Patronat
Weeks, Brent - "Nocny anioł. Nemezis"
Swan, Richard - "Tyrania Wiary"
Ukazały się
Zahn, Timothy - "Thrawn" (wyd. 2024)
Zahn, Timothy - "Thrawn. Sojusze" (wyd. 2024)
Zahn, Timothy - "Thrawn. Zdrada" (wyd. 2024)
Romero, George A. & Kraus, Daniel - "Żywe trupy"
Thiede, Emily - "Złowieszczy dar"
antologia - "Ekstrakty. Tom drugi"
Iglesias, Gabino - "Diabeł zabierze was do domu"
Richau, Amy & Crouse, Megan - "Star Wars. Wielka Republika. Encyklopedia postaci"
Linki
|
|
|
Wydawnictwo: Fabryka Słów Cykl: Światy PilipiukaData wydania: Maj 2009 ISBN: 978-83-7574-132-2 Oprawa: twarda Format: 125 x 195 mm Liczba stron: 488 Cena: 43,00 seria: Bestsellery polskiej fantastyki
|
„Rzeźnik drzew” wart jest każdego drzewa, które trzeba było ściąć, by wydrukować pierwszy nakład. A niebawem – ani chybi – potrzebne będzie wznowienie, co nadaje tytułowi nowego, przewrotnego znaczenia.
Andrzej Pilipiuk pisze w tempie, przy którym niedzielni czytelnicy mogą mieć problem z dotrzymaniem mu kroku. Owo tempo daje jednak czytelnikom cenną możliwość przebierania w twórczości autora i sięgania po to, co akurat odpowiada im najbardziej – od zbiorów opowiadań o Jakubie Wędrowyczu, pisanych z przymrużeniem oka, przez kierowane do młodszego czytelnika „Norweskie dzienniki” i sagę o Kruszewskich, aż po „Oko jelenia” i zbiory opowiadań z pogranicza fantastyki i grozy.
W tej ostatniej kategorii mieszczą się utwory pisane – rzec by można – „na poważnie”, bez taryfy ulgowej, jaką dawać może literatura młodzieżowa, tudzież bez karykaturalnego tonu i przymrużenia oka. „2586 kroków” i „Czerwona gorączka”, jak i dołączający właśnie do nich „Rzeźnik drzew”, to zbiory opowiadań pisanych „na serio”, choć nie bez dozy właściwego autorowi kpiarstwa i humoru.
Trudno dociec, jak Pilipiukowi się to udaje, ale książka stanowi mieszankę doskonale znanych motywów i schematów, a zarazem pełna jest świeżych pomysłów. Nie mają więc powodu do obaw ani ci, którzy boją się nudy i wtórności, ani ci, którzy oczekują powrotu doktora Skórzewskiego, odrobiny grozy, tradycyjnych już podróży w czasie, cmentarnego humoru i carskiej scenerii.
W wydanym właśnie zbiorze subiektywnym faworytem niżej podpisanego jest „Teatralna opowieść”, rozgrywająca się w całości w murach Teatru Wielkiego. Choć sprawia wrażenie literatury młodzieżowej (z tym rzadko spotykanym nastrojem wakacji, buntu i szczenięcych lat), to sprawdza się jako doskonała, podszyta grozą historia, rozgrywająca się w ponurym PRL, korzeniami sięgająca w odleglejszą historię i trzymająca genialny klimat „Upiora w operze”.
Na grozie zbudowane są też fabuły „Rzeźnika drzew” i „Poddasza”. „Serce kamienia” oparte jest na motywie mrocznej tajemnicy. Podobnie „Ślad oliwy na piasku”, stanowiący coś na kształt miniaturowego ukłonu w kierunku Dana Browna. Nawet, jeśli sylwetki bohaterów albo ścieżki fabuły miałyby być dla kogoś nie dość satysfakcjonujące, lektury tych opowiadań nie sposób odłożyć na później z jednej ważnej przyczyny: Pilipiuk wprost zniewala klimatem. Konia z rzędem temu, kto odpowie na pytanie, jak z pomocą prostych przecież środków i pospolitego rzemiosła tak sugestywnie oddać nastrój grozy i tajemnicy.
Pozostałe opowiadania padają dalej od konwencji horroru i często stoją nieco niżej pod względem literackiego wyrafinowania. „Sprawa Filipowa” bliższa jest konwencji kryminału, który rozgrywa się w realiach carskiej Rosji; „Szantaż” eksploatuje obowiązkowy u Pilipiuka motyw alternatywnej historii, z imperialną Rzecząpospolitą i wystrychniętą na dudka Moskwą; „Bunt szewców” jest nostalgiczną, acz nieco przegadaną opowieścią kwestionującą dogmaty i wartości współczesnej cywilizacji; „Operacja jajca” to osadzona w PRL rozgrywka obcych wywiadów o fantastyczny artefakt, a „Czytając w ziemi” opowiada historię archeologicznej wyprawy na tereny popegeerowskiej Ultima Thule cywilizowanego świata.
Choć w tym zestawie nie brak ciekawych pomysłów, to jednak „Szantaż” pobrzmiewa wtórnie, „Bunt szewców” – nazbyt moralizatorsko, a „Czytając w ziemi” wciąga, by niezmiernie rozczarować finałem. Na pociechę pozostają jeszcze dwa dowcipne i przewrotne opowiadania. „Szkolenie” opisuje nieznane powszechnie aspekty wdrażania do zawodu grabarza, a „Połoz” to opowieść o szczwanej grupie pogromców potworów, którzy starają się maksymalizować zyski przy jednoczesnej minimalizacji ryzyka wpisanego w swą niewdzięczną profesję. Jedno i drugie – jeśli ktoś nie ma uczulenia na typowy dla Pilipiuka humor – potrafią autentycznie rozbawić.
„Rzeźnik drzew”, stylizowany na wiekową księgę, oprawiony w mroczną, niepokojącą okładkę, przyciąga wzrok i aż prosi się o lekturę. W tym wypadku ostrzeżenie, by nie oceniać książki po okładce, można śmiało zlekceważyć. „Rzeźnik drzew” czyta się równie dobrze, jak podziwia na półce.
Autor: Krzysztof Pochmara
Dodano: 2009-07-08 17:27:57
Sortuj: od najstarszego | od najnowszego
lukaszl - 18:06 19-07-2009
Według mnie jest najlepszym pisarzem w Polsce a nie Sapkowski
Tigana - 11:58 22-07-2009
lukaszl pisze:Według mnie jest najlepszym pisarzem w Polsce a nie Sapkowski
Nie da sie porównać dokonań obu tych panów. Proza Sapkowskiego to przede wszystkim nienaganny język, styl, a Pilipiuk to głównie pomysły - gorzej z wykonaniem.
Z recenzją Kurpa zgadzam się w 100% - kilka fajnych opowiadań, kilka średnich. W paru miejscach widać zmęczenie materiałem (szczególnie z cyklu o polskiej potędze). Mnie najbardziej do gustu przypadły historie o nagrobku i teatrze - może i ciut przewidywalne, ale sam zamysł pierwsza klasa.
|
|
|
Artykuły
Plaża skamielin
Zimny odczyt
Wywiad z Anthonym Ryanem
Pasje mojej miłości
Ekshumacja aniołka
Recenzje
Lee, Fonda - "Dziedzictwo jadeitu"
Fonstad, Karen Wynn - "Atlas śródziemia
Fosse, Jon - "Białość"
Hoyle, Fred - "Czarna chmura"
Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"
Lindgren, Torgny - "Legendy"
Fragmenty
Grimwood, Ken - "Powtórka"
Lewandowski, Maciej - "Grzechòt"
Howard, Robert E. - "Conan. Księga druga"
Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #2
Sherriff, Robert Cedric - "Rękopis Hopkinsa"
Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"
Howey, Hugh - "Silos" (wyd. 2024)
Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #1
|