NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Wells, Martha - "Protokół buntu. Strategia wyjścia"

Dashner, James - "Dziedzictwo labiryntu"

Ukazały się

Kade, Kel - "Smoki i demony"


 antologia - "Felix, Net i Nika. Fantologia"

 antologia - "PoznAI przyszłość"

 Maszczyszyn, Jan - "Mare Orientale"

 Watson, Ian - "Pozoranci"

 Galina, Maria - "Wilcza Gwiazda. Ekspedycja"

 Galina, Maria - "Patrzący z ciemności"

 Żelkowski, Marek - "Siewcy niezgody"

Linki

Harpman, Jacqueline - "Ja, która nie poznałam mężczyzn"
Wydawnictwo: ArtRage
Tytuł oryginału: I Who Have Never Known Men
Tłumaczenie: Katarzyna Marczewska
Data wydania: Marzec 2024
ISBN: 978-83-67515-68-9
Oprawa: twarda
Format: 155 x 215
Liczba stron: 180
Cena: 59,00 zł
Rok wydania oryginału: 1997



Harpman, Jacqueline - "Ja, która nie poznałam mężczyzn"

Cicha apokalipsa


Akcja powieści pod tytułem „Ja, która nie poznałam mężczyzn” napisanej przez Jacqueline Harpman zaczyna się w więzieniu. Czterdzieści zamkniętych w klatce kobiet co jakiś czas otrzymuje pożywienie od milczących strażników. Uwięzionym nie wolno się dotykać, wyrażać żadnej czułości, odzywać do nieregularnie zmieniających się pilnujących ich mężczyzn. Kobiety nie wiedzą, jak znalazły się w tej sytuacji, choć pamiętają swoje wcześniejsze życia. Podobnie jak w serialu „Departed” sam moment apokalipsy pozostaje głęboko ukryty, liczy się rzeczywistość, która nastąpiła potem. Świat bez okien, bez pór roku, dni i nocy. Bez czasu.

Kobietą, która „nie poznała mężczyzn” jest bezimienna narratorka, dziewczyna bez miesiączki, bez doświadczeń, bez wspomnień. Najmłodsza z więźniarek, jako jedyna pozbawiona wiedzy o świecie „przed”, czuje dziwną fascynację podobnie jak ona najmłodszym strażnikiem. Zaczyna go obserwować, wyobrażać sobie spotkania i przelotne dotknięcia. Zyskuje tym samym tajemnicę, która budzi ciekawość, ale też zawiść starszych kobiet.

Sytuacja uwięzionych zdaje się przypadkowa, a jednocześnie starannie zaplanowana. Kobiety nie znały się wcześniej, nie mają wspólnych znajomych, żadnych punktów zaczepienia umożliwiających odtwarzanie poprzedniej rzeczywistości. Podejrzewają, że znalazły się na innej planecie, ale jednocześnie nie widzą powodu, by się nad tym głęboko zastanawiać. To narratorka, dzięki marzeniom uwolniona od swoistego bezwładu, świadomie zaczyna odzyskiwać władzę nad minimalnym wycinkiem świata: postanawia zacząć odmierzać bieg czasu biciem własnego serca. I to dzięki jej inicjatywie, gdy pewnego dnia w więzieniu wydarza się coś niespodziewanego, sytuacja kobiet ulega fundamentalnej zmianie.

Powieść Harpman charakteryzuje jednocześnie spokój i dynamika. Od pierwszych stron, stanowiących rodzaj przedmowy, wiemy, że narratorka opowiada nam historię swojego życia z perspektywy ostatnich dni, spędzanych w bliżej nieokreślonym domu. Zastanawia się wtedy nad sensem układania i zapisywania zdań, odwołując się do klasyki literatury. W miarę lektury pytań pojawia się coraz więcej. Jaka ścieżka zaprowadziła dziewczynę z więzienia do sytuacji, w której spisuje wspomnienia? Dlaczego szukać wiedzy, jeśli wydaje się ona kompletnie nieprzydatna? Na czym polega sens człowieczeństwa, płci, czy związków międzyludzkich? Jak to jest być kimś ostatnim? Czym jest godność? I czy można stracić coś, czego się nigdy nie miało?

Autorka rozważa te kwestie przy pomocy oszczędnych, eleganckich zdań, zapisywanych przez świetnie skonstruowaną, wiarygodną, a jednocześnie bardzo oryginalną narratorkę. Powtórzmy: spokój i dynamika to słowa klucze do „Ja, która nie poznałam mężczyzn”. Jedno z przełomowych odkryć dotyczących strażników ma bardzo prosty, a jednocześnie uderzający charakter. Apokalipsa ginie w niepamięci. Koniec przychodzi cicho. Wiemy niewiele. Ale będziemy dalej pytać.


Autor: Adam Skalski
Dodano: 2024-05-25 09:44:08
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Wiedźmiego króla"


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Grimwood, Ken - "Powtórka"


 Salik, Magdalena - "Wściek"

 Martine, Arkady - "Pustkowie zwane pokojem"

 Sherriff, R.C. - "Rękopis Hopkinsa"

 Kelly, Greta - "Lodowa Korona"

 Harpman, Jacqueline - "Ja, która nie poznałam mężczyzn"

 Baldree, Travis - "Księgarnie i kościopył"

 Herbert, Brian & Anderson, Kevin J. - "Dziedzic Kaladanu"

Fragmenty

 Marryat, Frederick - "Statek widmo"

 Kluczek, Stanisław - "Zamek Gardłorzeziec"

 Pettersen, Siri - "Srebrne Gardło"

 Wyndham, John - "Dzień tryfidów"

 Wells, Martha - "Wiedźmi król. Witch King"

 Howey, Hugh - "Zmiana"

 Silverberg, Robert - "W dół do ziemi" (Wymiary)

 Niven, Larry & Pournelle, Jerry - "Pyłek w Oku Boga"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS