Patronat
Nayler, Ray - "Góra pod morzem" (niebieska)
Wells, Martha - "Protokół buntu. Strategia wyjścia"
Ukazały się
Greathouse, J.T. - " Struktura świata"
Seliga, Aleksandra & Kujawska, Katarzyna - "Serce kniei"
King, Stephen - "Chudszy" (2024)
Le Guin, Ursula K. - "Ziemiomorze. Wydanie rozszerzone" (2024)
Lovecraft, Howard Phillips - "Listy wybrane 1906-1927"
Szostak, Wit - "Oberki do końca świata"
antologia - "Rocznik fantastyczny 2024"
Gwynne, John - "Cień bogów"
Linki
|
|
|
Wydawnictwo: GKF Data wydania: Grudzień 2017 Oprawa: miękka Liczba stron: 162 Cena: 23,00 zł pod redakcją Sebastiana Jakuba Konefała
|
Bliżej...
Po trzydziestu latach od powstania Gdańskiego Klubu Fantastyki i po dwudziestu latach współpracy GKF z Uniwersytetem Gdańskim oddajemy w ręce czytelników kolejny tom monograficzny. Anatomiści horroru powracają w nim do analiz gatunku, od którego zaczęliśmy działalność wydawniczą, zastanawiając się nad tym, co zmieniło się w jego poetyce, oraz szukając szczególnie innowacyjnych lub niesłusznie zapomnianych tekstów. Wśród zamieszczonych w Strefach mroku artykułów można więc odnaleźć te dotyczące rzadziej opisywanych w Polsce fenomenów kultury, takich jak: horror fiński, włoskie kino giallo czy produkcje z Japonii odwołujące się do nurtu pinku eiga. W książce zamieściliśmy również omówienie wybranych sposobów badania poetyki grozy, obszerny esej o antropologicznych odczytaniach lęku w kinie i przykłady analiz intertekstualnych i autorskich eksploracji gatunku. Inspiracje horrorem przenikają także teksty kultury z innych mediów, dlatego naszą antologię zamykamy artykułem o fascynacjach filmowymi slasherami w grach komputerowych oraz pracą dotyczącą związków poetyki komiksu z gotycyzmem. Szerokie horyzonty tematyczne Stref mroku to naszym zdaniem dowód na to, że badanie grozy i poetyki anomalii cielesnej nadal cieszy się dużym (lub wręcz rosnącym) zainteresowaniem badaczy kultury audiowizualnej.
Spis treści:
Sebastian Jakub Konefał, Wstęp
Jerzy Szyłak, Sebastian Jakub Konefał, Groza w kinie. Wstępne założenia, rozróżnienie strategii narracyjnych i krótki przekrój metodologii badawczych
Piotr Kletowski, Europejski i amerykański horror filmowy jako tekst antropologiczny
Agnieszka Kiejziewicz, Pornografia i horror. Wokół japońskiego kina splatter eros
Piotr Wajda, Suomi Perkele. Kino grozy po fińsku
Grzegorz Fortuna jr, Suzy w Krainie Makabry. Suspiria w perspektywie hauntologicznej
Dorota Wasiucionek, Interaktywne nawiązania w filmach Wesa Cravena
Artur Majer, Kołysanka Juliusza Machulskiego jako nie-horror
Iga Ewa Smoleńska, Filmowi mordercy w ośmiu bitach. Adaptacje slasherów w grach grozy lat osiemdziesiątych
Tomasz Żaglewski, Graficzna groza. Hellboy Mike’a Mignoli jako spektrum tematyczno-formalnych źródeł horroru w komiksie
Grzegorz Szczepaniak, GKF 30 lat później. Posłowie
Summary
-Jeszcze nie ma komentarzy-
|
|
Artykuły
Plaża skamielin
Zimny odczyt
Wywiad z Anthonym Ryanem
Pasje mojej miłości
Ekshumacja aniołka
Recenzje
McDonald, Ian - "Hopelandia"
antologia - "PoznAI przyszłość"
Chambers, Becky - dylogia "Mnich i robot"
Pohl, Frederik - "Gateway. Za błękitnym horyzontem zdarzeń"
Esslemont, Ian Cameron - "Powrót Karmazynowej Gwardii"
Sanderson, Brandon - "Słoneczny mąż"
Swan, Richard - "Sprawiedliwość królów"
Iglesias, Gabino - "Diabeł zabierze was do domu"
Fragmenty
McCammon, Robert - "Łabędzi śpiew"
Vaughn, S.K. - "Astronautka"
Howey, Hugh - "Pył"
Simmons, Dan - "Lato nocy"
McCammon, Robert - "Pan Slaughter"
Spinrad, Norman - "Żelazny sen"
Wyndham, John - "Poczwarki"
Holdstock, Robert - "Lavondyss"
|