NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Sanderson, Brandon - "Dawca przysięgi" , część 1 (twarda okładka)

Drayden, Nicky - "Overwatch: Bohaterka Numbani"

Ukazały się

antologia - "Kryształowe smoki 2019"


 Nieściur, Sławomir - "Blokada"

 antologia - "Opowieści niesamowite z języka angielskiego"

 Chokshi, Roshani - "Srebrzyste węże"

 Kamiński, Tomasz - "Polowanie"

 Komuda, Jacek - "Wizna"

 antologia - "Tarnowskie Góry Fantastycznie 2"

 Hill, Joe - "Gaz do dechy"

Linki

Kisiel, Marta - "Płacz"
Wydawnictwo: Uroboros
Cykl: Cykl wrocławski
Data wydania: Marzec 2020
ISBN: 978-83-280-7258-9
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Liczba stron: 352
Cena: 39,99 zł
Tom cyklu: 3



Kisiel, Marta - "Płacz"

Cykl wrocławski w twórczości Marty Kisiel zdecydowanie jest tym poważniejszym i dotykającym trudniejszych tematów.

Fantastyka i druga wojna światowa są ze sobą związane nierozerwalnie i od bardzo dawna. Od utworów przewidujących podobny konflikt w dwudziestoleciu międzywojennym, przez wszelkie historie alternatywne, inspiracje przeżyciami wojennymi, aż do wielu rozliczeń z wydarzeniami i ich wpływem na życie jednostek, grup, społeczności. Marta Kisiel w cyklu wrocławskim nie ucieka od niełatwej historii wojennej miasta i okolic, a „Płacz” zapoznaje czytelnika z prawdopodobnie najcięższym okresem w historii Gór Sowich.

Wydarzenia powieści chronologicznie są umiejscowione po „Nomen omen”, więc teoretycznie siostry Stern miały trochę czasu na przepracowanie tego, co je spotkało w „Toń”. Zgodnie z logiką powieści efekty są mizerne i skutkują uwięzieniem sporej liczby bohaterów w pętli czasowej w Górach Sowich, ponieważ Eleonora postanowiła pomóc przypadkowo spotkanemu mężczyźnie, korzystając ze swoich rozbudzonych mocy. Zagadka srebrnej łyżeczki, która wywołała niewiarygodne wręcz perturbacje, nakładająca się na niewiarygodne ludzkie cierpienie pracy niewolniczej w projektach hitlerowców i połączona z niewyobrażalnym Złem, jakie w takiej sytuacji jest nieuniknione – to wszystko tworzy naprawdę ciężki klimat.

Gdybym miała wskazać temat przewodni dla tego tomu, byłoby to rozliczanie się z przeszłością. Zarówno z tą w sensie historycznym, nie bez powodu hitlerowcy i ich zbrodnie są istotnym elementem, jak i z przeszłością osobistą, a zatem dotyczącą relacji z innymi osobami, z gojeniem ran i wyjaśnianiem spraw, których nie sposób było głośno wyrazić. Nie jest to zaskakujące może w przypadku opowieści o rodzinie, której znakiem szczególnym jest swoiste zapadanie się w przeszłości, jednak wyjście poza sens historyczny, który w tym przypadku jest też najprostszy, daje lepszy wgląd w bohaterów i pogłębia ich charakterystyki.

„Płacz” jest powieścią, w której autorka niezwykle ostrożnie posługuje się humorem. Mówimy o książce traktującej o pracy niewolniczej w czasie drugiej wojny światowej, trzeba naprawdę umiejętnie dawkować dowcipne dialogi i humor sytuacyjny, by nie rozwodnić poczucia przytłoczenia cierpieniem. Nie jest to książka pełna optymizmu, kończy się ją czytać raczej w minorowym nastroju, ale nie brak w niej lekkich zdań i zabawnych sytuacji, chociaż nie przeważają one powagi tematu. Jeśli ktoś chce sięgnąć po nią, bo spodobało mu się „Dożywocie”, może się rozczarować. Autorka potrafi sięgnąć po trudne tematy, jak chociażby w opowiadaniu „Pierwsze słowo” – i widać, że robi to coraz częściej.

Marta Kisiel zaczęła od pisania lekkiej i pełnej uroczego humoru fantastyki, jednak obecnie jest od tego bardzo daleka. Sięgając do historii Wrocławia i okolic, korzysta z dekoracji, które są idealne do przekazania lekcji empatii.



Autor: Gabriela Nina Piasecka
Dodano: 2020-05-09 10:53:37
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Sam Sykes - wywiad z autorem "Siedmiu czarnych mieczy"


 Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?

 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

Recenzje

Adeyemi, Tomi - "Dzieci krwi i kości" i "Dzieci prawdy i zemsty"


 Wilhelm, Kate - "Gdzie dawniej śpiewał ptak"

 Collins, Suzanne - "Ballada ptaków i węży"

 Bradbury, Ray - "Green Town"

 Taylor, Dennis E. - "Gdyż jest nas wielu"

 Butcher, Jim - "Opowieść o duchach"

 Harrow, Alix E. - "Dziesięć tysięcy drzwi"

 Wolfe, Gene - "Miecz i Cytadela"

Fragmenty

 Elison, Meg - "Księga Bezimiennej Akuszerki"

 Możdżeń, Konrad - "Chodź ze mną"

 Zamiatin, Jewgienij - "My"

 Urbanowicz, Artur - "Paradoks"

 Sykes, Sam - "Siedem czarnych mieczy"

 Kisiel, Marta - "Małe Licho i lato z diabłem"

 Masterton, Graham - "Dzieci zapomniane przez Boga"

 Hałas, Agnieszka - "Czerń nie zapomina"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS