NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Reynolds, Alastair - "Arka odkupienia" (wyd. 2)

Orwell, George - "Rok 1984" (Wehikuł czasu)

Ukazały się

Wolfe, Gene - "Urth Nowego Słońca" (Artefakty)


 Ryan, Anthony - "Czarna pieśń"

 Masterton, Graham - "Noc skorpiona"

 Clarke, Arthur C. - "Odyseja kosmiczna 2001"

 Asimov, Isaac - "Kamyk na niebie"

 Holdstock, Robert - "Las ożywionego mitu"

 King, Stephen - "Blaze" (2022)

 Ziętarska, Agnieszka - "Kitsune. Pradawna magia"

Linki

Samatar, Sofia - "Skrzydlate opowieści"
Wydawnictwo: Mag
Cykl: Olondria
Kolekcja: Uczta Wyobraźni
Tytuł oryginału: The Winged Histories
Data wydania: Marzec 2022
ISBN: 978-83-67023-31-3
Oprawa: twarda
Format: 135 x 202 mm
Liczba stron: 336
Cena: 45,00 zł
Rok wydania oryginału: 2016
Tom cyklu: 2



Samatar, Sofia - "Skrzydlate opowieści"

Potrząsanie kalejdoskopem


Po ośmiu latach od „Cudzoziemca w Olondrii” ukazuje się w Polsce w Uczcie Wyobraźni druga książka Sofii Samatar, „Skrzydlate opowieści”. Znów lądujemy w historycznych krainach składających się na olondryjskie imperium, znów opowieść płynie niespiesznie, meandrując i zmieniając rozkład akcentów. Tym razem jednak fabuła od początku zabiera nas w centrum wydarzeń związanych z kluczowymi politycznymi rozgrywkami, od których zależy los Olondrii, mniejszą rolę odgrywa literatura i umiejętność posługiwania się słowem pisanym, a w powieściowy świat wprowadzają nas kobiety, cztery różne narratorki kolejnych części książki.

Pierwsza z nich to Tavis, szlachetnie urodzona dziewczyna, która marzy o życiu wojowniczki. Druga jest córką surowego kapłana, skazaną na bierne obserwowanie dramatycznych wydarzeń, w których jej ojciec odgrywa centralną rolę. Trzecia to żyjąca wśród koczowniczych plemion poetka, często zarabiająca na życie śpiewaniem czy przygrywaniem do posiłków arystokratycznym biesiadnikom. Tożsamość czwartej – choć częściowo opisana na okładce książki – lepiej zostawić do odkrycia czytelnikom.

Ustawiczne zmiany bohaterek i rozkładu akcentów stanowią bardzo silny atut „Skrzydlatych opowieści”, choć jednocześnie powodują, że pierwsze kilkadziesiąt stron powieści stanowią dość wymagającą lekturę. Każda z narratorek przedstawia świat po swojemu, inne rzeczy zauważa, do innych przykłada największą wagę. Opowieść Tavis rwie się i skacze w czasie, od chwili ucieczki z domu, przez walki na pograniczu i czas powrotu do siedziby rodu, wspomnienia z wczesnego dzieciństwa, opisy relacji z bliską, a jednocześnie będącą zupełnie odmienną osobą siostrą Siski oraz z fascynującym kuzynem Dasyą. Autorka zdaje się niemal testować czytelników, zmuszając ich do skupienia i cierpliwej, niespiesznej lektury. Wytrwałość nagradza dość zaskakująco w kończącym pierwszą część rozdziale „Z naszej wspólnej historii”, przedstawiającym już chronologicznie i z dużo szerszej perspektywy to, co Tavis opisywała chaotycznie i bardzo subiektywnie.

Kiedy już czytelnik poczuje się w świecie olondryjskich intryg pewniej, może z pełnym spokojem przyglądać się kalejdoskopowi przedstawianych postaci i łączących je zależności. Klasyczne tło tak zwanej „high fantasy”, z elementami magii, fantastycznymi istotami, walkami na miecze i zmaganiami szlacheckich rodów Samatar wykorzystuje w bardzo oryginalny sposób. Każda z części książki przedstawia nowe tematy: „Skrzydlate opowieści” mogą być (i bywają!) książką o sporach politycznych, o tożsamościach narodowych, o teologii, religiach i ich wpływie na kształtowanie struktur władzy, o dorastaniu, rodzinach i indywidualności. W pewnym sensie centralny, kluczowy motyw powieści poznajemy dopiero w ostatniej części – ale może łatwo go uznać za fundamentalny właśnie dlatego, że na nim opowieść się zamyka? Może kolejna skrzydlata opowieść przekonałaby nas, że ostatecznie chodziło przede wszystkim o coś jeszcze innego? Samatar udała się rzadka sztuka: pisarka odsuwa kolejnych bohaterów lekką ręką w cień, kwituje burzliwe wydarzenia stanowiące tło długich fragmentów powieści krótkimi podsumowaniami, a jednocześnie nie sprawia to, że czujemy się oszukani – po prostu staranność układania powieściowych szkiełek powoduje, że następny obrazek kalejdoskopu wydaje się równie piękny, a może jeszcze ciekawszy niż poprzednie.



Autor: Adam Skalski
Dodano: 2022-06-30 09:28:53
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

coltazar - 13:49 12-07-2022
Fantasy dysponuje potencjałem skierowania naszej uwagi na sprawy, rzeczy, czy problemy, które umykają nam lub znajdują się gdzieś na peryferiach naszej percepcji. Konwencja pozwala bowiem na różnorakie kombinowanie z nasza rzeczywistością i fantazją.
A jeśli to jeszcze dobrze napisane fantasy, językiem szarpiącym struny wyobraźni, skojarzeń i nietuzinkowych odniesień, śpiewajace w naszej głowie, to można się cieszyć wyjątkową przygodą.
Niestety w przypadku tej powieści potencjał ów nie został wykorzystany, a język narracji zaledwie poprawny, nie rekompensuje braku frapującej treści.
Skrzydlate Opowieści to literackie wtórności i niestety kolejny ślepy strzał w coraz mniej magicznej serii UW.
Pisząc wtórności to jakby nic nie pisać ... za Pilchem????

Komentuj


Artykuły

Pasje mojej miłości


 Ekshumacja aniołka

 Śniadanie wdowy, opowiadanie ze zbioru "Upiory XX wieku"

 Wywiad z R.J. Barkerem

 "Kraina Lovecrafta" - książka a serial

Recenzje

Chakraborty, S.A. - "Imperium złota"


 Holdstock, Robert - "Las ożywionego mitu"

 Dick, Philip K. - "Radio Wolne Albemuth"

 LaValle, Victor - "Odmieniec"

 Maszczyszyn, Jan - "Broilia"

 Jimenez, Simon - "Ptaki, które zniknęły"

 Hawkins, Scott - "Biblioteka na górze Opiec"

 Cummings, Sean - "Cowboy Bebop. Requiem dla Czerwonej Planety"

Fragmenty

 Holdstock, Robert - "Las ożywionego mitu"

 Miela, Agnieszka - "Grzechy ojców"

 Simak, Clifford D. - "Czas jest najprostszą rzeczą"

 Dick, Philip K. - "Radio Wolne Albemuth"

 Masterton, Graham - "Manitou"

 Heuvelt, Thomas Olde - " Echo"

 Asimov, Isaac - "Prądy przestrzeni"

 Crichton, Michael - "Park Jurajski"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2022 nast.pl     RSS      RSS