NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Swanwick, Michael - "Matka żelaznego smoka"

Scalzi, John - "Ostatnia imperoks"

Ukazały się

Manasypow, Dimitrij - "Droga stali i nadziei"


 Abercrombie, Joe - "Kłopotliwy pokój" (oprawa twarda)

 Abercrombie, Joe - "Ostre cięcia" (oprawa twarda)

 Kucenty, Magdalena - "Zodiaki. Genokracja"

 Stiefvater, Maggie - "Wezwij sokoła"

 Pilipiuk, Andrzej - "Czarna Góra"

 Schwab, V. E. - "Niewidzialne życie Addie LaRue"

 Migalski, Marek - "Nieśmiertelnicy"

Linki

Tremblay, Paul - "Chata na krańcu świata"
Wydawnictwo: Vesper
Tytuł oryginału: The Cabin at the End of the World
Tłumaczenie: Paweł Lipszyc
Data wydania: Kwiecień 2020
ISBN: 978-83-7731-345-9
Oprawa: twarda
Format: 140x205 mm
Liczba stron: 308
Cena: 44,90 zł
Rok wydania oryginału: 2018



Tremblay, Paul - "Chata na krańcu świata"

Wszyscy znamy tę chatę


Paul Tremblay może być już znany polskiemu czytelnikowi za sprawą powieści „Głowa pełna duchów”, która zebrała w większości dobre recenzje i wprowadziła powiew świeżości do współczesnej literatury grozy, umiejętnie wiążąc klasyczne motywy z nowoczesnym światem. W „Chacie na końcu świata” nie mamy już tej innowacyjności. Tym razem to typowa historia o mniej typowej rodzinie, która staje w obliczu zagrożenia w odciętej od świata chacie nad jeziorem.

Andrew i Eric to homoseksualne małżeństwo, które wychowuje adoptowaną córkę Wen. Zmęczeni szumem wielkiego świata postanawiają odpocząć od cywilizacji w chacie. Wiecie, TEJ chacie. W lesie. Przy jeziorze. Na odludziu. Znacie to miejsce, o ile nie zaczęliście czytać horrorów wczoraj. Ledwie jednak udaje im się rozpakować bagaże, gdy dołącza do nich czwórka nieproszonych gości. Wyglądają dziwnie, zachowują się dziwnie i mówią dziwne rzeczy: nadciąga apokalipsa, a jedyne, co może ją powstrzymać to dobrowolna ofiara. Z człowieka, rzecz jasna.

Z założenia mamy więc mesjanistyczny dylemat – czy poświęcić życie jednostki dla zbawienia świata. Oczywiście to tylko teoretyczne założenie, bo w praktyce sprowadza się ono do tego, czy uwierzyć czwórce dziwaków mówiących o nadchodzącej apokalipsie i konieczności składania ludzi w ofierze. W życiu raczej mało kto by na to poszedł, ale nie mamy do czynienia z życiem, tylko z literaturą i Tremblay będzie próbował nas przekonać do tego, że przedstawiona przez niego sytuacja jest wiarygodna, a dylematy prawdziwe.

„Chata na krańcu świata” jest w dużej mierze jak jej tytuł w polskim wydaniu. Z założenia straszna: bo w końcu mamy tu TĘ chatę i kraniec świata – czyli izolację, zagrożenie, bezbronność i niepewność. W praktyce jednak całość brzmi naiwnie. Może nie aż tak naiwnie, jak rymowany tytuł (w oryginale: „The Cabin at the End of the World”, bez rymu i z „end”, które znaczy nie tyle „kraniec”, ile „koniec” – zarówno w sensie geograficznym, jak i czasowym, czyli apokaliptycznym; tłumacz książki, Paweł Lipszyc, nie popisał się pod tym względem), ale z pewnością równie niegroźnie, to znaczy wprowadza dystans między tym, co przedstawiane, a czytelnikiem. Z takiego dystansu bać się niepodobna.

Paul Tremblay jest z pewnością utalentowanym autorem, o którym jeszcze nieraz usłyszymy. Obawiam się jednak, że tempo pisania jednej książki rocznie (większość z nich nie ukazała się jeszcze w Polsce, poza tu omawianą i wspomnianą wcześniej „Głową pełną duchów”), wyczerpie nawet obiecujący początkowo talent. Zdecydowanie lepiej sięgnąć po „Głowę...”, jeśli jeszcze nie znacie Tremblaya, natomiast "Chatę..." można sobie darować.



Autor: Aleksander Krukowski
Dodano: 2021-01-31 11:19:22
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Australijskie piekło"


Wygraj czwartą "Drogę szamana"


Artykuły

"Kraina Lovecrafta" - książka a serial


 Sam Sykes - wywiad z autorem "Siedmiu czarnych mieczy"

 Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?

 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

Recenzje

Lewandowski, Radosław - "Australijskie piekło"


 Fry, Stephen - "Mythos"

 Morgan, Richard - "Rzadkie powietrze"

 Strugaccy, Arkadij i Borys - "Piknik na skraju drogi i inne utwory"

 antologia - "Księga magii"

 Tremblay, Paul - "Chata na krańcu świata"

 King, Stephen - "Jest krew..."

 Le Guin, Ursula K. - "Księga Drogi i Dobra"

Fragmenty

 Stiefvater, Maggie - "Wezwij sokoła"

 Lewandowski, Radosław - "Australijskie piekło"

 Elison, Meg - "Księga Etty"

 Kucenty, Magdalena - "Zodiaki. Genokracja"

 Ziemiański, Andrzej - "Virion. Zamek"

 Strugaccy, Arkadij i Borys - "Piknik na skraju drogi i inne utwory"

 Wydra, Justyna - "Warkoczyk"

 Le Guin, Ursula K. - "Księga Drogi i Dobra"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2021 nast.pl     RSS      RSS