NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Kres, Feliks W. - "Król Bezmiarów" (2021)

Herbert, Frank - "Rój Hellstroma"

Ukazały się

Grzędowicz, Jarosław - "Pan Lodowego Ogrodu", tom 1 (2021)


 Biskup, Agnieszka; Adwentowska, Dagmary - "Mamidła"

 Shannon, Samantha - "Koniec maskarady"

 Clare, Cassandra - "Mechaniczna księżniczka" (twarda)

 Clare, Cassandra - "Mechaniczny książę" (twarda)

 Clare, Cassandra - "Mechaniczny anioł" (twarda)

 Hardinge, Frances - "Światło głębin"

 Hady, Sasza - "Zefiryna i księga uroków"

Linki

Herbert, Frank - "Rój Hellstroma"
Wydawnictwo: Rebis
Kolekcja: Wehikuł czasu
Tytuł oryginału: Hellstrom's Hive
Tłumaczenie: Andrzej Jankowski
Data wydania: Kwiecień 2021
ISBN: 978-83-8188-266-8
Oprawa: zintegrowana
Format: 135 x 215 mm
Liczba stron: 400
Cena: 44,90 zł
Rok wydania oryginału: 1973



Herbert, Frank - "Rój Hellstroma"

W Ulu jak w domu


Sława „Diuny” wzmacniana oczekiwaniami nowej ekranizacji sprawia, że łatwo zapomnieć, że Frank Herbert ma na swoim koncie ponad dwadzieścia powieści niezwiązanych z sztandarowym cyklem. Jedną z nich, opublikowaną w 1973 roku, czyli po ośmiu latach od pamiętnego debiutu amerykańskiego autora, jest „Rój Hellstroma”, który ukazał się właśnie w Rebisowskim Wehikule Czasu. Warto zauważyć, że bodajże po raz pierwszy w tej serii mamy do czynienia nie z wznowieniem, a z premierowym wydaniem na polskim rynku.

Tytuł powieści celnie opisuje jej podstawowy temat: funkcjonujący na oregońskiej prowincji już od wielu lat Ul, swoistą cywilizację (czy raczej ekosystem?) modelowaną na organizacji pszczelich społeczności. Strukturę tej wspólnoty poznajemy jednocześnie od środka, czytając rozdziały opisujące to, co dzieje się wewnątrz kierowanej przez Nilsa Hellstroma quasi-owadziej społeczności, i od zewnątrz, gdzie dziwna farma, oficjalnie służąca Hellstromowi jako miejsce nakręcania przyrodniczych filmów dokumentalnych, budzi coraz intensywniejsze zainteresowanie tajnej agencji amerykańskiego rządu. Kolejni wysyłani w okolicę rzekomego planu filmowego obserwatorzy znikają bez śladu. Z kolei podopieczni Hellstroma muszą się mierzyć zarówno z niebezpieczeństwem wykrycia, jak i z naturalnymi wyzwaniami związanymi z życiem w odizolowanym od ludzkiego świata Ulu.

Charakterystyczna konstrukcja powieści opiera się na częstych drobnych przeskokach w czasie. Wiele wydarzeń obserwujemy kolejno z dwóch perspektyw, wewnętrznej i zewnętrznej. Sensacyjna fabuła służy w zasadzie wyłącznie prezentacji organizacji Ula i rozważań o jego możliwej przyszłości. Najsilniejszą stroną powieści są ciekawe elementy związane z owadzią naturą ukrytej społeczności: widzimy specyficzne technologie, biologiczne zmiany zachodzące wśród kolejnych hodowanych pokoleń, adaptację osobników i osobniczek pełniących role trutni, robotnic czy samic rozpłodowych do wykonywanych zadań oraz zaniknięcie indywidualności, zastępowanej zbiorową świadomością, często opartą na feromonach. Pomimo licznie cytowanych fragmentów „pism” matki rojowej, mających przybliżać zasady funkcjonowania Ula, Herbert nie wyjaśnia motywacji, jakie miałyby kierować jego założycielami. Sam Hellstrom koncentruje się przede wszystkim na tym, by z jednej strony zapewnić zaskakująco licznemu Rojowi przetrwanie, z drugiej zaś perspektywę długoterminowego zwycięstwa nad cywilizacją Zewnętrza. Zwycięstwa, które ma być udziałem całej społeczności, do której indywidualni osobnicy w pewnym sensie przynależą nawet i po swojej śmierci.

Powieści towarzyszy zawierający wiele informacji o kontekście jej powstania wstęp autorstwa Adama Robertsa. Szkoda drobnych usterek wydania: nie do końca udało się tłumaczenie, w moim egzemplarzu kilkanaście stron zostało też wydrukowanych w niewłaściwej kolejności. Mimo wszystko świetnie, że w Wehikule Czasu pojawiają się i premiery.



Autor: Adam Skalski
Dodano: 2021-05-13 20:24:48
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

"Kraina Lovecrafta" - książka a serial


 Sam Sykes - wywiad z autorem "Siedmiu czarnych mieczy"

 Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?

 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

Recenzje

Cameron, Miles - "Upadek smoków"


 Enríquez, Mariana - "Nasza część nocy"

 Stiefvater, Maggie - "Wezwij sokoła"

 Vonnegut, Kurt - "Slapstick, albo nigdy więcej samotności!"

 Lim, Elizabeth - "Tkając świt"

 Kucenty, Magdalena - "Zodiaki. Genokracja"

 Herbert, Frank - "Rój Hellstroma"

 Simmons, Dan - "Pieśń Bogini Kali"

Fragmenty

 Sturgeon, Theodore - "Więcej niż człowiek"

 Enríquez, Mariana - "Nasza część nocy"

 Szczubełek, Kamila - "Droga do wyraju"

 Pettersen, Siri - "Żelazny wilk"

 Haldeman, Joe - "Wieczna wolność"

 Herbert, Frank - "Rój Hellstroma"

 Herbert, Frank - "Rój Hellstroma" (przedmowa)

 Kornew, Paweł - "Żniwiarz"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2021 nast.pl     RSS      RSS