NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Crouch, Blake - "Upgrade. Wyższy poziom"

Lee, Fonda - "Okruchy jadeitu. Szlifierz z Janloonu"

Ukazały się

Kingfisher, T. - "Cierń"


 Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"

 Lloyd Banwo, Ayanna - "Kiedy byłyśmy ptakami"

 Jadowska, Aneta - "Tajemnica domu Uklejów"

 Sablik, Tomasz - "Mój dom"

 Pilipiuk, Andrzej - "Czasy, które nadejdą"

 Szmidt, Robert J. - "Szczury Wrocławia. Dzielnica"

 Bordage, Pierre - "Paryż. Lewy brzeg"

Linki

Hill, Susan - "Zagrabione życie i inne opowieści niesamowite"
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Tytuł oryginału: Dolly, Printer's Devil Court, The Man in the Picture, The Travelling Bag, Boy Twenty-One, Alice Baker, The Front Room
Tłumaczenie: Jerzy Łoziński
Data wydania: Maj 2022
ISBN: 978-83-8202-532-3
Oprawa: twarda
Format: 135x205 mm
Liczba stron: 464
Cena: 49,00 zł



Hill, Susan - "Zagrabione życie i inne opowieści niesamowite"

Twórczość Susan Hill była mi do tej pory obca, z racji unikania przeze mnie horroru, czy też powieści grozy (ponieważ mnie nie straszą). Niemniej, raz na jakiś czas lubię skręcić w inne literackie rejony. Ten zbiór opowiadań i nowel brytyjskiej pisarki okazał się dobrym do tego pretekstem.

Zawiera siedem tekstów, z czego dwa, tj. „Lalka” i „Mężczyzna z obrazu”, ośmielę się określić mianem noweli. Wszystkie, jak wskazuje tytuł, to opowieści niesamowite, w których groza potęguje się powoli. A te dwa wspomniane wcześniej wyróżniłbym jako najlepsze. Głównie dlatego, że najdłuższe, zatem bardziej rozbudowane, jeśli chodzi o fabułę oraz ogólny „klimat”. Nie wiem, na ile autorka inspirowała się motywami już przerobionymi wcześniej w tego typu literaturze. Ale czytając niektóre opowiadania nie sposób uniknąć skojarzeń: wiktoriański Londyn i eksperymenty medyczne trójki młodych lekarzy („Zagrabione życie”); mroczna posiadłość i niezwykła lalka („Lalka”); karnawał w Wenecji i zagadkowo realistyczny obraz („Mężczyzna z obrazu”); tajemniczy chłopiec w szkole („Dwudziesty pierwszy”) i tak dalej.

Z całą pewnością nie można zarzucać Susan Hill, że wszystkie te znane motywy tylko odkurzyła. Tkwi w nich pomysł i twórcza inwencja, która sprawiła, że szybko w trakcie pierwszego opowiadania przestałem czynić założenia odnośnie tego, jak potoczy się w nim fabuła. Kolejnym powodem, dla którego wyróżniłem dwa teksty był fakt, że w dłuższej formie autorka sprawiła, że tzw. element grozy przestał być dla mnie istotny; a i chyba w tekstach krótszych stanowić zaczął szybko tylko jeden z elementów składowych. Susan Hill zbudowała bowiem interesujące tło równie interesującego wątku głównego. A wspomniana groza przysłaniana była to smutkiem, to nostalgią. Przede wszystkim za sprawą narratorów. Kilka z tych opowiadań to opowieści w opowieściach, w których dwóch znajomych/przyjaciół spotyka się (np. przy drinku w klubie) i opowiada historię, której byli świadkami lub która została im zrelacjonowana, czy nawet dla nich spisana. Tego typu zabiegów narracyjnych jest kilka i dobrze działają przy budowaniu nastroju.

Kiedy zaczynałem lekturę tego zbioru nie wiedziałem, kim jest autorka. Sprawdziłem to dopiero później. Głównie z ciekawości wywołanej stylem opowiadań. Choć Susan Hill jest pisarką z całą pewnością współczesną (urodziła się w 1942 r.), „Zagrabione życie i inne opowieści niesamowite” w każdym zawartym w nich tekście sprawiają wrażenie, jakby zostały napisane w epoce, w której rozgrywa się fabuła kolejnych historii. Nie chcę pisać, że to proza staroświecka, bo to niewiele znaczy. Słowo „elegancka” jest chyba bardziej na miejscu. Nie ma epatowania makabrą, przemocą, obrzydlistwem. Jest spokojne budowanie nastroju, a wzbudzanie strachu nie jest celem ostatecznym. Miałem wrażenie, że autorka prowadzi czasami czytelnika przez mroczny teren po to, aby mu pokazać, co jest poza nim. I nie musi to być groza. Czasami może to wynikać bezpośrednio z tekstu, kiedy strach walczy z fascynacją bohatera. A na koniec zostaje smutek, bliski temu co można określić żalem za nierozgrzeszone przewiny, a czasami bliższy nostalgii, nieokreślonej tęsknocie za tym, co minęło.

Zakładam, że dla miłośników tego typu literatury „Zagrabione życie i inne opowieści niesamowite” to lektura obowiązkowa. Z perspektywy czytelnika, który z tego typu gatunkiem ma do czynienia tylko czasami, z całą pewnością mogę napisać, że jeśli jesteście odporni na motywy związane z grozą, to w tym zbiorze znajdziecie kilka tekstów (a może wszystkie), które zaproponują coś więcej niż tylko dreszczyk niepokoju: niespieszny sposób opowiadania, elegancki styl i interesujące przetwarzanie gatunkowych tropów.




Autor: Roman Ochocki
Dodano: 2022-11-18 09:49:55
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Hoyle, Fred - "Czarna chmura"


 Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"

 Lindgren, Torgny - "Legendy"

 Miles, Terry - "Rabbits"

 McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"

 Simmons, Dan - "Czarne Góry"

Fragmenty

 Mara, Sunya - "Burza"

 Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Rothfuss, Patrick - "Wąska droga między pragnieniami"

 Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"

 Sablik, Tomasz - "Próba sił"

 Kagawa, Julie - "Żelazna córka"

 Pratchett, Terry - "Pociągnięcie pióra. Zaginione opowieści"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS