NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Baxter, Stephen - "Ultima"

Aldiss, Brian W. - "Cieplarnia" (Wehikuł czasu)

Ukazały się

Szostak, Wit - "Fuga" (Powergraph)


 Andrews, Ilona - "Magia zmienia"

 Le Guin, Ursula K. - "Dotąd dobrze"

 Hobb, Robin - "Przeznaczenie Skrytobójcy"

 Paolini, Christopher - "Widelec, Wiedźma i smok"

 Flanagan, John - "Powrót Temudżeinów"

 Bloch, Robert - "Psychoza"

 Campbell, John W. - "Coś"

Linki

Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"
Wydawnictwo: Powergraph
Data wydania: Wrzesień 2019
ISBN: 978-83-66178-06-9
Oprawa: twarda
Format: 13.5x20.5
Liczba stron: 512
Cena: 45,00 zł



Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"

Żołnierskie prawdy dla średnio zaawansowanych; fantastyka dla smakoszy


Markus Trent, żołnierz Wojskowej Obrony Terytorialnej Rammy, uciekając przed trudną przeszłością, decyduje się na wzięcie udziału w misji do Remarku. To sąsiedni kraj, który w wyniku wcześniejszej inwazji Gotan i starć rywalizujących ze sobą sekt religijnych pogrążył się w chaosie. Zadaniem rammańskich żołnierzy jest z jednej strony wspieranie remarskich społeczników w odbudowie kraju i rekonstrukcji podstawowych instytucji publicznych, z drugiej zaś pokonanie wciąż działających na jego terenie terrorystów. Obserwowaną oczami Markusa codzienność uczestniczących w misji oddziałów dominuje konieczność ustawicznego decydowania, z którą kategorią miejscowych ma się do czynienia. Z Rammą wiąże Trenta w zasadzie wyłącznie tęsknota do syna, wyrażająca się w otwierających kolejne rozdziały listach. I ona ma jednak dość abstrakcyjny charakter, gdyż chłopiec mieszka z matką i od lat nie utrzymuje z ojcem żadnych kontaktów. Polityczna, wojskowa, a nawet geograficzna rzeczywistość misji, oparta na patrolach, zasadzkach i zawiązujących się między żołnierzami przyjaźniach oraz konfliktach w oczywisty sposób odwołuje się do autentycznych ekspedycji pokojowych w Iraku. Dopiero po stu stronach powieści wkraczają w nią na poważnie elementy fantastyczne; niezwykłe zdarzenia koncentrujące się wokół wysuniętej bazy Distortion. Doświadczający dziwnych wypadków koledzy Markusa popadają w szaleństwo, twierdząc, że umarli. On sam zaczyna słyszeć przerażające głosy. Gdy zdobywa informacje świadczące o tym, że teren Distortion budził głębokie zawodowe zainteresowanie fizyków kwantowych, przekonuje się, że kryjąca się tam tajemnica wpłynie nie tylko na losy misji w Remarku, ale i całego powieściowego świata.
„Distortion”, nowa powieść Cezarego Zbierzchowskiego, łączy w sobie próbę realistycznego odtworzenia atmosfery i warunków panujących na współczesnych misjach wojskowych z fantastyczną prozą psychologiczną i elementami (fantastyczno)naukowymi. Zdecydowanie najciekawszym aspektem książki jest ten drugi, będący zresztą znakiem rozpoznawczym wcześniejszych tekstów ze świata Rammy. Zajmująca pierwszą część „Distortion” opowieść o żołnierskim losie sama w sobie jest wiarygodna, uczciwa, szczegółowa i… na swój sposób schematyczna oraz niezbyt oryginalna. Czytelnikom wyobrażającym sobie wojnę jako radosną eskapadę szlachetnych rycerzy albo jako ustawiczną jatkę, w której biorą udział zdemoralizowani brutale powieść może otworzyć oczy, ale tym o nieco dojrzalszym spojrzeniu na wojskową rzeczywistość nie powie wiele nowego. Zbierzchowski traktuje swoich bohaterów ze śmiertelną powagą, nie ukrywając fascynacji wojskowością. Czasami aż prosi się o odrobinę lekkości czy ironii, która rozładowałaby ton narracji (tak jak dzieje się to w jednej z najlepszych powieści o misjach w Iraku, „Długim marszu w połowie meczu”). Również próby naukowego uzasadniania tajemnic „Distortion” są, przynajmniej do pewnego momentu, niezbyt udane: narrator wydaje się usprawiedliwiać autora, tłumacząc, że wszak kwantowofizyczne argumenty zwykle brzmią jak manipulacje wyrafinowaną terminologią.
Tym, co „Distortion” broni, jest powtarzający się w prozie Zbierzchowskiego wątek rozpaczliwego, wręcz irracjonalnego szukania sensu ludzkiego losu, a raczej prób mierzenia się z tym, jak żyć, gdy tego sensu brak. Chwilami Markus znajduje motywację do walki z reprezentowaną przez nadprzyrodzone zjawiska pustką w uczuciu do miejscowej tłumaczki, w lojalności względem kolegów czy w niemal zwierzęcej woli przetrwania, ale jego lęk nie staje się przez to ani trochę mniejszy. Paradoksalnie to właśnie fantastyczne elementy powieści, odgrywające w miarę rozwoju akcji coraz większą rolę w tragicznych wyborach rammańskich żołnierzy, pozwalają pokazać głębszą prawdę o wojskowych; a raczej po prostu o ludziach. I to ten aspekt „Distortion” pozostaje na długo w pamięci, nawet jeśli serce czytelnika nie bije szybciej na wieść o transporterach opancerzonych.



Autor: Adam Skalski
Dodano: 2019-10-04 08:04:49
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Mutanta"


Wygraj "Dragon Age: Cesarstwo masek"


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Baxter, Stephen - "Ultima"


 Abercrombie, Joe - "Ostrze"

 Majka, Paweł - "Berserk. Spowiednik"

 Palmer, Ada - "Do błyskawicy podobne"

 Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

 Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"

 Komuda, Jacek - "Westerplatte"

 Crouch, Blake - "Rekursja"

Fragmenty

 Foster, Alan Dean - "Obcy"

 Hendel, Paulina - "Droga Dusz"

 Cook, Glen - "Port Cieni"

 Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"

 Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

 Bławatska, Helena P. - "Opowieści okultne"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS