NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Reynolds, Alastair - "Arka odkupienia" (wyd. 2)

Orwell, George - "Rok 1984" (Wehikuł czasu)

Ukazały się

Wolfe, Gene - "Urth Nowego Słońca" (Artefakty)


 Ryan, Anthony - "Czarna pieśń"

 Masterton, Graham - "Noc skorpiona"

 Clarke, Arthur C. - "Odyseja kosmiczna 2001"

 Asimov, Isaac - "Kamyk na niebie"

 Holdstock, Robert - "Las ożywionego mitu"

 King, Stephen - "Blaze" (2022)

 Ziętarska, Agnieszka - "Kitsune. Pradawna magia"

Linki

Holdstock, Robert - "Las ożywionego mitu"
Wydawnictwo: Terminus
Cykl: Las ożywionego mitu
Tytuł oryginału: Mythago Wood
Tłumaczenie: Michał Jakuszewski
Data wydania: Sierpień 2022
Wydanie: II - poprawione
ISBN: 978-83-964196-0-6
Oprawa: twarda
Liczba stron: 312
Cena: 59,99 zł
Rok wydania oryginału: 1984
Autor posłowia: Marta Kładź-Kocot
Autor ilustracji na okładce: Piotr Bemben
Tom cyklu: 1



Holdstock, Robert - "Las ożywionego mitu"

Na styku mitologii osobistej i cywilizacyjnej


Wznowienia klasycznej literatury zaczynają stanowić coraz istotniejszą część polskiego (i nie tylko!) rynku książek fantastycznych. Jakiś czas temu do wydawanych przez Maga Artefaktów dołączyła Rebisowska seria Wehikuł Czasu. Teraz na scenę wkracza nowe wydawnictwo, Terminus, rozpoczynając przygodę od „Lasu ożywionego mitu”, opublikowanej pierwotnie w 1984 roku w Wielkiej Brytanii powieści Roberta Holdstocka, w Polsce wydanej blisko trzydzieści lat temu przez Zysk.

Głównym bohaterem i narratorem opowiadanej historii jest Steven Huxley. Młody mężczyzna, podczas II wojny światowej walczący między innymi we Francji i tam ranny, w 1946 roku wraca do ojczystego angielskiego Herefordshire. Wie, że na farmie Oak Lodge, gdzie się wychował, nie zastanie już rodziców: matka zmarła dość dawno, ojciec przed kilkoma miesiącami. W leżącym nieopodal lasu Ryhope rodzinnym domu Steven spodziewa się spotkać starszego brata, Christiana i jego niedawno poślubioną żonę. Powrót do Oak Lodge faktycznie prowadzi do konfrontacji z bratem, ale po jakiejkolwiek kobiecie nie widać ani śladu. Bezpośrednie pytania o los żony Christiana nie dają odpowiedzi, ale wszystkie wskazówki prowadzą do otaczającego farmę lasu, wieloletniej obsesji ojca obu mężczyzn, który poświęcił na badanie tajemnic Ryhope niemal całe życie, niszcząc tym samym swoje małżeństwo. Steven już wcześniej znał fragmenty notatek ojca, ale dopiero przyjazd do Oak Lodge po kilku latach nieobecności nakłania narratora – czy też raczej zmusza – do zmierzenia się z czającą się w lesie magią.

O ile magia to właściwe słowo. Las Ryhope kryje w sobie żywą, ewoluującą mitologię, regularnie przybierającą fizyczne kształty. Ich postrzeganie wymaga albo cierpliwości i determinacji, albo korzystania z mechanicznych urządzeń wzmacniających przekaz. To drugie rozwiązanie preferował ojciec Stevena, to pierwsze doprowadza do perfekcji Christian. Sam narrator również zaczyna dostrzegać mitotwory, obserwując je kątem oka, zauważając pozostawiane przez nie ślady, wchodząc w bezpośrednie interakcje. Odkrycie zwłok żony brata niewiele wyjaśnia, generując kolejne zagadki. Las nie pozwala się poznać, nawet wtedy, gdy w próbach eksploracji zaczyna pomagać Stevenowi inny weteran wojny, lotnik Harry Keeton.

Mitologia lasu Ryhope przybiera konkretną postać, można ją studiować także naukowo. Badania Huxleya seniora pokazały, że mitotwory odtwarzają emocje i potrzeby ludzi mieszkających w okolicy w różnych okresach historycznych, od lat walk z Rzymianami, przez najazdy Normanów, aż do czasów ostatnich wojen. Jego synowie doświadczają lasu także na poziomie bardzo indywidualnym. Widzą w nim zagrożenie, ale także wyjątkową szansę. Na zetknięcie się z ludźmi sprzed tysięcy lat, na poznanie dawnych tęsknot i lęków, ale przede wszystkim na urzeczywistnienie swoich marzeń, wywołanie ich z nicości i konkretną materializację. Guiwenneth, kobieta będąca źródłem fascynacji wszystkich Huxleyów, to bliska kuzynka Harey z „Solaris”. Podróż w głąb lasu, która stanowi temat drugiej połowy powieści, w wielu aspektach przypomina wyprawę w górę rzeki z „Jądra ciemności”. Narrator odkrywa podczas niej nie tylko kolejnych mieszkańców Ryhope, ale też przede wszystkim siebie i swoich bliskich. Sam kreuje w ten sposób swój mit, stając się kolejną z żywych legend.

„Las ożywionego mitu” ma bardzo uniwersalny charakter, ale jednocześnie jest być może najbardziej konsekwentną od czasu Tolkiena twórczą adaptacją mitologii Wysp Brytyjskich. Brytyjskiemu autorowi (w przypadku polskich czytelników z pomocą autora przekładu, Michała Jakuszewskiego) udało się stworzyć atrakcyjną fabułę, a jednocześnie przekonującą wizję tego, jak baśnie i legendy kształtują całe społeczności i ich pojedynczych członków. Nawet ci z odbiorców, którzy czytali „Las ożywionego mitu” przy okazji pierwszego polskiego wydania, z pewnością przy kolejnej lekturze znajdą w powieści wiele nowych elementów.

Pozostaje więc trzymać kciuki za sukces wydawnictwa Terminus i jego pierwszego projektu. Może doczekamy się dzięki temu nie tylko wznowienia „Lavondyss”, ale i pierwszych wydań w Polsce pozostałych powieści Holdstocka opowiadających o świecie lasu Ryhope i jego fantastycznych mieszkańcach.



Autor: Adam Skalski
Dodano: 2022-08-04 08:58:24
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Pasje mojej miłości


 Ekshumacja aniołka

 Śniadanie wdowy, opowiadanie ze zbioru "Upiory XX wieku"

 Wywiad z R.J. Barkerem

 "Kraina Lovecrafta" - książka a serial

Recenzje

Chakraborty, S.A. - "Imperium złota"


 Holdstock, Robert - "Las ożywionego mitu"

 Dick, Philip K. - "Radio Wolne Albemuth"

 LaValle, Victor - "Odmieniec"

 Maszczyszyn, Jan - "Broilia"

 Jimenez, Simon - "Ptaki, które zniknęły"

 Hawkins, Scott - "Biblioteka na górze Opiec"

 Cummings, Sean - "Cowboy Bebop. Requiem dla Czerwonej Planety"

Fragmenty

 Holdstock, Robert - "Las ożywionego mitu"

 Miela, Agnieszka - "Grzechy ojców"

 Simak, Clifford D. - "Czas jest najprostszą rzeczą"

 Dick, Philip K. - "Radio Wolne Albemuth"

 Masterton, Graham - "Manitou"

 Heuvelt, Thomas Olde - " Echo"

 Asimov, Isaac - "Prądy przestrzeni"

 Crichton, Michael - "Park Jurajski"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2022 nast.pl     RSS      RSS