszać się grupie bohaterów, nazywających siebie Skitrowcami. To złożony z indywidualności i żyjący na granicy prawa swego rodzaju gang, przypominający nieco ekipę z „Mechanicznej pomarańczy”. Relacje wewnątrz grupy są skomplikowane, dodatkowo uatrakcyjniając fabułę. Podobieństw do powieści Anthony’ego Burgessa jest zresztą więcej, bo i sama (wyżej opisana) sceneria, i stylizowany slang przywołują właśnie tę powieść. Zaznaczyć przy tym należy, że nie jest to naśladownictwo, a jedynie inspiracje, tudzież zbieżność wizji obu autorów.
To wydanie „Wurta” ukazało się w serii „Uczta Wyobraźni”. W odróżnieniu od pierwszej polskiej edycji zostało wzbogacone o trzy nowe opowiadania („Insekt w głośniku”, „Rzeka chmur” i „Nieśpieszni buntownicy”) napisane z okazji dwudziestolecia angielskiej premiery. Od wydania oryginalnego różni się brakiem przedmowy Lauren Beukes, autorki m.in. „Zoo City”. Dodatkowe utwory nie są bezpośrednio powiązane z wydarzeniami z powieści (co najwyżej gdzieś w tle pojawiają się w nich, nie odgrywając żadnej istotnej roli, bohaterowie „Wurta”), ale wzbogacają obraz wykreowanego świata, a także same w sobie stanowią zajmujące i refleksyjne historie; choć krótkie, to być może nawet lepsze od samej powieści.


Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka


Dodano: 2013-06-13 22:15:00
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Herbert, Brian & Anderson, Kevin J. - "Dziedzic Kaladanu"


 Lee, Fonda - "Dziedzictwo jadeitu"

 Fonstad, Karen Wynn - "Atlas śródziemia"

 Fosse, Jon - "Białość"

 Hoyle, Fred - "Czarna chmura"

 Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"

Fragmenty

 Scalzi, John - "Wojna starego człowieka" (Wymiary)

 Grimwood, Ken - "Powtórka"

 Lewandowski, Maciej - "Grzechòt"

 Howard, Robert E. - "Conan. Księga druga"

 Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #2

 Sherriff, Robert Cedric - "Rękopis Hopkinsa"

 Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"

 Howey, Hugh - "Silos" (wyd. 2024)

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS