NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Corey, James S.A. - "Prochy Babilonu"

Majka, Paweł - "Berserk. Spowiednik"

Ukazały się

Komuda, Jacek - "Wilcze gniazdo" (wyd. 4)


 Piekara, Jacek - "Mój przyjaciel Kaligula" (2019)

 Ziemiański, Andrzej - "Pułapka Tesli" (wyd. 2)

 Manguel, Alberto; Guadalupi, Gianni - "Słownik miejsc wyobrażonych"

 King, Stephen - "Instytut"

 Parowski, Maciej - „Wasz cyrk, moje małpy. Chronologiczny alfabet moich autorów”, tom 2

 Lewicka, Anna - "Moc"

 Brennan, Marie - "W labiryncie smoków"

Linki

antologia - "Opowieści niesamowite. Literatura francuska"
Wydawnictwo: PIW
Tłumaczenie: Eligia Bąkowska, Tadeusz Boy-Żeleński, Irena Dewitz, Joanna Guze, Julian Rogoziński, Julian Tuwim, Adam Ważyk
Data wydania: Październik 2018
ISBN: 978-83-06-03516-2
Oprawa: twarda
Liczba stron: 472
Cena: 49,00 zł



antologia - "Opowieści niesamowite. Literatura francuska

Niesamowita Francja


Niesamowitość jako kategoria estetyczna zasadza się na pewnym specyficznym wrażeniu – obcowania z czymś spoza porządku rzeczywistości. Niesamowite jest coś, co nie jest „samowite”, czyli coś nieznanego, nieoswojonego zarówno przez kulturę, jak i rozum. Coś irracjonalnego, co nie powinno mieć miejsca. Literatura niesamowita nie jest tym samym, co horror, choć może operować podobnymi figurami. W horrorze chodzi jednak o utrzymanie napięcia prowadzącego do strachu, które później ulega rozładowaniu, natomiast w literaturze niesamowitej zwykle chodzi o poczucie dziwności (któremu strach często wszakże towarzyszy, bo boimy się tego, czego nie znamy), które bardzo często wcale nie zostaje rozwiane.

Doświadczenie niesamowitości wydaje się uniwersalne – niezależne od czasu i kultury. Jego literacki zapis pojawia się w różnych wiekach i w różnych państwach. I przez tę uniwersalność powiązaną z zasadniczo niezmienną ludzką psychiką, do której literatura niesamowita się odnosi, pozostaje ona długo aktualna. Dlatego wydaje mi się świetnym pomysłem wznowienie klasycznej serii PIW-u prezentującej wybory literatury niesamowitej różnych regionów. Na początek – Francja.

Francja nie jest pierwszym krajem, który przychodzi mi do głowy, kiedy myślę o literaturze niesamowitej. Ameryka z Poem i Lovecraftem, Wielka Brytania z Machenem i Balckwoodem, nawet Niemcy z Hoffmannem i Ewersem kojarzą się bardziej z tego typu pisarstwem. I niektóre nazwiska pojawiające się w omawianym zbiorze pogłębiają jeszcze zaskoczenie – np. Balzac, którego z fantastyką w literaturze raczej nie przywykliśmy łączyć. Jest za to czołówka modernistycznej Francji, z Apollinairem, d'Aurevillym i Villiersem de l'Isle-Adamem, choć ten ostatni przysłużył się rozwojowi „opowieści okrutnych”, które nie do końca są tym samym, co tytułowe „opowieści niesamowite”. Mimo to czytając tych – i pozostałych autorów – czytelnik nie powinien czuć się zawiedziony.

„Opowieści niesamowite. Literatura francuska” uzmysławia nam ważną rzecz: że i wielcy pisarze sięgali po tematy, które dziś często przypisuje się do literatury gorszej kategorii. Dzisiaj, gdy ktoś pisze o duchach, diabłach i tego rodzaju fantazjach, wrzucany jest zbyt szybko do kategorii autorów niepoważnych. Tymczasem w tym zbiorze znajdziemy – obok wspomnianego Balzaca – pisarzy tak uznanych, jak np. Gautier czy Maupassant. A zatem spojrzenie na literaturę nieco starszą w pewnym sensie inspiruje nas, a przynajmniej inspirować może, do przemyślenia kondycji naszej współczesnej literatury.

Pierwszy tom „Opowieści niesamowitych” polecam przede wszystkim tym, którzy ten rodzaj pisarstwa kojarzą – jak ja – w pierwszej kolejności z literaturą anglosaską. Jej przedstawiciele z pewnością nie wyczerpują gatunku, a Francuzi, podkreślając w nim elementy miłosne i religijne, świetnie radzą sobie z konwencją.



Autor: Aleksander Krukowski
Dodano: 2019-05-23 08:13:07
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj powieść o Spider-Manie


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Sanderson, Brandon - "Do gwiazd"


 Funke, Cornelia, del Toro, Guillermo - "Labirynt fauna"

 Aldiss, Brian W. - "Non stop"

 Sanderson, Brandon - "Rytmatysta"

 Warren, Ed i Lorraine & Chase, Robert David - "Nawiedzenia. Historie prawdziwe"

 Podlewski, Marcin - "Księga Zepsucia. Tom 1"

 Sullivan, Michael J. - "Zniknięcie córki Wintera"

 Vonnegut, Kurt - "Syreny z Tytana"

Fragmenty

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

 Bławatska, Helena P. - "Opowieści okultne"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Uderzenie wyprzedzające"

 Karnicka, Anna - "Paradoks Marionetki: Sprawa Marionetkarza"

 Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

 Jensen, Danielle L. - "Mroczne wybrzeża"

 Eames, Nicholas - "Krwawa Róża"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS