NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Clarke, Arthur C. - "2010: Odyseja kosmiczna"

Reynolds, Alastair - "Migotliwa wstęga" (wyd. 2)

Ukazały się

Hogan, Mitchell - "Krew niewinnych"


 Hankus, Justyna - "Dwie i pół duszy. Folk noir"

 Conrad, Joseph - "Następcy"

 Lee, Yoon Ha - "Gambit lisa"

 Brett, Peter V. - "Wojna w blasku dnia", część 1

 Gregory, Daryl - "Objawicielka"

 Suri, Tasha - "Jaśminowy Tron"

 Heinlein, Robert A. - "Żołnierze kosmosu" (Artefakty)

Linki

Clark, P. Djèlí - "Martwy dżinn w Kairze i inne opowiadania"
Wydawnictwo: Mag
Cykl: Dead Djinn Universe
Tytuł oryginału: The Haunting of Tram Car 015. A Dead Djinn in Cairo.The Angel of Khan el-Khalili
Tłumaczenie: Małgorzata Szypuła
Data wydania: Listopad 2022
ISBN: 978-83-67353-15-1
Oprawa: twarda
Liczba stron: 160
Cena: 29,00 zł



Clark, P. Djèlí - "Martwy dżinn w Kairze i inne opowiadania"

„Martwy dżinn w Kairze i inne opowiadania” to stosunkowo krótki zbiór zaledwie trzech opowiadań (łącznie 151 stron), które stanowią coś w rodzaju wstępu do powieściowej fabuły „Władcy Dżinnów” tego autora. W dwóch z nich pojawia się główna bohaterka późniejszej powieści, ale poza tym związane są ze sobą bardzo luźno. Poza Fatmą el-Szarawi, łączy je jeszcze setting: alternatywny Kair z początku XX wieku, konkretnie roku 1912. Zdarzeniem, które „wykoleiło” historię, którą znamy było pojawienie się czterdzieści lat przed wspomnianą datą aniołów. Doprowadzić miał do tego al-Dżahiz, zaginiony „sudański mistyk, naukowiec i szaleniec którego maszyny sprawiły, że magia przelała się do tego świata z niepowstrzymaną siłą potopu” (str. 52). W tej rzeczywistości Egipt osiągnął potęgę, a rzeczywistość nie tylko została umagiczniona, ale i steampunkowo stechnicyzowana.

Wykreowany w opowiadaniach świat spodobał mi się niemal od razu. Także, a może przede wszystkim z racji orientalnej atrakcyjności, której szukam w fantasy. Nadal nie nudzi mnie taka odmiana i zastąpienie defaultowego anglosaskiego pseudofeudalizmu „klimatem” orientalnym. Który nie stanowi tylko powierzchownego ornamentu. Mam nadzieję, że w opowiadaniach autor dał dopiero przedsmak tego świata i niecierpliwie czekam na powieść. Teksty znajdujące się w tym zbiorze nie są fabularnie skomplikowane. W pierwszym, tytułowym, poznajemy główną bohaterkę, agentkę Ministerstwa Alchemii, Uroków i Istot Nadprzyrodzonych, wspomnianą Fatmę el-Szarawi. Zajmuje się ona rozwiązaniem zagadki śmierci dżinna. W drugim, zatytułowanym „Anioł z Chanu al-Chalili” pewna dziewczyna chce, aby tytułowy anioł spełnił jej życzenie dotyczące chorej siostry. Tekst jest krótki, ale treściwy, aczkolwiek fabuła jest dosyć skromna. To najkrótsze opowiadanie w zbiorze, liczące osiemnaście stron. Trzecie to „Nawiedzony tramwaj numer 15”, a Fatma pojawia się w nim co najwyżej na drugim planie. To najdłuższa z tych opowieści. I choć tytuł mówi wiele na temat jego fabuły, to rozwiązanie zagadki nawiedzonego tramwaju jest nie mniej intrygujące niż rozgrywające się przemiany obyczajowe. Kobiety zyskują w Egipcie prawa wyborcze.

Jeśli mogę polecać ten zbiór, to jako pewną przekąskę, wstęp do powieści proponujący poznanie wykreowanego świata i jego założeń. Z opisu okładkowego „Władcy dżinnów” wnoszę, że będzie to coś w rodzaju kryminału noir osadzonego w tej rzeczywistości. Czyli jak w tytułowym opowiadaniu. Pewną odmianą jest obsadzenie kobiety w głównej roli. W dwóch opowiadaniach, w których pojawia się Fatma, służba kobiet w siłach porządkowych różnego rodzaju i rangi nie jest już żadną sensacją. Przy tym Fatma nosi się „po męsku” – w garniturach, które są przynależne wizerunkowi prywatnego detektywa/agenta służb z powieści lub filmów noir. Fantastyczny czarny kryminał to też żadne gatunkowe odkrycie (żeby przywołać choćby znane i popularne na polskim rynku powieści Jima Butchera i Mike’a Careya). Ale autor dzięki settingowi może wygrać z potencjalnymi mieliznami, czy kliszami gatunkowymi (o ile planuje je powielać, czy się z nimi „siłować” w powieści). Ten zbiór to dobra tego zapowiedź.


Autor: Roman Ochocki
Dodano: 2023-03-26 12:04:23
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Wywiad z Anthonym Ryanem


 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

 Śniadanie wdowy, opowiadanie ze zbioru "Upiory XX wieku"

 Wywiad z R.J. Barkerem

Recenzje

Tolkien, J.R.R. - "Księga zaginionych opowieści" część 2


 Le Guin, Ursula K. - "Jesteśmy snem"

 Reynolds, Alastair - "Migotliwa wstęga"

 Vonnegut Kurt, Suzanne McConnell - "Zlituj się nad czytelnikiem. Zasady twórczego pisania"

 Brzezińska, Anna - "Zmierzch świata rycerzy"

 Piekara, Jacek - "Dziennik czasu zarazy"

 Kiernan, Caitlín R. - "Domy na dnie morza"

 antologia - "Inne nieba"

Fragmenty

 Hopkins, Ben - "Katedra"

 Watts, Peter - "Rozgwiazda" (Vesper)

 Clarke, Arthur C. - "Spotkanie z Ramą"

 Maszczyszyn, Jan - "Dinozauroid" #2

 Maszczyszyn, Jan - "Dinozauroid" #1

 Simak, Clifford D. - "Stacja pośrednia"

 Muir, Tamsyn - "Gideon z Dziewiątego"

 Lewman, David - "Złodziejski honor"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2023 nast.pl     RSS      RSS