NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Esslemont, Ian Cameron - "Kamienny wojownik"

Moorcock, Michael - "Elryk z Melniboné"

Ukazały się

King, Stephen - "Billy Summers"


 Larson, B.V. - "Świat Lodu"

 Brown, Pierce - "Czerwony świt" (wyd. 2024)

 Kade, Kel - "Los pokonanych"

 Scott, Cavan - "Wielka Republika. Nawałnica"

 Masterton, Graham - "Drapieżcy" (2024)

 He, Joan - "Uderz w struny"

 Rowling, Joanne K. - "Harry Potter i Zakon Feniksa" (2024, Gryffindor)

Linki

Szostak, Wit - "Szczelinami"
Wydawnictwo: Powergraph
Data wydania: Maj 2022
ISBN: 978-83-6617-872-4
Oprawa: twarda
Liczba stron: 360
Cena: 49,00 zł



Szostak, Wit - "Szczelinami"

Poetycka, kobieca autobiografia, czyli naturalny krok na drodze pisarza


Jeśli zapytano by się kogokolwiek czytującego polską literaturę, który z rozpoznawalnych pisarzy mógłby się zdecydować na napisanie autobiografii żyjącej współcześnie poetki w formie kolekcji jej wierszy, nazwisko, czy raczej pseudonim pewnego krakowskiego filozofa, pojawiałoby się jako odpowiedź zapewne dość często. I faktycznie: choć z jednej strony sam pomysł wydaje się bardzo ryzykowny, to w przypadku Wita Szostaka ukazujące się właśnie w Powergraphie „Szczelinami” można wręcz uznać za naturalny etap twórczości. Po pisanych poetyckim, płynącym gładko językiem książkach rozbijających granice między powieścią a eseistyką („Zagroda zębów”) oraz między osobą autora a narratorem („Cudze słowa”), historię kobiety opowiadaną tomikami wierszy można uznać za logiczny krok na drodze poszukiwań literackich.

Kolejne zbiorki składające się na „Szczelinami” pokazują bohaterkę w różnych etapach życia, będących też w naturalny sposób różnymi etapami twórczości. Idziemy z nią od nastoletnich, pełnych młodzieńczej zadziorności, egzaltacji i pewności siebie tekstów, przez utwory usiłujące się zmierzyć z bardziej uniwersalnymi problemami, by potem znów wrócić do indywidualności, tym razem bardziej dojrzałej i skoncentrowanej na innych aspektach życia. Postać opowieści jest z formalnego punktu widzenia dość niestandardowa, ale ci, którzy znają pisarstwo Szostaka, odnajdą w niej nie tylko tematy podobne do tych poruszanych w poprzednich książkach, ale i usłyszą echa i rytm języka, jakim była pisana choćby „Zagroda zębów”. Kolejny raz postaci narratorki czy jej bliskich mają wiele wspólnego z bohaterami wcześniejszych tekstów autora. Czytamy o oberkach, o podróżach nad Morze Śródziemne, o Krakowie i podkrakowskich miejscowościach. Na pierwszy plan wysuwają się przede wszystkim miłość (często także fizyczna), rodzinne tajemnice, cykliczność wydarzeń. Z czasem dominującą rolę przybiera doświadczenie macierzyństwa, wykorzystane do podkreślenia powtarzalności ludzkiej kondycji, za każdym razem przeżywanej w indywidualny, osobisty sposób. Poetycka forma doskonale pasuje do lubianego przez Szostaka przestawiania i analizowania fragmentów słów; pozwala też wyrazić przekonanie o tym, że w pewnym momencie i usuwanie staje się tworzeniem.

Niektóre z ponad stu wierszy zawartych w „Szczelinami” są nużące, niektóre zdają się służyć wyłącznie ilustracji zręczności autora w wyszukiwaniu analogii i zabaw słownych. Broni się jednak opowiadana historia, poruszająca i niejednoznaczna, bronią się symboliczne, tajemnicze przedmioty takie jak budowane w piwnicy czółno czy pewne pudełko po maści. Broni się też kobieca perspektywa: mimo że nie sposób uwolnić się od myśli, że kiedy czytamy o emocjach narratorki, widzimy je tak, jak postrzega je będący mężczyzną autor, to nadal wydają się one wiarygodne.

Po lekturze pojawia się oczywiście naturalne pytanie, na ile ta sama opowieść przedstawiona w zwykłej prozatorskiej formie powiedziałaby nam o bohaterce i jej losach więcej. Z pewnego punktu widzenia niewątpliwie coś by zgubiła: poezja i twórczość stanowią fundamentalny element tego, kim narratorka jest. To, być może, jedyny stały aspekt jej życia. Wszystko inne przesącza się tytułowymi szczelinami.


Autor: Adam Skalski
Dodano: 2022-05-19 08:44:46
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Fonstad, Karen Wynn - "Atlas śródziemia


 Fosse, Jon - "Białość"

 Hoyle, Fred - "Czarna chmura"

 Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"

 Lindgren, Torgny - "Legendy"

 Miles, Terry - "Rabbits"

Fragmenty

 Grimwood, Ken - "Powtórka"

 Lewandowski, Maciej - "Grzechòt"

 Howard, Robert E. - "Conan. Księga druga"

 Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #2

 Sherriff, Robert Cedric - "Rękopis Hopkinsa"

 Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"

 Howey, Hugh - "Silos" (wyd. 2024)

 Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #1

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS