NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Sanderson, Brandon - "Rytm wojny", tom 2

Kay, Guy Gavriel - "Dzieci ziemi i nieba"

Ukazały się

Abnett, Dan; Lee, Mike - "Żniwiarz dusz"


 McNeill, Graham - "Mściwy duch"

 Haley, Guy - "Perturabo. Młot Olympii"

 King, Stephen - "Podpalaczka" (2021)

 Marillier, Juliet - "Syn cieni"

 Tidhar, Lavie - "Ziemia nieświęta"

 Oszubski, Tadeusz - "Sfora"

 Szyda, Wojciech - "Sajens fikcje"

Linki

antologia - "Cyberpunk Girls"
Wydawnictwo: Uroboros
Data wydania: Listopad 2020
ISBN: 978-83-280-8335-6
Oprawa: miękka
Format: 135 x 202 mm
Liczba stron: 448
Cena: 40,00 zł



antologia - "Cyberpunk Girls"

Być może Premiera, Która W Końcu Nastąpiła gry „Cyberpunk 2077” sprawi, że cyberpunk, jako gatunek literacki przeżyje jakiś renesans, dostanie drugie życie. Choć zapewne takie drugie życie nie wyjdzie poza granicę „zabawy gadżetami” lub motywami. I będzie to renesans krótki. Trudno byłoby mieć o to pretensje. Cyberpunk to (ogólnie) podgatunek fantastyki, który skupiał się na zmianach, jakie w życie ludzi i całych społeczeństw wnosiły kiedyś nowe technologie, komputery, raczkujący Internet, ponadnarodowe korporacje. Ale skoro przyszłość nadeszła, to może warto byłoby wyobraźnię znowu puścić przodem. Internet pasożytujący na kolejnych ludzkich aktywnościach. Noszone w kieszeniach urządzenia zmieniające ludzkie mózgi, sposób uczenia się, zapamiętywania, czy wykorzystywania wiedzy. Nawet kształtowanie relacji międzyludzkich, ich dynamiki, formy i treści. Wreszcie, nowe technologie a sposób życia, funkcjonowania całych społeczeństw (wertykalny i horyzontalny), czy funkcjonowania miast. Wydaje się, że każde z tych haseł otwiera pola do nowych poszukiwań w literaturze fantastycznej czy konkretnie w nowoczesnym cyberpunku. Przy tym dodać do tego należy odpowiednią porcję buntu przeciwko rzeczywistości i przeciwko przyszłości. Czy dałoby się coś takiego zrobić na nowo? Stworzyć Nowy Cyberpunk, a nie cały czas powtarzać motywy z poprzedniej epoki, które już nie przystają do współczesności? Chyba że dałoby się znaleźć i dla nich nową treść. Wydaje mi się, że taki współczesny cyberpunk musiałby jednak odrzucić dotychczasowe rekwizytorium i – nawet nie odcinając się od przeszłości do końca – stworzyć się na nowo. Stać się rewolucyjny na własny sposób.

Opowiadania zawarte w zbiorze „Cyberpunk girls” tylko częściowo mierzą się z „wyzwaniami” współczesności. Być może nie taki był zamysł autorek, dodatkowo ograniczony formą. Być może potrzebny jest jakiś pomost i ktoś następny rzuci wyzwanie współczesności. Tak czy siak, w opowiadaniach z tego zbioru pojawiają się próby odnoszenia się do rzeczywistości, którą już znamy. Już w pierwszym tekście, „Heartbyte” Martyny Raduchowskiej, fabuła osadzona jest w post-pandemicznej rzeczywistości. Dodatkowo osaczającej ludzi ratingami społecznymi, komercjalizacją wszystkiego, obostrzeniami w codziennym funkcjonowaniu, z silnymi akcentami bio-techu (hackowanie organów). Tekst jest ponury, ale stanowi chyba najlepszą (i jedyną) w zbiorze próbę zmierzenia się ze współczesnymi lękami, przeniesienia ich do bardzo bliskiego jutra; mimo że już z perspektywy Dziś widać, jak wiele się zmieniło, zanim pandemia zostanie wygaszona. Przy tym nawet operowanie gatunkowymi figurami, jak kurier z niebezpieczną przesyłką, czarny rynek usług, nie brzmi w ogóle fałszywie, nie jest zgraną kliszą. Nawet wszczepy nie wyglądają archaicznie, jeśli poczyta się o Neuralinku Elona Muska.

Motyw kuriera i przesyłki powraca również w opowiadaniu Magdaleny Kucenty („Dziewczyna, której nie było”), choć fabularnie tekst jest już luźnie związany z dzisiejszymi „trendami”. Ze skutkami post-pandemicznej izolacji społecznej mierzy się Jagna Rolska w „Spandau”, choć rekwizyty, których używa, technologie, które opisuje, znajdują się wciąż w fazie odległych fantazji. Zwłaszcza że mamy w tym opowiadaniu do czynienia także z zaawansowaną rzeczywistością wirtualną. W „Dotknąć ciemności” Krystyna Chodorowska i Gabriela Panika zajmują się inną rzeczywistością, po ataku Obcych. Nijak się to ma do współczesności, a fabularnie jest to tekst poprawny, ale i obojętny. Z kolei Agata Suchocka w „Nitro” zajmuje się motywem nielegalnych wyścigów; również w rzeczywistości oderwanej od dzisiejszych trendów na tyle mocno, że cały ten tekst jest tylko gatunkową zabawą i niczym więcej. Moim zdaniem przypomina klimatem „Akirę”, jeśli kogoś to zachęci do przeczytania.

Generalnie, poza wspomnianym „Heartbyte” Martyny Raduchowskiej, żaden z tekstów składających się na antologię nie jest próbą zmierzenia się z wyzwaniami współczesności. Dlatego „Heartbyte” wydaje mi się najlepszym opowiadaniem w tym zbiorze. Reszta to mniejsze lub większe „zabawy”, czy żonglowanie gatunkowymi motywami, a autorki nie zamierzały podejmować na poważnie żadnych tematów, które podsuwa rzeczywistość. Nie uznaję tego za zarzut, ponieważ już wygłosiłem swego czasu tezę, że „cyberpunk is dead” i zostały po nim tylko motywy i gadżety. Nie opisuję wszystkich opowiadań, aby uniknąć ich streszczania, a nie dlatego, że mam do nich jakieś zastrzeżenia. W zasadzie wszystkie te teksty stoją na podobnym poziomie. To bardzo solidna, rzetelna robota. Czytałem je bez znudzenia, ale poza „Heartbyte” żaden z nich nie zaangażował odniesieniami do współczesnych post-pandemicznych, technologicznych czy klimatycznych lęków. Jedno opowiadanie to za mało, aby cieszyć się z tego zbioru jako gatunkowej wizytówki. Mimo to, przynajmniej po jednej autorce spośród wymienionych można oczekiwać, że kiedyś uderzy mocniej.



Autor: Roman Ochocki
Dodano: 2021-01-05 08:49:07
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

"Kraina Lovecrafta" - książka a serial


 Sam Sykes - wywiad z autorem "Siedmiu czarnych mieczy"

 Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?

 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

Recenzje

Sturgeon, Theodore - "Więcej niż człowiek"


 Pettersen, Siri - "Żelazny wilk"

 Onyebuchi, Tochi - "Riot Baby"

 Maguire, Gregory - "Wicked. Życie i czasy Złej Czarownicy z Zachodu"

 Crowley, John - "Małe, duże"

 Novik, Naomi - "Mroczna wiedza"

 Haldeman, Joe - "Wieczna wolność"

 Cameron, Miles - "Upadek smoków"

Fragmenty

 Masterton, Graham - "Susza"

 Maciewicz, Monika - "Wiedma"

 Shusterman, Neal & Shusterman, Jarrod - "Susza"

 Marillier, Juliet - "Syn cieni"

 Marillier, Juliet - "Córka lasu"

 Liu, Cixin - "O mrówkach i dinozaurach"

 Sturgeon, Theodore - "Więcej niż człowiek"

 Enríquez, Mariana - "Nasza część nocy"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2021 nast.pl     RSS      RSS