Patronat
Sullivan, Michael J. - "Epoka śmierci"
Silverberg, Robert - "Człowiek w labiryncie" (Wymiary)
Ukazały się
antologia - "Fantastyczne pióra 2023"
Martin, George R.R. - "Uczta dla wron. Cienie śmierci (2024)"
Larson, B.V. - "Świat Kryształów"
Kulbat, Agnieszka - "Niczyja wojna"
Dembski-Bowden, Aaron - "Władca Ludzkości"
Brooks, Mike - "Lion Syn Puszczy"
Wraight, Chris - "Upadek Altdorfu"
Machanienko, Wasilij - "Spersonifikowane noa"
Linki
|
|
|
Wydawnictwo: Echa Cykl: Dark Star TrilogyTytuł oryginału: Moon Witch, Spider King Tłumaczenie: Robert Sudół Data wydania: Wrzesień 2024 ISBN: 978-83-8143-353-2 Oprawa: Twarda Format: 215x135 Liczba stron: 800 Cena: 89,99 Rok wydania oryginału: 2022 Tom cyklu: 2
|
Nietypowy drugi tom bardzo nietypowej trylogii
„Wiedźmę Księżyca, króla Pająka”, drugą część trylogii Marlona Jamesa, można czytać – przynajmniej przez dłuższy czas – jako powieść niezależną od „Czarnego lamparta, czerwonego wilka”. Co więcej, próg czytelniczego wejścia jest w przypadku drugiego tomu cyklu wyraźnie niższy, tak jakby autor uznał, że skoro przetrwaliśmy chaotyczne wrzucenie w środek świata Królestw Północy i Południa oraz Tropiciela i jego towarzyszy, nie musi sprawdzać naszej czytelniczej dojrzałości kolejny raz. Chronologicznie prowadzona fabuła cofa się na początku o blisko dwieście lat, by przedstawić nam losy Sogolon. Dziewczyny, służącej, wojowniczki, matki i wiedźmy, kobiety o dziesiątkach oblicz i setkach doświadczeń.
Dzieciństwo Sogolon jest naznaczone stratą matki, podwójnie bolesną, bo związaną z narodzinami dziewczynki, co nieustannie wypominają jej starsi bracia. Ucieczka z domu prowadzi ją do wędrownego domu publicznego Madame Azory, później, przez dość komiczny zbieg okoliczności, pod skrzydła pani Komuono, a dalej na królewski dwór, gdzie po raz pierwszy styka się z Aesim, tajemniczym i złowrogim doradcą władcy, który wkrótce staje się jej nemezis.
Urodzony na Jamajce amerykański pisarz korzysta z klasycznych tropów fantasy (mapki fikcyjnych krain, magiczne portale, nauka nowych, często nieokiełznanych mocy, panorama gatunków i ras, skomplikowane układy rodzinno-polityczne), by zaprosić czytelników do świata afrykańskich legend i mitów, ale też by opowiedzieć coś bardzo osobistego i oryginalnego. Rozpisaną na ośmiuset stronach historię wiedźmy Sogolon, „starej ja i młodej ja”, charakteryzuje długowieczność i powtarzalność. Nieprzypadkowo Sogolon jest obdarzona magicznie długim życiem, nieprzypadkowo Aesi pojawia się w kolejnych wcieleniach, często jako na poły mityczny Chłopiec. Pamięć jest kluczem do potęgi (co mroczny doradca Króla umiejętnie wykorzystuje), ale bywa też całkowicie zbędna (na pewnym etapie to spotkane duchy i prawnuczka opowiadają narratorce jej historię). I jak w ogóle należy ją rozumieć? Przekształcają się polityczne i rodzinne sojusze, plączą się tożsamości i interpretacje wydarzeń, ale zmienia się i to, co dokładnie miało miejsce. Jedyne, co pozostaje stałe, to emocje. Konflikt Sogolon z Aesim, ból związany z utratą bliskich, wola zemsty – są znacznie ważniejsze niż „fakty” czy „rzeczywistość”. Gdy fabuła trafia w końcu do scen i bohaterów znanych z pierwszego tomu, zobaczymy ich historię z zupełnie innej strony.
Zmienność dotyczy też ról płciowych, choć jednocześnie odgrywają one w powieści fundamentalną rolę. Sogolon bliższa jest wola walki, prowadząca ją choćby do krwawych pojedynków w dondze, niż czuły instynkt macierzyński, co nie czyni z niej wcale złej matki. Nie pragnie klasycznej kobiecości, ale staje się legendarną obrończynią skrzywdzonych przez mężczyzn córek, żon i kochanek. Marzy o spokoju, dostrzega manipulacje związane z łamaniem tradycji mówiącej, że tron należy do dziedzica Siostry Króla, ale zakochuje się w tym, co zmienne. A wręcz zmiennokształtne. Nie unika dosłownego, zdecydowanie antyromantycznego i realizującego potrzebę tak samo naturalną jak głód czy szukanie ciepła seksu. Czuje. Czasem pamięta. Ale czy pamięta to, co wydarzyło się naprawdę? I czy coś takiego istnieje?
W recenzji pierwszego tomu pisałem o żartobliwych autorskich deklaracjach mówiących o „afrykańskiej Grze o tron”. Tym razem można je pod niektórymi względami potraktować nieco dosłowniej. Pełna rozmachu fabuła została podzielona na części opowiadające mocno odrębne historie, w których pewne z pozoru boczne postacie zdają się zyskiwać samodzielne, centralne pozycje (patrz choćby opowieść o Lissisolo), a areną wydarzeń są kolejno różne miasta i obszary dwóch Królestw. Długo przebywamy w Fasisi, ale potem trafiamy też do Kongoru, Manthy i Dolingo (z rewelacyjnie opisanym buntem niewolników). W USA finał trylogii ma się ukazać wkrótce. Oby Robert Sudół po raz kolejny jak najszybciej poprowadził skomplikowane przygody jej bohaterów w kierunku polskich czytelników.
Autor: Adam Skalski
Dodano: 2024-12-05 09:51:38
-Jeszcze nie ma komentarzy-
|
|
|
Artykuły
Wywiad z Nealem Shustermanem
Plaża skamielin
Zimny odczyt
Wywiad z Anthonym Ryanem
Pasje mojej miłości
Recenzje
Uthaug, Maren -"11%"
Wells, Martha - "Protokół buntu. Strategia wyjścia"
McCammon, Robert - "Pan Slaughter"
Esslemont, Ian Cameron - "Kamienny wojownik"
Sullivan, Michael J. - "Epoka legendy"
Maszczyszyn, Jan - "Mare Orientale"
Wyndham, John - "Kukułcze jaja z Midwich"
Pettersen, Siri - "Srebrne Gardło"
Fragmenty
Moorcock, Michael - "Wieczny wojownik. Tom 2"
Tchaikovsky, Adrian - "Dzieci czasu"
Moorcock, Michael - "Wieczny wojownik. Tom 1"
Harrison, Harry - "Początki Stalowego Szczura"
Henry, Christina - "Dziewczyna w czerwieni"
Howey, Hugh - "Latarnia 23"
Strugaccy, Arkadij i Borys - "Miasto skazane i inne utwory"
Scalzi, John - "Towarzystwo Ochrony Kaiju" #2
|