NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Esslemont, Ian Cameron - "Noc noży" (wyd. 2023)

Watts, Peter - "Ślepowidzenie" (wyd. 2023)

Ukazały się

Vizvary, Istvan - "Lagrange. Listy z Ziemi"


 McClellan, Brian - "W cieniu błyskawic"

 McGuire, Seanan - "Każde serce to wrota. Patyki i kości"

 Watts, Peter - "Ślepowidzenie" (wyd. 2023)

 Esslemont, Ian Cameron - "Noc noży" (wyd. 2023)

 Kotleta, František - "Opad"

 Larson, B.V. - "Świat Szkła"

 Ho-Yen, Polly - "Mroczna kołysanka"

Linki

Kiernan, Caitlín R. - "Domy na dnie morza"
Wydawnictwo: Mag
Kolekcja: Horror
Tytuł oryginału: Houses Under the Sea
Tłumaczenie: Anna Reszka
Data wydania: Styczeń 2023
ISBN: 978-83-67353-32-8
Oprawa: Twarda
Format: 22x14
Liczba stron: 496
Cena: 59,00 zł
Rok wydania oryginału: 2019



Kiernan, Caitlín R. - "Domy na dnie morza"

Powroty, inspiracje, adaptacje


Pisanie tekstów otwarcie przyznających się do inspiracji klasycznymi, wręcz kanonicznymi tekstami, stanowi poważne wyzwanie. Porywającymi się na nie autorkom czy autorom z jednej strony grozi wypadnięcie blado na tle sławnych poprzedników, z drugiej pokusa bezpiecznego, wiernego odtwarzania tego, co zdobyło już uznanie i odpowiada gustom, a raczej przyzwyczajeniom czytelników.

Wydane w serii horroru Maga „Domy na dnie morza” Caitlin R. Kiernan to zbiór tekstów nawiązujących bezpośrednio do twórczości H.P.Lovecrafta. Trzydzieści opowiadań, zajmujących łącznie niemal pięćset stron, podróżuje po miejscach, czasach i konwencjach, za każdym razem wracając do motywów kojarzonych z twórczością słynnego Amerykanina. Kiernan deklaruje inspiracje bardzo otwarcie. Już w przedmowie opowiada o swojej drodze do fantastyki właśnie przez opowiadania Lovecrafta, a potem w kolejnych tekstach korzysta nie tylko z kojarzonych z ojcem Cthulhu wątków, zanurzając się w głębiny oceanów/historii/psychiki, ale też odwołuje się do konkretnych miejsc, postaci czy rytuałów. Wiele razy czytamy o Innsmouth i R’lyeh, o Starych Bogach, o Matce Hydrze i Ojcu Dagonie, o ghulach i ich sposobach na życie. Jednocześnie opowieści Kiernan nie sposób pomylić z klasycznymi tekstami Lovecrafta. Napisane ponad sto lat później i z odmiennej perspektywy, prezentują choćby zupełnie inny punkt widzenia na postaci kobiece, wybijające się w większości tekstów na pierwszy plan, oraz na budowane przez nie związki.

Kolejne opowiadania łączy obecność podziemnego, czasem podwodnego, zawsze podskórnego świata, ujawniającego się w cieniach, śladach, odciskach. Wiedza o istnieniu tej odrębnej rzeczywistości jest dostępna nielicznym, a jej uzyskanie – podobnie jak w tekstach Lovecrafta – choć często bardzo pociągające, wiąże się ze śmiertelnym zagrożeniem. Kiernan regularnie odwołuje się do swoich doświadczeń związanych z geologią: jak już wspomniałem wyżej, świadectwami świata Starych Bogów są między innymi znajdowane nad wodą, w muzeach czy w prywatnych kolekcjach skamieniałości.

Oczywiście Lovecraftiana nie są jedynymi kulturowymi zapożyczeniami pojawiającymi się w „Domach na dnie morza”. W jednym z opowiadań występuje Sherlock Holmes, w innym mamy do czynienia ze złotą epoką amerykańskiego (choć jeszcze nie hollywoodzkiego!) kina. W „M jak Mars” (skądinąd jednym ze słabszych tekstów zbioru) kult Cthulhu sięga i poza naszą planetę, do scenerii kojarzącej się raczej z twórczością Iana McDonalda, w „Czarnych statkach widzianych na południe od nieba” spotykamy się z klasycznym obrazem postapokaliptycznego świata. Z kolei w „Kotach z River Street”, być może najjaśniejszym punkcie antologii, tytułowe zwierzaki biorą na siebie ochronę Innsmouth przed istotami z podwodnej krainy grozy. Dość często mamy do czynienia z odwracaniem chronologii opowieści (np. w ciekawym opowiadaniu „U Bramy Głębszego Snu”).

Wszystkie opowiadania trzymają przyzwoity poziom. Kiernan wychodzi z otwierającego recenzję dylematu obronną ręką, nakładając na zarysowany przez Lovecrafta szkielet własne barwy i kształty. Nagromadzenie tekstów opartych na podobnych inspiracjach sprawia co prawda, że lepiej podzielić lekturę na kilka czy kilkanaście seansów, ale niewątpliwie znajdą w niej coś interesującego i ci, którzy świat R’lyeh znają doskonale i ci, którzy wiedzą o nim stosunkowo niewiele.


Autor: Adam Skalski
Dodano: 2023-04-25 18:13:30
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

Obłęd - 20:01 25-04-2023
Jakbyś miał wybrać 3-4 najlepsze teksty z tego zbioru, to byłyby to? Pytam, bo mam go na półce, ale jeśli już mam się za niego zabierać, to chciałbym wiedzieć co w pierwszej kolejności wybrać:)

adskal - 20:22 25-04-2023
Wspomniane "Koty z River Street" (choć mało reprezentatywne).
"Domy pod morzem"
"U bramy głębszego snu"
"Siły pływowe"

Obłęd - 13:43 26-04-2023
Dzięki!

Komentuj


Artykuły

Wywiad z Anthonym Ryanem


 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

 Śniadanie wdowy, opowiadanie ze zbioru "Upiory XX wieku"

 Wywiad z R.J. Barkerem

Recenzje

Harrison, Harry - "Bill, bohater galaktyki"


 Maszczyszyn, Jan - "Dinozauroid"

 Hill, Joe - "Upiory XX wieku"

 Simmons, Dan - "Piąty kier"

 Barker, R.J. - "Krew skrytobójców"

 Masterton, Graham - "Noc skorpiona"

 McCammon, Robert - "Słuchacz"

 Clarke, Arthur C. - "Odyseja kosmiczna 2061"

Fragmenty

 Frank, Pat - "Biada Babilonowi"

 Hendel, Paulina - "Cmentarz osobliwości"

 Kelly, Greta - "Lodowa Korona"

 Crichton, Michael - "Park Jurajski II: Zaginiony świat"

 Tahir, Sabaa - "A z popiołów zrodzi się ogień"

 Szmidt, Robert J. - "Do ostatniej kropli krwi"

 Harrison, Harry - "Bill, bohater galaktyki"

 Masterton, Graham - "Wybryk natury"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2023 nast.pl     RSS      RSS