NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Bradbury, Ray - "Green Town"

Kozak, Magdalena - "Minas Warsaw"

Ukazały się

Bradbury, Ray - "Green Town"


 Rowling, Joanne K. - "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" (Hufflepuff)

 Rowling, Joanne K. - "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" (Gryffindor)

 Rowling, Joanne K. - "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" (Slytherin)

 Rowling, Joanne K. - "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" (Ravenclaw)

 Sanderson, Brandon - "Dawca przysięgi", część 2 (twarda okładka)

 Roanhorse, Rebecca - "Wyścig do słońca"

 Miller, Frank; Wheeler, Thomas - "Przeklęta"

Linki

Flamma, Adam - "Wiedźmin. Historia fenomenu"
Wydawnictwo: Dolnośląskie
Data wydania: Czerwiec 2020
ISBN: 978-83-245-8425-3
Oprawa: twarda
Format: 225x145mm
Liczba stron: 504
Cena: 69,90 zł



Flamma, Adam - "Wiedźmin. Historia fenomenu"

Od premiery pierwszego opowiadania poświęconego Geraltowi z Rivii upłynęło ponad trzydzieści lat. Przez ten czas proza Andrzeja Sapkowskiego podbiła Polskę, kraje ościenne (głównie Czechy i Rosję) oraz zawędrowała dalej – po krańce Europy Zachodniej (Hiszpania), wreszcie – za Ocean Atlantycki, do USA. Potem popularność ewoluowała dzięki grom i osiągnęła aktualny szczyt – adaptację na serial dla platformy Netflix, który stał się przebojem, niezależnie od komentowanej jakości.

Adam Flamma opowiada historię tego fenomenu. Czyni to w sposób bardzo skrupulatny, naukowo precyzyjny. Cechą charakterystyczną omawianej książki jest jej bogactwo. Research robi wrażenie. Autor chwyta się każdego szczegółu związanego z prozą Andrzeja Sapkowskiego i jej oddziaływaniem. Nie umknęła mu chyba żadna adaptacja. Co jest sporym atutem dla kogoś, kto będzie chciał kiedyś z tej książki korzystać jako z ewentualnego źródła wiedzy. Sam byłem zaskoczony rock operą (w Rosji), czy wieloma innymi dziełami, które czerpały z dorobku Andrzeja Sapkowskiego, nawet tylko luźno się nim inspirując. Do tego autor dotarł do twórców tych trawestacji. Książka zawiera mnóstwo wywiadów. Począwszy od Andrzeja Sapkowskiego po autorów komiksów, grafików, rysowników, malarzy, projektantów, scenarzystów, reżyserów, aktorów czy producentów.

Szczegółowość autora, ogromny materiał, który zgromadził, doprowadziły do tego, że powstała książka bardzo obszerna. Lektura szybko może doprowadzić do przesytu, a nawet znużenia. To, co może być zaletą tej pozycji, prędko zamienia się w wadę. Być może to kwestia podejścia. Jako książka historyczna – jest to kopalnia wiedzy. Ale jednak brak krytycznego podejścia autora może ją uczynić nużącą. Mimo uatrakcyjnienia zdjęciami i wywiadami. Usprawiedliwiając nieco, dodam, że autor począwszy od tytułu obiecuje czytelnikom historię fenomenu wiedźmińskiego. Nie: jego analizę czy krytykę. Choć, gdyby o takie podejście się pokusił, byłoby rewelacyjnie. I nie chodzi nawet o jakieś naukowe dywagacje.

Niech przykładem będzie najwierniejsza i najlepsza z adaptacji cyklu wiedźmińskiego. Zrobiona w proporcji jeden do jednego, jeśli chodzi o wierność opowiadaniom i powieściom. Chodzi oczywiście o słuchowiska Fonopolis. Produkcja była realizowana przez kilka lat, z mnóstwem aktorów, efektami dźwiękowymi. Efekt to, moim zdaniem, dzieło, które mogłoby stanąć obok najlepszych słuchowisk BBC i to one byłyby zawstydzone. Tymczasem realizacja tego projektu zakończyła się na adaptacji „Chrztu ognia”. I, na razie, nie ma co liczyć na dokończenie adaptacji „Wieży Jaskółki” i „Pani Jeziora”. Fonopolis upadło, prawa autorskie w tym zakresie wróciły do wydawcy. Autor o tym w książce nie pisze, może tylko przelotnie wspomina. Wiadomo przecież, że zapewne zabrakło pieniędzy, że „wina” leży po stronie wydawcy lub po stronie słuchaczy, albo jeszcze gdzieś indziej. Coś zawiodło, ale nie dowiemy się z tej książki – co. Brakuje przede wszystkim podjęcia wątku, że może polscy czytelnicy nie docenili tej produkcji. A jeśli tak, to dlaczego. Mowa przecież o adaptacji cyklu wiedźmińskiego, która rozpoczęła się jeszcze przed podjęciem projektu serialu przez Netflix, ale już w czasie szalonej popularności gier. Jak ten upadek ma się do popularności tego fenomenu? Jakie z tego wnioski płyną na przyszłość? Autor nie wspomina także o tym, dlaczego świat wykreowany przez Sapkowskiego nie jest rozwijany jako franczyza literacka. Choć takie próby były (antologia opowiadań „Szpony i kły” pod auspicjami Andrzeja Sapkowskiego), brakuje kontynuacji – dlaczego? Znowu: wobec popularności gier czy serialu Netflixa mówimy o potencjalnej kurze znoszącej złote jajka. A może nie?

Te same zastrzeżenia mogą dotyczyć innych adaptacji. O ile w przypadku filmu i serialu polskiego z grubsza wiadomo, co zawiodło i szerokiej analizy to nie wymaga, to co z rock operą w Rosji? Jak została przyjęta, czy dobrze się sprzedała, czy zdobyła popularność, jak długi był jej sceniczny żywot? Co wynika z ustalonych faktów? Jakie wnioski można wyciągnąć w odniesieniu do popularności prozy Sapkowskiego? I tak dalej.

Dawniej, w czasach kiedy Internet nie był tak skomercjalizowany jak dziś, istniała ciekawa strona internetowa poświęcona twórczości Andrzeja Sapkowskiego. Znajdowało się tam mnóstwo interesujących tekstów, w tym kulturoznawczych, które próbowały dokonać analizy wiedźmińskiego cyklu; udowadniały, że książki Andrzeja Sapkowskiego to nowa proza sienkiewiczowska, sytuowały ją w postmodernizmie i próbowały osadzić w szerszym kontekście. Szczerze pisząc, otwierając na czytniku książkę Adama Flammy, liczyłem również na takie podejście. I ten brak nie pozwala mi w pełni zachwycać się informacyjnym bogactwem „Wiedźmina. Historii fenomenu”.



Autor: Roman Ochocki
Dodano: 2020-06-13 09:08:27
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Bitwę bliźniaków"


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

Vonnegut, Kurt - "Rysio Snajper"


 Pullman, Philip - "La Belle Sauvage"

 Flamma, Adam - "Wiedźmin. Historia fenomenu"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Trzeci front"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Uderzenie wyprzedzające"

 Jordan, Robert - "Wojownik Altaii"

 Scalzi, John - "Imperium w płomieniach"

Fragmenty

 Hałas, Agnieszka - "Czerń nie zapomina"

 Dworakowski, Witold - "Wieczny buntownik"

 Ziębiński, Robert - "Dzień wagarowicza"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu" (przedmowa)

 Hendel, Paulina - "Czarny świt"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu"

 Canavan, Trudi - "Klątwa kreatorów"

 Clare, Cassandra & Chu, Wesley - "Czerwone Zwoje Magii"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS