NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Niven, Larry & Pournelle, Jerry - "Pyłek w Oku Boga"

Brown, Pierce - "Złoty syn" (wyd. 2024)

Ukazały się

Kade, Kel - "Smoki i demony"


 antologia - "Felix, Net i Nika. Fantologia"

 antologia - "PoznAI przyszłość"

 Maszczyszyn, Jan - "Mare Orientale"

 Watson, Ian - "Pozoranci"

 Galina, Maria - "Wilcza Gwiazda. Ekspedycja"

 Galina, Maria - "Patrzący z ciemności"

 Żelkowski, Marek - "Siewcy niezgody"

Linki

Noon, Jeff - "Wurt"
Wydawnictwo: Mag
Cykl: Noon, Jeff - "Wurt"
Kolekcja: Uczta Wyobraźni
Tłumaczenie: Jacek Manicki i Wojciech Szypuła
Data wydania: Czerwiec 2013
Wydanie: II
ISBN: 978-83-7480-363-2
Oprawa: twarda
Format: 135x202
Liczba stron: 360
Cena: 39,00 zł
Rok wydania oryginału: 1993
Seria: Uczta Wyobraźni



Noon, Jeff - "Wurt"

Płynna granica rzeczywistości


W „Wurcie” Jeffa Noona przewijają się echa licznych konwencji fantastycznych. Powieść zachwyca bogatą wizją osiągniętą za pomocą prostych środków. Czytelnik nie powinien oczekiwać jednoznacznych odpowiedzi: wydarzenia dzieją się na granicy rzeczywistości, między światem realnym, wirtualnym i snem.

Napisany jeszcze w ubiegłym wieku „Wurt” Jeffa Noona został nagrodzony Arthur C. Clarke Award (nagroda dla najlepszej powieści science fiction wydanej w danym roku po raz pierwszy na rynku brytyjskim), w polu zostawiając pokonane m.in. powieści Neala Stephensona („Zamieć”) oraz Michaela Swanwicka („Córka żelaznego smoka”). Mimo upływu lat książka angielskiego pisarza nadal zachwyca, stanowiąc świetny przykład wysmakowanej literacko fantastyki, łącząc w sobie elementy licznych konwencji: można w niej doszukać się cech science fiction, cyberpunka, a także tego, co obecnie nazywa się mianem new weird. Proza Noona jest niejednoznaczna, pełna aluzji i niedopowiedzeń. Poszukując literackich porównań, w prozie Noona można dostrzec echa książek na przykład Philipa K. Dicka, Williama Gibsona czy M. Johna Harrisona.
Konstrukcja fabularna powieści należy do dość klasycznych i prostych. Jednakże, dzięki specyficznemu sposobowi narracji i nieortodoksyjnym rozwiązaniom historia nabiera nowego wymiaru. Zwykła opowieść o poszukiwaniu zaginionej siostry głównego bohatera, chociaż istotna z punktu widzenia rozwoju wydarzeń, stanowi jedynie pretekst do eksploracji tajników świata przedstawionego. Stworzone przez Noona realia alternatywnego Manchesteru oszałamiają różnorodnością i dziwnością, co początkowo może skazać odbiorcę na błądzenie po nich po omacku. Jednakże, wraz z upływem lektury, przychodzi zrozumienie i możliwość rozsmakowania się w nich.
W powieści świat realny i wurt – połączenie wirtualnej (a także alternatywnej) rzeczywistości i snu, do którego dostać się można za pomocą zażywania specjalnych piórek z predefiniowanymi przygodami – przenikają się, wchodzą we wzajemną interakcję. Odkrywanie ich powiązań jest jedną z większych atrakcji książki. Bogaty, a zarazem dość przygnębiający i mroczny obraz Manchesteru w wersji Noona uzupełnia paleta nie do końca ludzkich, według naszej definicji, istot – posiadających (w dużym uproszczeniu) cechy psów, robotów, widm czy wreszcie bytów zamieszkujących wurta. A to tylko początek intrygujących i niepokojących kombinacji. „Wurt” aż kipi od różnorodnych pomysłów: autor nie raz puścił wodze fantazji, tworząc klimatyczne postindustrialne, zurbanizowane scenerie.
W takim środowisku przychodzi poruszać się grupie bohaterów, nazywających siebie Skitrowcami. To złożony z indywidualności i żyjący na granicy prawa swego rodzaju gang, przypominający nieco ekipę z „Mechanicznej pomarańczy”. Relacje wewnątrz grupy są skomplikowane, dodatkowo uatrakcyjniając fabułę. Podobieństw do powieści Anthony’ego Burgessa jest zresztą więcej, bo i sama (wyżej opisana) sceneria, i stylizowany slang przywołują właśnie tę powieść. Zaznaczyć przy tym należy, że nie jest to naśladownictwo, a jedynie inspiracje, tudzież zbieżność wizji obu autorów.
To wydanie „Wurta” ukazało się w serii „Uczta Wyobraźni”. W odróżnieniu od pierwszej polskiej edycji zostało wzbogacone o trzy nowe opowiadania („Insekt w głośniku”, „Rzeka chmur” i „Nieśpieszni buntownicy”) napisane z okazji dwudziestolecia angielskiej premiery. Od wydania oryginalnego różni się brakiem przedmowy Lauren Beukes, autorki m.in. „Zoo City”. Dodatkowe utwory nie są bezpośrednio powiązane z wydarzeniami z powieści (co najwyżej gdzieś w tle pojawiają się w nich, nie odgrywając żadnej istotnej roli, bohaterowie „Wurta”), ale wzbogacają obraz wykreowanego świata, a także same w sobie stanowią zajmujące i refleksyjne historie; choć krótkie, to być może nawet lepsze od samej powieści.


Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka


Dodano: 2013-06-13 22:15:00
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Wiedźmiego króla"


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Salik, Magdalena - "Wściek"


 Martine, Arkady - "Pustkowie zwane pokojem"

 Sherriff, R.C. - "Rękopis Hopkinsa"

 Kelly, Greta - "Lodowa Korona"

 Harpman, Jacqueline - "Ja, która nie poznałam mężczyzn"

 Baldree, Travis - "Księgarnie i kościopył"

 Herbert, Brian & Anderson, Kevin J. - "Dziedzic Kaladanu"

 Lee, Fonda - "Dziedzictwo jadeitu"

Fragmenty

 Marryat, Frederick - "Statek widmo"

 Kluczek, Stanisław - "Zamek Gardłorzeziec"

 Pettersen, Siri - "Srebrne Gardło"

 Wyndham, John - "Dzień tryfidów"

 Wells, Martha - "Wiedźmi król. Witch King"

 Howey, Hugh - "Zmiana"

 Silverberg, Robert - "W dół do ziemi" (Wymiary)

 Niven, Larry & Pournelle, Jerry - "Pyłek w Oku Boga"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS