NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Watts, Peter - "Echopraksja" (wyd. 2024)

Fawcett, Heather - "Emily Wilde Atlas Zaczarowanych Krain"

Ukazały się

Gołkowski, Michał & Głowacki, Maciej - "Dawno temu i nieprawda"


 Dębski, Rafał - "Wilkozacy. Księżycowy Sztylet" (Drageus)

 Brown, Pierce - "Żelazny złoty" (wyd. 2024)

 Smerliński, Tomasz - "Oxygen 2088"

 Tidhar, Lavie - "Neom"

 Jordan, Robert; Sanderson, Brandon - "Pamięć światłości" (nowa edycja)

 Tolkien, J.R.R - "Silmarillion. Edycja specjalna z ilustracjami autora"

 antologia - "Duch na rozstaju dróg. Bożonarodzeniowa antologia opowieści niesamowitych"

Linki

LaValle, Victor - "Samotne kobiety"
Wydawnictwo: MAG
Kolekcja: Horror
Tytuł oryginału: Lone Women
Tłumaczenie: Justyna Gardzińska
Data wydania: Luty 2024
Wydanie: I
ISBN: 978-83-67793-89-6
Oprawa: Twarda
Format: 220 x 140 mm
Liczba stron: 240
Cena: 45
Rok wydania oryginału: 2023
Wydawca oryginału: One World



LaValle, Victor - "Samotne kobiety"

O historii i demonach, które miewają zaskakujące oblicza


Po „Odmieńcu” i „Balladzie o Czarnym Tomie” w serii horroru Maga ukazała się kolejna powieść Victora Lavalle’a, „Samotne kobiety”. „Odmieniec” był książką ciekawą, ale nie do końca udaną; „Ballada”, nieoczywista modyfikacja opowiadania Lovecrafta, wypadała już dużo lepiej. „Samotne kobiety”, przynajmniej w moich oczach, to powieść naprawdę świetna, zaskakująca, dynamiczna, napisana obrazowym językiem i doskonale wykorzystująca poruszane tematy i wątki.

Główną bohaterką powieści jest trzydziestojednoletnia Adelaide Smith, urodzona w kalifornijskiej dolinie czarna kobieta, która wykorzystuje nieoczekiwaną szansę, jaka staje podczas I wojny światowej przed gotowymi na przenosiny mieszkańcami Stanów Zjednoczonych. Montana oferuje chętnym możliwość nabycia za stosunkowo niewielką sumę domu i pewnego obszaru ziemi. Co prawda siedliska leżą w niezbyt przyjaznych górach, a od najbliższego miasteczka, Big Sandy, dzieli je kilka czy kilkanaście mil, ale oferta – co w drugiej dekadzie XX wieku nieoczywiste – dotyczy także samotnych kobiet, nawet tych o czarnej skórze (przynajmniej w powieściowej rzeczywistości). Adelaide szybko przekonuje się, że wyczytane w gazecie opowieści o świetnej pogodzie w Montanie są cokolwiek przesadzone. Jednocześnie jednak uzyskuje wsparcie od będącej w podobnej sytuacji Grace, wychowującej samotnie dziewięciolatka Sama, a także od pracujących niedaleko mężczyzn. Miasteczko zdaje się być pozytywnie nastawione do przyjezdnych, zwłaszcza tych gotowych wytrwać w okolicy dłużej, a na czele „przyjmujących” stoi żona burmistrza, pani Reed, kieruje działalnością charytatywną kobiecej grupy Pracowitych Pszczółek.

Ciekawa opowieść o mało znanym kawałku amerykańskiej historii od samego początku nie ukrywa jednak, że jest w niej coś więcej. Ostatnią rzeczą, którą Adelaide zrobiła, wyjeżdżając z Kalifornii, było spalenie rodzinnego domu, wraz z zakrwawionymi, rozszarpanymi zwłokami obojga rodziców. Kobieta przytargała ze sobą do Montany wielki, zamknięty na kłódkę kufer, o zawartości wyjątkowo starannie strzeżonej przed nieznajomymi. Spotkana po drodze przelotnie rodzina Mudge’ów, matka z czworgiem niewidomych synów, również sygnalizuje zagrożenie i niepokój, a Grace, łagodna zdawałoby się nauczycielka, jest traktowana w miasteczku jako persona non grata. Odsłonięcie tych tajemnic, któremu towarzyszy kilka zasadniczych zwrotów akcji, zajmuje całą, niezbyt długą lekturę.

Wielką zaletą powieści Lavalle’a jest przedstawienie historii Adelaide i innych przybyszek do Montany jednocześnie utrzymując fabularne napięcie, przedstawiając konkretny fragment bardzo amerykańskiej historii (jak autor pisze w posłowiu, inspirowany autentycznymi wspomnieniami osadniczek) i opowiadając o niełatwych, uniwersalnych problemach z oryginalnego punktu widzenia. „Samotne kobiety” nie są prostą książką o uprzedzeniach, choć nierówności i uprzedzeń w niej nie brakuje. Wszystkie bohaterki i bohaterowie są wiarygodni, ich decyzje, choć czasem brutalne, wynikają ze zrozumiałych potrzeb i uczuć, a fantastyczne elementy pozwalają przekonująco opowiedzieć o tym, co najważniejsze. Czyli o czym? „Samotne kobiety” to ostatecznie przede wszystkim powieść o odwadze i odpowiedzialności, oraz łączących je niełatwych związkach. Pierwszorzędny horror, świetna fantastyka i po prostu bardzo dobra książka.



Autor: Adam Skalski
Dodano: 2024-11-12 09:19:05
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

Janusz S. - 09:37 12-11-2024
Fajnie przeczytać recenzję w całej rozciągłości wpisującą się w moje własne odczucia.

Komentuj


Artykuły

Wywiad z Nealem Shustermanem


 Plaża skamielin

 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

Recenzje

Silverberg, Robert - "Księga czaszek"


 James, Marlon - "Wiedźma Księżyca, Król Pająk"

 Silverberg, Robert - "W dół, do ziemi"

 Sapkowski, Andrzej - "Rozdroże kruków"

 Niven, Larry & Pournelle, Jerry - "Pyłek w Oku Boga"

 Wyndham, John - "Poczwarki"

 Hendrix, Grady - "Jak sprzedać nawiedzony dom"

 Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Tajemnica Ramy"

Fragmenty

 Moorcock, Michael - "Wieczny wojownik. Tom 2"

 Tchaikovsky, Adrian - "Dzieci czasu"

 Moorcock, Michael - "Wieczny wojownik. Tom 1"

 Harrison, Harry - "Początki Stalowego Szczura"

 Henry, Christina - "Dziewczyna w czerwieni"

 Howey, Hugh - "Latarnia 23"

 Strugaccy, Arkadij i Borys - "Miasto skazane i inne utwory"

 Scalzi, John - "Towarzystwo Ochrony Kaiju" #2

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS