Patronat
Crouch, Blake - "Upgrade. Wyższy poziom"
LaValle, Victor - "Samotne kobiety"
Ukazały się
Parker-Chan, Shelley - "Ten, który zatopił świat" (zintegrowana)
Parker-Chan, Shelley - "Ten, który zatopił świat" (miękka)
Szokalski, Kajetan - "Jemiolec"
Patel, Vaishnavi - "Kajkeji"
Mortka, Marcin - "Szary płaszcz"
Maggs, Sam - "Jedi. Wojenne blizny"
Szmidt, Robert J. - "Szczury Wrocławia. Kraty"
Chambers, Becky - "Psalm dla zbudowanych w dziczy"
Linki
|
|
|
Wydawnictwo: Znak Cykl: Czerwone żniwaData wydania: Wrzesień 2019 ISBN: 978-83-240-5771-9 Oprawa: miękka Format: 140×205mm Liczba stron: 384 Cena: 39,90 zł Tom cyklu: 1
|
Zaczynając pracę nad książką z gatunku historii alternatywnej, najważniejsze jest wybranie odpowiedniej „zwrotnicy czasu”, która powoduje, że znany nam świat podąża nową ścieżką. Cóż może być taką zwrotnicą? Brak rewolucji przemysłowej („Alternacja” Kingsleya Amisa), nieudana operacja lądowania w Normandii („Vaterland” Richarda Harrisa), wygrana bolszewików w wojnie 1920 roku („Invictus” Michała Ciszewskiego), rozprawa Juliana Apostaty z chrześcijanami („Quietus” Jacka Inglota) – tytuły można mnożyć. Chociaż odległych w czasie punktów zwrotnych jest multum, to autorzy najczęściej sięgają po historię najnowszą, gdzie w natłoku wydarzeń wystarczy niewielka ingerencja, aby powstał alternatywny scenariusz naszej przeszłości.
Cykl „Czerwone żniwa” Pawła Majki i Radosława Rusaka rozpoczyna się od dwóch, teoretycznie mało związanych ze sobą wydarzeń: pierwszego lotu Gagarina w kosmos i kryzysu kubańskiego. Ich przebieg jest prawie odwzorowaniem tego z naszej rzeczywistości, ale prawie robi wielka różnicę. Kto wytłumaczy co robi krwawy napis na hełmie kosmonauty? I dlaczego nikt nie wie o pocisku atomowym wystrzelonym przez jedną z radzieckich łodzi podwodnych? Potem niczym u Hitchcocka napięcie zaczyna narastać.
„Uderzenie wyprzedzające” to przede wszystkim książka akcji. Jej główni bohaterzy to rzucani siłami losu po Europie żołnierze i agenci służby specjalnych, dla których najważniejsza jest misja. Nie ważne, czy chodzi o wysadzenie mostu kolejowego, kradzież bezcennego artefaktu, czy odzyskanie tajnych akt. Rozkaz to słowo święte i biada tym, co staną im na drodze do jego wykonania. W efekcie jedno wydarzenie goni drugie, trup ściele się gęsto, a książka wręcz pali się czytelnikowi w rękach. Trzeba przyznać, że autorom dobrze udaje się oddać psychikę ludzi żyjących ciągłą akcją: ich złość, strach, frustracje, chęć przeżycia za wszelką cenę. Pomimo tego, że nie brakuje im cech godnych herosów pozostają wciąż ludźmi z krwi i kości. Wydaje się tylko, że w wypadku polskiego 1 Batalionu Szturmowego i rosyjskiego Specnazu autorzy zbytni nacisk położyli na bohatera zbiorowego i zaniedbali nieco indywidualizację postaci. Owszem, jeden z żołnierzy mówi wierszem, a drugi ma ojca generała, ale to prawie wszystko, co możemy o nich powiedzieć. Lepiej to się udaje w przypadku Johna Stonebridge’a, Polaka w szeregach angielskiego wywiadu, gdzie mamy do czynienia z dużo bardziej ukształtowaną postacią; na dodatek kierującą się ciekawą motywacją.
Warto tutaj przyjrzeć się jednemu z bardziej interesujących aspektów „Czerwonego żniwa”: komu kibicować? Z jednej strony „nasz” Układ Warszawski, z drugiej pokojowo nastawione państwa Europy Zachodniej. Kto lepszy: Sowieci traktujący Polaków jako mięso armatnie, czy Amerykanie szykujący, zgodnie z doktryną, zmasowany atak nuklearny na naszą ojczyznę?
No właśnie, tylko dlaczego w opisywanej w „Uderzeniu uprzedzającym” III wojnie światowej biorą udział wyłącznie konwencjonalne rodzaje broni: czołgi, artyleria, lotnictwo? Gdzie ten cały arsenał nuklearny, który spowodował, że w naszej rzeczywistości konflikt Wschód-Zachód pozostał „zimną wojną”. Oto największy sekret cyklu. Majka i Rusak umiejętnie bawią się z czytelnikiem, przez całą książkę, dając tylko niewyraźne sygnały, w którą stronę zmierza wyjaśnienie zagadki. Mamy zatem mnóstwo artefaktów (w tym polski Szczerbiec), tajne hitlerowskie badania, rosyjski folklor i niewiele więcej.
„Uderzenie wyprzedzające” Pawła Majki i Radosława Rusaka to ze wszech miar udane otwarcie cyklu. Autorzy umiejętnie obchodzą się z historią, tworząc w pełni realistyczną wizję III wojny światowej. Dodają do tego mnóstwo wartkiej akcji, garść szpiegowskich podchodów, sympatycznych, chociaż w większości jednowymiarowych bohaterów. No i wciąż nierozwiązaną zagadkę, o co tak naprawdę chodzi i dlaczego w 1964 roku wojna musiała wybuchnąć.
Autor: Adam Szymonowicz
Dodano: 2020-06-02 23:10:25
-Jeszcze nie ma komentarzy-
|
|
|
Artykuły
Plaża skamielin
Zimny odczyt
Wywiad z Anthonym Ryanem
Pasje mojej miłości
Ekshumacja aniołka
Recenzje
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"
Lindgren, Torgny - "Legendy"
Miles, Terry - "Rabbits"
McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"
Simmons, Dan - "Czarne Góry"
Sanderson, Brandon - "Yumi i malarz koszmarów"
Bardugo, Leigh - "Wrota piekieł"
Fragmenty
Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Rothfuss, Patrick - "Wąska droga między pragnieniami"
Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"
Sablik, Tomasz - "Próba sił"
Kagawa, Julie - "Żelazna córka"
Pratchett, Terry - "Pociągnięcie pióra. Zaginione opowieści"
Crouch, Blake - "Upgrade. Wyższy poziom"
|