NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Szmidt, Robert J. - "Ostatnia misja Asgarda"

Weekes, Patrick - "Cesarstwo masek"

Ukazały się

Szostak, Wit - "Fuga" (Powergraph)


 Andrews, Ilona - "Magia zmienia"

 Le Guin, Ursula K. - "Dotąd dobrze"

 Hobb, Robin - "Przeznaczenie Skrytobójcy"

 Paolini, Christopher - "Widelec, Wiedźma i smok"

 Flanagan, John - "Powrót Temudżeinów"

 Bloch, Robert - "Psychoza"

 Campbell, John W. - "Coś"

Linki

Funke, Cornelia, del Toro, Guillermo - "Labirynt fauna"
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Tytuł oryginału: The Labyrinth of the Faun (Pan's Labyrinth)
Tłumaczenie: Ewa Wojtczak
Data wydania: Lipiec 2019
ISBN: 978-83-8116-651-5
Oprawa: twarda z obwolutą
Format: 140×205mm
Liczba stron: 280
Cena: 39,90 zł
Rok wydania oryginału: 2019



Funke, Cornelia, del Toro, Guillermo - "Labirynt fauna"

Wojna domowa jest okrutna, ale kto powiedział, że baśnie są mniej brutalne?

Wydaje się, że filmowa adaptacja książki jest tak częsta, że niemalże naturalna; a zdarzają się również książkowe adaptacje filmów. Taki los spotkał „Labirynt fauna”, którego reżyser Guillermo del Toro połączył siły z Cornellią Funke, by wydać tę historię w formie książkowej. Nie każda książkowa adaptacja radzi sobie jako samodzielne dzieło, sprawdźmy wobec tego, czy powieść stoi na własnych nogach jako dzieło literackie.

Powieść miesza baśniowe opowieści z brutalną rzeczywistością wojny domowej w Hiszpanii. Ofelia towarzyszy matce podczas przeprowadzki do nowego domu, gdzie czeka na nią ojczym, wysokiej rangi dowódca wojsk frankijskich. Po drodze przypadkiem spotyka wróżkę, co rozpoczyna pasmo niezwykłych wydarzeń w życiu dziewczynki, gdy zostaje ona poddana próbom, które mają potwierdzić jej pochodzenie. Ofelia poznaje nie tylko baśniowy świat wróżek czy faunów, ale jest też świadkiem brutalności, jaka wiąże się z konfliktem zbrojnym i partyzantką. Jej ojczym jest bezwzględny; żądny władzy, męskiego potomka i zwycięstwa jako kapitan oddziału generała Franco. Wśród tego zalewu zła nie brakuje jednak jednostek, które ryzykując życiem walczą o to, w co wierzą. Ich wiara stawia ich walkę moralnie wyżej niż kapitana, pragnącego wyłącznie nieustannego potwierdzania swojej władzy i męskości. A wszyscy ci dorośli nie zdają sobie sprawy z tego, że wokół nich istoty z podziemia szukają ukochanej księżniczki, zaginionej i być może właśnie odnalezionej. Walka o przetrwanie przesłania im widok na niezwykłości otaczającego ich lasu.

„Labirynt fauna” pełnymi garściami czerpie z baśniowych opisów, okraszając je elementami horroru tam, gdzie wpływa to na atmosferę scen. Ofelia musi zmierzyć się ze stworami, które kojarzą się raczej z koszmarem niż miłym snem, a przecież jest jeszcze dzieckiem, nie powinna oglądać i doświadczać takich rzeczy. Z drugiej strony musi dorosnąć zarówno w świecie rzeczywistym, gdzie poczuwa się do opieki nad nieco zagubioną matką, ale też w tym magicznym, gdzie musi udowodnić swoje prawa dziedziczenia. Autorzy zgrabnie przeplatają horror wojny domowej z horrorem prób, pozostawiając czytelnikowi do przemyślenia, który świat jest bardziej okrutny – z początku nie jest to aż tak oczywiste.

Powieść, chociaż skupiona w dużej mierze na małej bohaterce, zostawia sporo miejsca postaciom drugoplanowym, dając im motywację, czasem dłuższy życiorys, a przede wszystkim istotną rolę na orbicie relacji z Ofelią. Przy czym nie sposób nie odnieść wrażenia, że sympatie autora jednak dość wyraźnie kierują się w określonym kierunku, przez co mniej lubiane postaci są bardziej płaskie i stereotypowe. Główny antagonista niekoniecznie jest bohaterem swojej własnej historii – ma być zły i za swoje nikczemne uczynki czytelnik ma go nie lubić. Uproszczenie rodem z baśni, chociaż nie do końca sprawdza się w powieści.

Trzeba przyznać, że „Labirynt fauna” w wersji powieściowej broni się jako dzieło samodzielne – nie wymaga znajomości filmowego pierwowzoru, jest zamkniętą całością, czymś więcej niż scenariuszem ubranym w akapity i dialogi. Trzeba przyznać, że ten eksperyment wyszedł – zarówno reżyserowi, jak i autorce zaproszonej do stworzenia książkowej wersji jednego z najpopularniejszych filmów mieszających baśniowe fantasy z elementami horroru.




Autor: Gabriela Nina Piasecka
Dodano: 2019-09-07 18:51:17
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

asymon - 08:43 08-09-2019
Czy to jest młodzieżówka, czy raczej rzecz dla dorosłego czytelnika? W sensie te "elementy horroru". W sensie filmu bym dziecku nie pokazał, ale Cornelia Funke to raczej autorka młodzieżowa, więc?

Shadowmage - 09:55 08-09-2019
Jest trochę drastycznych scen, może nieopisanych szczegółowo i brutalnie, ale jednak tortury i śmierć to integralne elementy fabuły.

Komentuj


Konkurs

Wygraj "Mutanta"


Wygraj "Dragon Age: Cesarstwo masek"


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Abercrombie, Joe - "Nim zawisną"


 Baxter, Stephen - "Ultima"

 Abercrombie, Joe - "Ostrze"

 Majka, Paweł - "Berserk. Spowiednik"

 Palmer, Ada - "Do błyskawicy podobne"

 Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

 Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"

 Komuda, Jacek - "Westerplatte"

Fragmenty

 Foster, Alan Dean - "Obcy"

 Hendel, Paulina - "Droga Dusz"

 Cook, Glen - "Port Cieni"

 Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"

 Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

 Bławatska, Helena P. - "Opowieści okultne"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS