NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Knaak, Richard A. - "Malfurion" (Blizzard Legends)

Pullman, Philip - "La Belle Sauvage"

Ukazały się

Schmitz, James H. - "Plazmoidy"


 Jones, Diana Wynne - "Ruchomy zamek Hauru"

 Flamma, Adam - "Wiedźmin. Historia fenomenu"

 Adeyemi, Tomi - "Dzieci prawdy i zemsty"

 Hendel, Paulina - "Czarny świt"

 Riggs, Ransom - "Konferencja ptaków"

 Maas, Sarah J. - "Dom ziemi i krwi", tom 2

 Ćwiek, Jakub - "Topiel"

Linki

Dąbrowski, Michał - "Imię Boga"
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Data wydania: Marzec 2020
ISBN: 978-83-8116-866-3
Oprawa: miękka
Format: 140×205mm
Liczba stron: 688
Cena: 39,90 zł



Dąbrowski, Michał - "Imię Boga"

Do przeczytania debiutanckiej powieści Michała Dąbrowskiego podchodziłem z rezerwą spowodowaną niechęcią do standardowego fantasy: powtarzalnego, wyjałowionego z inwencji. Najgorszy jego rodzaj to ten, w którym autorzy nie obeznani z konwencją wyważają już otwarte drzwi. Michał Dąbrowski w „Imieniu Boga” ustrzegł się tych „pułapek”, czy słabości. I już na starcie można napisać, że w jego przypadku mamy do czynienia z debiutem przemyślanym i dopracowanym. Co nie zmienia faktu, że poza kilkoma ciekawymi wyjątkami, jego powieść stanowi bardzo konwencjonalną fantasy. Od razu należy też stwierdzić, że to nie jest zarzut.

Fabuła powieści rozgrywa się w imperialnej stolicy, mieście Aazh. Jak przystało na serce imperium – jest to miasto ogromne, tętniące życiem i autor zadał sobie sporo trudu, aby przekonać do tego czytelnika. Doki i zaułki są brudne, śmierdzące i niebezpieczne, świątynie i pałace bogate, tawerny, w zależności od rodzaju klienteli od obskurnych po eleganckie. I tak dalej. Aby oszacować stopień dbałości autora o detale wystarczy zerknąć na wewnętrzną stronę okładki. Znajduje się tam bardzo szczegółowa, bogata mapa miasta. Nie jakiś powierzchowny bazgroł wskazujący granice akcji i najważniejsze lokacje z punktu widzenia tejże. Nie pamiętam dokładnie, ale mogę z dużą dozą pewności stwierdzić, że do większości tych miejsc akcja powieści nie zawitała, a jeśli już to bardzo przelotnie. Dlatego wierzę w opis, że autor ten świat budował przez kilka lat. Dzięki temu w powieści nie widać rozwiązań prowizorycznych, całe to miasto – o czym świadczy dobitnie mapa – szczegółowo przemyślał. Być może to jeden z powodów, dla których powieść dobrze się czyta. Poza warsztatem literackim autora, oczywiście. Nie mnie oceniać kompetencje językowe i literackie. Po prostu z punktu widzenia czytelnika, który przeczytał mnóstwo tego typu fantasy (której większość zapomniał zaraz po przeczytaniu), mamy tu do czynienia z tekstem, który pod względem konstrukcji świata i wprowadzenia w niego czytelnika ciekawi i jest w stanie zaangażować w lekturę.

Choć na pierwszy rzut oka nie jest to łatwe. Autor wrzuca czytelnika w nowy świat bez objaśnień, bez wprowadzenia. To kolejna zaleta powieści. Fabułę śledzimy z kilku punktów widzenia, dwójki lekarzy i bardziej interesującej kobiety – szpiega. Postaci jest więcej, jak również i wątków. Do tego autor stara się bohaterów różnicować nie tylko społecznie, ale również uwiarygodniać łagodną stylizacją językową. Są tajemnice, są pradawne moce, spiski, polityka, religia, ścierające się oficjalnie i pod dywanem siły. Michał Dąbrowski nie przedobrzył w ich tworzeniu i znowu przyjemnie zaskakuje dyscypliną i panowaniem nad postaciami czy fabułą. Wszystko to już było w innych powieściach i cyklach fantasy, ale powtarzanie tych tropów nie nuży w tym wykonaniu. A czasami przyjemnie zaskakuje. Choć świat mamy urządzony na modłę pseudo-średniowieczną, to jednak umiejscowienie akcji w bogatym i różnorodnym mieście łagodzi typowość settingu. Poza tym są jeszcze elementy świata, które wskazują, że nie jest to zamrożona w magii forma organizacji społecznej nieulegająca zmianom od tysięcy lat. Zdarzają się także elementy irytujące – najważniejszym jest latający kot, który trochę obrzydził mi lekturę niemal na starcie. Najważniejsze jednak, że autor nie przedobrzył i można mu wpadki czy słabości wybaczyć. Akcja nie pędzi na łeb, na szyję, rozwija się konsekwentnie. Po pewnym czasie wydarzenia, jak zazwyczaj w takich powieściach, łączą się, zazębiają i „wszystko” staje się oczywiste. Co nie oznacza, że to koniec niespodzianek. Od razu napiszę, że zapewne należy spodziewać się ciągu dalszego; ale fabuła dociera do takiego miejsca, w którym równie dobrze mogłaby się zakończyć.

„Imię Boga” nie rzuciło mnie na kolana, nie próbuje być przełomowe i nie jest tekstem wybitnym. Ale, jak na debiut fantasy, to powieść dojrzała, przemyślana i dobrze skonstruowana. Zbudowany świat-miasto nadaje się do dalszych eksploracji, zarówno w powieściach, jak i opowiadaniach. Myślę, że można spokojnie dopisać Michała Dąbrowskiego do listy autorów, których warto śledzić.



Autor: Roman Ochocki
Dodano: 2020-04-27 21:23:54
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Kulawego szermierza"


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

Baoshu - "Odzyskanie czasu"


 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Uderzenie wyprzedzające"

 Jordan, Robert - " Wojownik Altaii"

 Scalzi, John - "Imperium w płomieniach"

 Rushdie, Salman - "Quichotte"

 Taylor, Dennis E. - "Nasze imię Legion, nasze imię Bob"

 Przechrzta, Adam - "Demony zemsty. Beria"

 Kisiel, Marta - "Płacz"

Fragmenty

 Baoshu - "Odzyskanie czasu" (przedmowa)

 Hendel, Paulina - "Czarny świt"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu"

 Canavan, Trudi - "Klątwa kreatorów"

 Clare, Cassandra & Chu, Wesley - "Czerwone Zwoje Magii"

 Chiang, Ted - "Wydech"

 Dąbrowski, Michał - "Imię Boga"

 Wilson, F. Paul - "Twierdza"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS