NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Sanderson, Brandon - "Rytm wojny", tom 2 (twarda okładka)

Maciewicz, Monika - "Wiedma"

Ukazały się

Biskup, Agnieszka; Adwentowska, Dagmary - "Mamidła"


 Shannon, Samantha - "Koniec maskarady"

 Clare, Cassandra - "Mechaniczna księżniczka" (twarda)

 Clare, Cassandra - "Mechaniczny książę" (twarda)

 Clare, Cassandra - "Mechaniczny anioł" (twarda)

 Hardinge, Frances - "Światło głębin"

 Hady, Sasza - "Zefiryna i księga uroków"

 Kaszyński, Mariusz - "Pogorzelisko"

Linki

Małecki, Jakub - "W odbiciu"
Wydawnictwo: Powergraph
Kolekcja: Kontrapunkty
Data wydania: Październik 2011
Wydanie: I
ISBN: 978-83-61187-17-2
Oprawa: twarda
Format: 125 ×195 mm
Liczba stron: 304
Cena: 34,00 zł
Seria: Kontrapunkty



Małecki, Jakub - "W odbiciu"

Zamysł autora wydaje się oczywisty. Patrzysz na słabych i pogubionych ludzi, którzy przegrywają życie, na nudny i szary świat, który zaczyna popadać w szaleństwo i staje się miejscem nie do zniesienia. Obserwujesz fabułę oczyma kilku bohaterów i nagle uświadamiasz sobie, że to żaden wydumany horror, że to my sami, w odbiciu.
Jakub Małecki, od kiedy opublikował debiutanckie „Błędy”, niczym właściwie nie zaskakuje i gra uparcie na tę samą nutę, ale najwyraźniej są odbiorcy tego typu prozy. Dosypując szczyptę horroru do ponurej codzienności tworzy mieszankę, która silnie reaguje z wyobraźnią czytelnika ściśniętego w tramwaju, pogrążonego w przyziemnych zmartwieniach, zmierzającego do korporacyjnego biurka. Kredyt, frustracja, poczucie beznadziei, choroba, egzystencjalna pustka, finansowe tarapaty, nudna praca, zdrada małżonka, śmierć – to z takich, nieszczególnie egzotycznych problemów i lęków Małecki kleci swoje powieści grozy.
Punkt wyjścia w fabułach młodego, poznańskiego pisarza leży zdumiewająco blisko miejsca, w którym tkwi nasze życie, a sekwencja wypadków prowadząca do katastrofy, zaczyna się od nic nieznaczących gestów, odruchowych reakcji i paru chwil bezmyślności. Pokazuje, jak cienka granica oddziela nasze – pozornie oswojone życie – od prawdziwego horroru. I chyba w ten właśnie sposób skutecznie straszy i hipnotyzuje czytelników, którzy – nie zważając na wtórność – sięgają po nią ciągle od nowa. Po prostu małecki fiction – nieznacznie tylko zniekształcone, lustrzane odbicie naszej codzienności – przeraża skuteczniej niż wydumane potwory czy hordy zombie.
Siłę rażenia zwiększa dodatkowo fakt, że w najnowszej powieści w mniejszym stopniu rzucają się w oczy psychodeliczne obrazy, które dominowały w pierwszych zbiorach opowiadań. Proza Małeckiego daje krok w kierunku realizmu, a wyzbywając się fantastycznych elementów, jeszcze bardziej zbliża się do rzeczywistości.
Galerię bohaterów tworzą postaci mijane na co dzień przez każdego z nas. Bezrobotny budowlaniec na motocyklu i jego żona, pracująca w biurze podróży i próbująca poskładać rozsypujące się małżeństwo, sąsiadka, której życie wdziera się śmiertelna choroba, kumpel, który zaczął pić, wykoleił się i teraz tuła się bezdomny. Przytłoczeni życiem, słabi, płynący z prądem, rozbijani o skały problemów, tchórzliwi, żyjący z dnia na dzień, bez ambicji, celów i sensu.
Inaczej niż w jakiejś porządnej literaturze tworzonej ku pokrzepieniu serc, bohater nie bierze się w garść i nie zmienia dramatycznie życia ani świata. Zamiast tego spod szarego świata zaczyna wyzierać coś stokroć gorszego, smoliście czarnego, a słaby bohater, pod naporem drobnych błędów i zaniedbań, osuwa się w niewolę autentycznego zła. Osiąga punkt krytyczny, za którym już nawet świadomość własnych błędów nie jest stanie powstrzymać nieubłaganej katastrofy.
„W odbiciu” to – po zbiorze opowiadań Szczepana Twardocha – druga książka w serii Kontrapunkty wydawnictwa Powergraph. Może za wcześnie na podobne uogólnienia, ale powieść Małeckiego pod wieloma względami przypomina „Tak jest dobrze”. W obydwu przypadkach otrzymujemy literaturę dobrze napisaną, ale nie niosącą przyjemności z lektury. Penetrującą mroczne strony ludzkiej duszy i zakamarki rzeczywistości, w które lepiej nie zaglądać.
W tej brzydocie i beznadziei jest jednak jakiś okruch prawdy, który przykuwa uwagę i czyni z Kontrapunktów serię, którą czytać warto. Nawet, jeśli nazajutrz, w drodze do pracy, miałoby się lekturę przypłacić czytelniczym kacem i pierwszymi objawami depresji.


Autor: Krzysztof Pochmara


Dodano: 2011-12-11 23:54:32
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

Gavein - 22:24 13-12-2011
Prawda. Zwłaszcza Twardoch był dla mnie ciut za ciężki.

Komentuj


Artykuły

"Kraina Lovecrafta" - książka a serial


 Sam Sykes - wywiad z autorem "Siedmiu czarnych mieczy"

 Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?

 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

Recenzje

Cameron, Miles - "Upadek smoków"


 Enríquez, Mariana - "Nasza część nocy"

 Stiefvater, Maggie - "Wezwij sokoła"

 Vonnegut, Kurt - "Slapstick, albo nigdy więcej samotności!"

 Lim, Elizabeth - "Tkając świt"

 Kucenty, Magdalena - "Zodiaki. Genokracja"

 Herbert, Frank - "Rój Hellstroma"

 Simmons, Dan - "Pieśń Bogini Kali"

Fragmenty

 Sturgeon, Theodore - "Więcej niż człowiek"

 Enríquez, Mariana - "Nasza część nocy"

 Szczubełek, Kamila - "Droga do wyraju"

 Pettersen, Siri - "Żelazny wilk"

 Haldeman, Joe - "Wieczna wolność"

 Herbert, Frank - "Rój Hellstroma"

 Herbert, Frank - "Rój Hellstroma" (przedmowa)

 Kornew, Paweł - "Żniwiarz"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2021 nast.pl     RSS      RSS