Patronat

Reynolds, Alastair - "Arka odkupienia" (wyd. 2)

Orwell, George - "Rok 1984" (Wehikuł czasu)
Ukazały się

Wolfe, Gene - "Urth Nowego Słońca" (Artefakty)
Ryan, Anthony - "Czarna pieśń"
Masterton, Graham - "Noc skorpiona"
Clarke, Arthur C. - "Odyseja kosmiczna 2001"
Asimov, Isaac - "Kamyk na niebie"
Holdstock, Robert - "Las ożywionego mitu"
King, Stephen - "Blaze" (2022)
Ziętarska, Agnieszka - "Kitsune. Pradawna magia"
Linki
|
|
|
Wydawnictwo: Mag Cykl: OlondriaKolekcja: Uczta WyobraźniTytuł oryginału: The Winged Histories Data wydania: Marzec 2022 ISBN: 978-83-67023-31-3 Oprawa: twarda Format: 135 x 202 mm Liczba stron: 336 Cena: 45,00 zł Rok wydania oryginału: 2016  Tom cyklu: 2
|
Potrząsanie kalejdoskopem
Po ośmiu latach od „Cudzoziemca w Olondrii” ukazuje się w Polsce w Uczcie Wyobraźni druga książka Sofii Samatar, „Skrzydlate opowieści”. Znów lądujemy w historycznych krainach składających się na olondryjskie imperium, znów opowieść płynie niespiesznie, meandrując i zmieniając rozkład akcentów. Tym razem jednak fabuła od początku zabiera nas w centrum wydarzeń związanych z kluczowymi politycznymi rozgrywkami, od których zależy los Olondrii, mniejszą rolę odgrywa literatura i umiejętność posługiwania się słowem pisanym, a w powieściowy świat wprowadzają nas kobiety, cztery różne narratorki kolejnych części książki.
Pierwsza z nich to Tavis, szlachetnie urodzona dziewczyna, która marzy o życiu wojowniczki. Druga jest córką surowego kapłana, skazaną na bierne obserwowanie dramatycznych wydarzeń, w których jej ojciec odgrywa centralną rolę. Trzecia to żyjąca wśród koczowniczych plemion poetka, często zarabiająca na życie śpiewaniem czy przygrywaniem do posiłków arystokratycznym biesiadnikom. Tożsamość czwartej – choć częściowo opisana na okładce książki – lepiej zostawić do odkrycia czytelnikom.
Ustawiczne zmiany bohaterek i rozkładu akcentów stanowią bardzo silny atut „Skrzydlatych opowieści”, choć jednocześnie powodują, że pierwsze kilkadziesiąt stron powieści stanowią dość wymagającą lekturę. Każda z narratorek przedstawia świat po swojemu, inne rzeczy zauważa, do innych przykłada największą wagę. Opowieść Tavis rwie się i skacze w czasie, od chwili ucieczki z domu, przez walki na pograniczu i czas powrotu do siedziby rodu, wspomnienia z wczesnego dzieciństwa, opisy relacji z bliską, a jednocześnie będącą zupełnie odmienną osobą siostrą Siski oraz z fascynującym kuzynem Dasyą. Autorka zdaje się niemal testować czytelników, zmuszając ich do skupienia i cierpliwej, niespiesznej lektury. Wytrwałość nagradza dość zaskakująco w kończącym pierwszą część rozdziale „Z naszej wspólnej historii”, przedstawiającym już chronologicznie i z dużo szerszej perspektywy to, co Tavis opisywała chaotycznie i bardzo subiektywnie.
Kiedy już czytelnik poczuje się w świecie olondryjskich intryg pewniej, może z pełnym spokojem przyglądać się kalejdoskopowi przedstawianych postaci i łączących je zależności. Klasyczne tło tak zwanej „high fantasy”, z elementami magii, fantastycznymi istotami, walkami na miecze i zmaganiami szlacheckich rodów Samatar wykorzystuje w bardzo oryginalny sposób. Każda z części książki przedstawia nowe tematy: „Skrzydlate opowieści” mogą być (i bywają!) książką o sporach politycznych, o tożsamościach narodowych, o teologii, religiach i ich wpływie na kształtowanie struktur władzy, o dorastaniu, rodzinach i indywidualności. W pewnym sensie centralny, kluczowy motyw powieści poznajemy dopiero w ostatniej części – ale może łatwo go uznać za fundamentalny właśnie dlatego, że na nim opowieść się zamyka? Może kolejna skrzydlata opowieść przekonałaby nas, że ostatecznie chodziło przede wszystkim o coś jeszcze innego? Samatar udała się rzadka sztuka: pisarka odsuwa kolejnych bohaterów lekką ręką w cień, kwituje burzliwe wydarzenia stanowiące tło długich fragmentów powieści krótkimi podsumowaniami, a jednocześnie nie sprawia to, że czujemy się oszukani – po prostu staranność układania powieściowych szkiełek powoduje, że następny obrazek kalejdoskopu wydaje się równie piękny, a może jeszcze ciekawszy niż poprzednie.
Autor: Adam Skalski
Dodano: 2022-06-30 09:28:53
Sortuj: od najstarszego | od najnowszego
coltazar - 13:49 12-07-2022
Fantasy dysponuje potencjałem skierowania naszej uwagi na sprawy, rzeczy, czy problemy, które umykają nam lub znajdują się gdzieś na peryferiach naszej percepcji. Konwencja pozwala bowiem na różnorakie kombinowanie z nasza rzeczywistością i fantazją.
A jeśli to jeszcze dobrze napisane fantasy, językiem szarpiącym struny wyobraźni, skojarzeń i nietuzinkowych odniesień, śpiewajace w naszej głowie, to można się cieszyć wyjątkową przygodą.
Niestety w przypadku tej powieści potencjał ów nie został wykorzystany, a język narracji zaledwie poprawny, nie rekompensuje braku frapującej treści.
Skrzydlate Opowieści to literackie wtórności i niestety kolejny ślepy strzał w coraz mniej magicznej serii UW.
Pisząc wtórności to jakby nic nie pisać ... za Pilchem????
|
|
|
Artykuły

Pasje mojej miłości
Ekshumacja aniołka
Śniadanie wdowy, opowiadanie ze zbioru "Upiory XX wieku"
Wywiad z R.J. Barkerem
"Kraina Lovecrafta" - książka a serial
Recenzje

Chakraborty, S.A. - "Imperium złota"
Holdstock, Robert - "Las ożywionego mitu"
Dick, Philip K. - "Radio Wolne Albemuth"
LaValle, Victor - "Odmieniec"
Maszczyszyn, Jan - "Broilia"
Jimenez, Simon - "Ptaki, które zniknęły"
Hawkins, Scott - "Biblioteka na górze Opiec"
Cummings, Sean - "Cowboy Bebop. Requiem dla Czerwonej Planety"
Fragmenty
Holdstock, Robert - "Las ożywionego mitu"
Miela, Agnieszka - "Grzechy ojców"
Simak, Clifford D. - "Czas jest najprostszą rzeczą"
Dick, Philip K. - "Radio Wolne Albemuth"
Masterton, Graham - "Manitou"
Heuvelt, Thomas Olde - " Echo"
Asimov, Isaac - "Prądy przestrzeni"
Crichton, Michael - "Park Jurajski"
|