NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Maciewicz, Monika - "Kruki"

Ryan, Anthony - "Zew Wilka"

Ukazały się

antologia - "Duchy Nocy Kupały"


 Simak, Clifford D. - "Czas jest najprostszą rzeczą"

  Gołkowski, Michał - "Arena dłużników", tom 2

 Larson, B.V. - "Świat Krwi"

 Erikson, Steven - "Bóg nie jest chętny"

 Greathouse, J.T. - "Dłoń Króla Słońca"

 Heuvelt, Thomas Olde - " Echo"

 Clare, Cassandra - "Królowa Mroku i Powietrza" (twarda)

Linki

Szostak, Wit - "Szczelinami"
Wydawnictwo: Powergraph
Data wydania: Maj 2022
ISBN: 978-83-6617-872-4
Oprawa: twarda
Liczba stron: 360
Cena: 49,00 zł



Szostak, Wit - "Szczelinami"

Poetycka, kobieca autobiografia, czyli naturalny krok na drodze pisarza


Jeśli zapytano by się kogokolwiek czytującego polską literaturę, który z rozpoznawalnych pisarzy mógłby się zdecydować na napisanie autobiografii żyjącej współcześnie poetki w formie kolekcji jej wierszy, nazwisko, czy raczej pseudonim pewnego krakowskiego filozofa, pojawiałoby się jako odpowiedź zapewne dość często. I faktycznie: choć z jednej strony sam pomysł wydaje się bardzo ryzykowny, to w przypadku Wita Szostaka ukazujące się właśnie w Powergraphie „Szczelinami” można wręcz uznać za naturalny etap twórczości. Po pisanych poetyckim, płynącym gładko językiem książkach rozbijających granice między powieścią a eseistyką („Zagroda zębów”) oraz między osobą autora a narratorem („Cudze słowa”), historię kobiety opowiadaną tomikami wierszy można uznać za logiczny krok na drodze poszukiwań literackich.

Kolejne zbiorki składające się na „Szczelinami” pokazują bohaterkę w różnych etapach życia, będących też w naturalny sposób różnymi etapami twórczości. Idziemy z nią od nastoletnich, pełnych młodzieńczej zadziorności, egzaltacji i pewności siebie tekstów, przez utwory usiłujące się zmierzyć z bardziej uniwersalnymi problemami, by potem znów wrócić do indywidualności, tym razem bardziej dojrzałej i skoncentrowanej na innych aspektach życia. Postać opowieści jest z formalnego punktu widzenia dość niestandardowa, ale ci, którzy znają pisarstwo Szostaka, odnajdą w niej nie tylko tematy podobne do tych poruszanych w poprzednich książkach, ale i usłyszą echa i rytm języka, jakim była pisana choćby „Zagroda zębów”. Kolejny raz postaci narratorki czy jej bliskich mają wiele wspólnego z bohaterami wcześniejszych tekstów autora. Czytamy o oberkach, o podróżach nad Morze Śródziemne, o Krakowie i podkrakowskich miejscowościach. Na pierwszy plan wysuwają się przede wszystkim miłość (często także fizyczna), rodzinne tajemnice, cykliczność wydarzeń. Z czasem dominującą rolę przybiera doświadczenie macierzyństwa, wykorzystane do podkreślenia powtarzalności ludzkiej kondycji, za każdym razem przeżywanej w indywidualny, osobisty sposób. Poetycka forma doskonale pasuje do lubianego przez Szostaka przestawiania i analizowania fragmentów słów; pozwala też wyrazić przekonanie o tym, że w pewnym momencie i usuwanie staje się tworzeniem.

Niektóre z ponad stu wierszy zawartych w „Szczelinami” są nużące, niektóre zdają się służyć wyłącznie ilustracji zręczności autora w wyszukiwaniu analogii i zabaw słownych. Broni się jednak opowiadana historia, poruszająca i niejednoznaczna, bronią się symboliczne, tajemnicze przedmioty takie jak budowane w piwnicy czółno czy pewne pudełko po maści. Broni się też kobieca perspektywa: mimo że nie sposób uwolnić się od myśli, że kiedy czytamy o emocjach narratorki, widzimy je tak, jak postrzega je będący mężczyzną autor, to nadal wydają się one wiarygodne.

Po lekturze pojawia się oczywiście naturalne pytanie, na ile ta sama opowieść przedstawiona w zwykłej prozatorskiej formie powiedziałaby nam o bohaterce i jej losach więcej. Z pewnego punktu widzenia niewątpliwie coś by zgubiła: poezja i twórczość stanowią fundamentalny element tego, kim narratorka jest. To, być może, jedyny stały aspekt jej życia. Wszystko inne przesącza się tytułowymi szczelinami.


Autor: Adam Skalski
Dodano: 2022-05-19 08:44:46
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Dzień smoka"


Artykuły

Pasje mojej miłości


 Ekshumacja aniołka

 Śniadanie wdowy, opowiadanie ze zbioru "Upiory XX wieku"

 Wywiad z R.J. Barkerem

 "Kraina Lovecrafta" - książka a serial

Recenzje

Samatar, Sofia - "Skrzydlate opowieści"


 Kres, Feliks W. - "Żeglarze i jeźdźcy"

 Herbert, Brian & Anderson, Kevin J. - "Książę Kaladanu"

 Evenson, Brian - "Dni ostatnie"

 Masterton, Graham - "Ludzie cienia"

 Chmielarz, Wojciech - "Królowa głodu"

 Beagle, Peter S. - "W Kalabrii"

 Rak, Radek - "Agla. Alef"

Fragmenty

 Simak, Clifford D. - "Czas jest najprostszą rzeczą"

 Dick, Philip K. - "Radio Wolne Albemuth"

 Masterton, Graham - "Manitou"

 Heuvelt, Thomas Olde - " Echo"

 Asimov, Isaac - "Prądy przestrzeni"

 Crichton, Michael - "Park Jurajski"

 Szmidt, Robert J. - "Uderzenie wyprzedzające"

 Miszczuk, Katarzyna Berenika - "Gniewa"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2022 nast.pl     RSS      RSS