NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Miela, Agnieszka - "Krew Wilka"

Bordage, Pierre - "Paryż. Lewy brzeg"

Ukazały się

Esslemont, Ian Cameron - "Kamienny wojownik"


 Kagawa, Julie - "Dusza miecza"

 Pupin, Andrzej - "Szepty ciemności"

 Ferek, Michał - "Pakt milczenia"

 Markowski, Adrian - "Słomianie"

 Sullivan, Michael J. - "Epoka legendy"

 Stewart, Andrea - "Cesarzowa kości"

 Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku"

Linki

Wells, Dan - "Partials. Częściowcy"
Wydawnictwo: Jaguar
Cykl: Wells, Dan - "Częściowcy"
Tytuł oryginału: Partials
Tłumaczenie: Paweł Ziemkiewicz
Data wydania: Marzec 2013
ISBN: 978-83-7686-168-5
Oprawa: miękka
Liczba stron: 418
Cena: 37,90 zł
Rok wydania oryginału: 2012
Tom cyklu: 1



Wells, Dan - "Partials. Częściowcy"

Zła wiadomość jest taka, że powieść ta otwiera trylogię. Drugi tom ukazał się już ponoć w lutym 2013 r., a trzeci dopiero „się pisze”. Wiadomość ta jest zła, ponieważ jeśli ktoś nie lubi takich rozpisanych na części powieści, będzie musiał jeszcze (może do 2014 r.) poczekać na finał. Dobra wiadomość jest taka, że powieść otwiera tylko trylogię. Oczywiście, optymizm ten opiera się na kruchych podstawach, bo wymaga założenia, że autor nie zmieni zdania i nagle trylogia nie rozrośnie się jemu do tomów dwunastu.

I dobra i zła wiadomość ma znaczenie tylko dla tych czytelników, którym „Częściowcy” przypadną do gustu. Ja jeszcze nie zdecydowałem, czy powieść mi się podoba, czy też nie.

Akcja powieści rozgrywa się po Apokalipsie. U Wellsa do Apokalipsy doszło, ponieważ ludzkość – jak zwykle – przeholowała. Wyhodowała sobie broń – tytułowych Częściowców, która potem zwróciła się przeciwko nim. Dorzućmy jeszcze do tego Wirus, który doprowadził do zaburzeń płodności – kobiety nie są w stanie urodzić zdrowego dziecka. Zatem ci, którzy przeżyli i jakoś się zorganizowali, rozpaczliwie szukają anty-Wirusa, który sprawi, że kobiety znowu zaczną rodzić i ludzkość tym samym nie wymrze. Młodej lekarce wydaje się, że zna Rozwiązanie Problemu. Tak to wygląda mniej więcej – i tyle samo dowiecie się z opisu na okładce książki. Mnie to wystarczyło, aby dać powieści kredyt zaufania. Zwłaszcza, że postapokaliptyczne „klimaty” to coś, co lubię. I to do tego stopnia, że nie waham się sięgnąć nawet po największe gnioty i dzieła w sposób oczywisty skazane na komercyjną i artystyczną klęskę. Teraz muszę odpowiedzieć na pytanie: „Częściowcy” to hit czy kit? Ale nie potrafię.

Na początek wymienię zalety. Akcja rozwija się szybko. Czytelnik nie ma problemu ze zorientowaniem się „gdzie się znalazł” i „o co chodzi”. To może również być wadą. Poza tym Dan Wells jest sprawnym pisarzem. To nie jest jego debiut, więc powieść pozbawiona jest ociężałości, którą często ostatnio spotykam w trakcie lektury tekstów debiutujących pisarzy. Można zakładać, że Wells zaplanował wcześniej podział fabuły na trylogię, ponieważ akcja rozwija się płynnie, konsekwentnie docierając do punktów kulminacyjnych, „uderzając” zaskoczeniem w czytelnika w odpowiednich momentach. I autor kończy powieść nie jakimś irytującym zawieszeniem akcji, ale w miejscu, gdzie wiadomo, że pewien etap w życiu bohaterki definitywnie się zakończył i czeka na nią coś większego i poważniejszego niż mogłoby się dotąd wydawać. To dobra rzemieślnicza robota, więc zasadniczo nie może być mowy o nudzie w trakcie lektury.

Wadą dla mnie jest jednostajność i jednowątkowość fabuły. Główna bohaterka jest jakoś sztampowa. Wiadomo, że jest Tą Dobrą, nawet jeśli skrywa w sobie tajemnice, których sama się nie spodziewa odkryć. „Częściowcy” to pod tym względem „produkcyjniak” – wiadomo, czego się spodziewać, choć jest sporo niespodzianek i zwrotów akcji, które eliminują ewentualną wynikającą z przewidywalności nudę. Główna bohaterka kojarzy mi się z irytująco pozytywną bohaterką serialu „Revolution” (też postapokaliptycznego, gdyby ktoś był ciekaw). Poza tym szkoda, że Wells nie położył mocniejszego akcentu na ustrój ludzkiej kolonii, w której żyje bohaterka. Było tu pole do ciekawych konstatacji i pokazania, jak za bezpieczeństwo (którego zapewnienie jest niezbędne dla życia) ocalała społeczność „płaci” wolnością. Jednak może to wynikać z tego, że prawdopodobnie kolejne części trylogii będą rozgrywać się w innych lokacjach, więc nie było sensu rozbudowywać scenografii o charakterze, najprawdopodobniej, przejściowym.

Dan Wells skupia się w „Częściowcach” głównie na warstwie przygodowej i chyba tego należy oczekiwać również po kolejnych częściach. Zapowiadają się w miarę interesująco – przynajmniej drugi tom. Będzie trochę tajemnic do wyjaśnienia, przygód do „przeżycia”. I choć generalnie nie zostanę fanbojem tej trylogii i mogę z dużą pewnością przewidywać rozwój akcji, to i tak chętnie przekonam się, jak dalej potoczy się fabuła.



Autor: Roman Ochocki
Dodano: 2013-05-12 10:51:48
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Fosse, Jon - "Białość"


 Hoyle, Fred - "Czarna chmura"

 Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"

 Lindgren, Torgny - "Legendy"

 Miles, Terry - "Rabbits"

 McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"

Fragmenty

 Lewandowski, Maciej - "Grzechòt"

 Howard, Robert E. - "Conan. Księga druga"

 Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #2

 Sherriff, Robert Cedric - "Rękopis Hopkinsa"

 Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"

 Howey, Hugh - "Silos" (wyd. 2024)

 Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #1

 Mara, Sunya - "Burza"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS