Patronat
Weeks, Brent - "Droga cienia" (wyd. 2024)
Bordage, Pierre - "Paryż. Lewy brzeg"
Ukazały się
Kingfisher, T. - "Cierń"
Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"
Lloyd Banwo, Ayanna - "Kiedy byłyśmy ptakami"
Jadowska, Aneta - "Tajemnica domu Uklejów"
Sablik, Tomasz - "Mój dom"
Pilipiuk, Andrzej - "Czasy, które nadejdą"
Szmidt, Robert J. - "Szczury Wrocławia. Dzielnica"
Bordage, Pierre - "Paryż. Lewy brzeg"
Linki
|
|
Jak poinformowała SuperNOWA, powieść Szczepana Twardocha "Sternberg" trafi do księgarń 24 maja.
W powieści Szczepana Twardocha, Historia jest wszystkim.
Teraźniejszość pozostaje przed nami ukryta, ukazując się naszemu poznaniu w akcie przemijania – „teraz” poznajemy dopiero, kiedy dynamicznie przechodzi w „kiedyś”, a wszelkie mówienie o teraźniejszości jest jedynie obliczonym na ulgę w strachu przed śmiercią kryptonimem historii najbliższej.
W szczególności, powyższa teza, lub, skromniej, założenie, stosuje się do wiedzy o świecie w jego człowieczym, ludzkim wymiarze. Teraźniejszość rzeczywistości społecznej pozostaje przed nami zakryta o wiele dłużej, niż wynikałoby ze zwykłej logiki epistemologicznego opóźnienia. Póki żywe są emocje, poczucie win i krzywd, póty w podręcznikach do historii czytać będziemy propagandę, nie historię. Nikt nie emocjonuje się już tym, czy historyczna racja w wojnie peloponeskiej stała przy Atenach, czy Sparcie, współcześni Anglicy w równym stopniu mogą uważać się za dziedziców pokonanego pod Hastings Harolda i zwycięskiego Wilhelma, jednak np. dzieje ostatniej wojny wciąż poruszają serca i dlatego wciąż są poddawane twórczej obróbce.
To, że historia jest wszystkim, warunkuje w sposób oczywisty obsesję jakiej Twardoch ulega. Jednak, nie jest to obsesja historyka, historia w znaczeniu akademickim jest dla niego jedynie tworzywem. Nie interesuje go kronikarstwo, nawet w jego najszlachetniejszym wydaniu, Twardocha interesuje raczej zrozumienie świata, jakim jest, interesuje go to, co wyjaśnia świat, w którym żyjemy. Stąd Rewolucja.
Pisząc o rewolucji, Twardoch dokonuje jej redukcji, pozbywając się wszystkich jej cech przygodnych, nie należących do samej jej ścisłej istoty – ten zabieg literacki możemy określić mianem delokalizacji.
Odbierając rewolucji kontekst paryskich bruków, nie nadaje jej kontekstu wiedeńskiego. Wiedeń, cesarstwo, Austria – nie są przedmiotem tej powieści, są jedynie umowne i symboliczne. Wiedeń ze„Sternberga” jest w zasadzie „Wiedniem”, gdyż nie odnosi się do swojego konkretnego, znanego wszystkim, desygnatu, jest tak samo Wiedniem, Paryżem, Londynem, Madrytem, Rzymem i nawet Warszawą, stanowi figurę Stolicy, tak jak jeden z trzecioplanowych bohaterów, Kleiderpeter stanowi figurę tego, czego figurą był również Robespierre.
Dodał: Achmed
-Jeszcze nie ma komentarzy-
|
|
Artykuły
Plaża skamielin
Zimny odczyt
Wywiad z Anthonym Ryanem
Pasje mojej miłości
Ekshumacja aniołka
Recenzje
Hoyle, Fred - "Czarna chmura"
Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"
Lindgren, Torgny - "Legendy"
Miles, Terry - "Rabbits"
McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"
Simmons, Dan - "Czarne Góry"
Fragmenty
Mara, Sunya - "Burza"
Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Rothfuss, Patrick - "Wąska droga między pragnieniami"
Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"
Sablik, Tomasz - "Próba sił"
Kagawa, Julie - "Żelazna córka"
Pratchett, Terry - "Pociągnięcie pióra. Zaginione opowieści"
|