NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Weeks, Brent - "Droga cienia" (wyd. 2024)

McGuire, Seanan - "Pod cukrowym niebem / W nieobecnym śnie"

Ukazały się

Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"


 Kelly, Greta - "Siódma królowa"

 Parker-Chan, Shelley - "Ten, który zatopił świat" (zintegrowana)

 Parker-Chan, Shelley - "Ten, który zatopił świat" (miękka)

 Szokalski, Kajetan - "Jemiolec"

 Patel, Vaishnavi - "Kajkeji"

 Mortka, Marcin - "Szary płaszcz"

 Maggs, Sam - "Jedi. Wojenne blizny"

Linki

Moore, Stuart - "Marvel: Wojna domowa"
Wydawnictwo: Insignis
Kolekcja: Marvel
Tytuł oryginału: Civil War: A Novel of the Marvel Universe
Tłumaczenie: Paweł Podmiotko
Data wydania: Kwiecień 2019
ISBN: 978-83-66071-73-5
Oprawa: miękka
Format: 127x209 mm
Liczba stron: 392
Cena: 39,99 zł
Rok wydania oryginału: 2012



Moore, Stuart - "Marvel: Wojna domowa"

Niby tylko powieściowa adaptacja jednego z najpopularniejszych wydarzeń w świecie komiksowym, jednak „Wojna domowa” Stuarta Moore’a nie zawsze wybiera przetarte już ścieżki.

Superbohaterowie oraz nierozerwalnie z nimi związani superzłoczyńcy to wyśmienity materiał na rozważania o ludzkości, społeczeństwie oraz polityce. Marvel zadał sobie kiedyś pytanie „jak wyglądałby świat naszych bohaterów, gdyby kazać im pracować dla rządu?”. Pytanie wcale nie jest proste, przecież tylu bohaterów zwalczających zło dba o prywatność, a praca dla rządu zazwyczaj oznacza, oprócz rządowej pensji, rejestrację, certyfikację, szkolenie, ubezpieczenie, badania medyczne, a nade wszystko – gdzieś w bazie pojawiają się szczegółowe dane na temat takiej osoby. Znacząco kłóci się to z pojęciem prywatności i dyskrecji, a superbohaterowie w takiej sytuacji tracą romantyczny nimb wojownika ze złem a stają się nudnymi urzędnikami państwowymi. To pytanie i wiele innych zostaje zadanych w serii komiksów „Wojna domowa”, które Stuart Moore zaadaptował jako powieść.

Fabuła powieści w ogólnym zarysie jest zgodna z komiksową – grupa młodych i stosunkowo niedoświadczonych bohaterów występuje w reality show, którego oglądalność nieustannie spada i przez to zwiększa się nacisk na spektakularne sceny akcji. I jest spektakularnie, niestety w wyniku zbiegu okoliczności i błędów ginie mnóstwo osób, w tym dzieci. Spirala wydarzeń rozkręca się skutkując uchwaleniem prawa nakazującego wszystkim posiadaczom ponadprzeciętnych umiejętności rejestrację oraz szkolenie, które ma na celu kontrolowanie mocy, jednocześnie będąc obozem rekrutacyjnym dla rządu. Tony Stark widzi w tym jedyną możliwość, by uniknąć zdelegalizowania działalności superbohaterskiej i zostaje twarzą nowych regulacji. Aby wzmocnić poparcie wśród przyjaciół i znajomych, którzy musieliby się zarejestrować, namawia Spidermana do ujawnienia się. Ma to pokazać, że ci naprawdę dobrzy nie muszą niczego się bać, nawet potencjalnej zemsty złoczyńców na ich bliskich. Gdzie haczyk? Jak zwykle, diabeł tkwi w szczegółach, a tym razem rolę władcy piekieł przejmuje Maria Hill, świeżo mianowana dyrektorka T.A.R.C.Z.Y. Niezdrowo ambitna domaga się bezwzględnego posłuszeństwa od Kapitana Ameryki, nie bacząc na jego kodeks moralny i dotychczasową karierę. Steve Rogers, niewiele się namyślając, dochodzi do wniosku, że skoro ma podlegać osobie o zapędach otwarcie faszystowskich, to on z takiej pracy rezygnuje. A ponieważ jednocześnie z rezygnacją przychodzi mu wywalczyć sobie drogę do wyjścia, Kapitan Ameryka staje się jednocześnie głową ruchu oporu przeciw wprowadzeniu nowego prawa. W ten sposób zarysowuje się konflikt między silnym w prawie Iron Manem, a niewątpiącym w swą moralność Kapitanem Ameryką.

Powieść, tak jak komiksowy pierwowzór, pokazuje jak konflikt dzieli społeczność superbohaterów, nawet w obrębie rodzin. Przestępcą staje się każdy, kto zwyczajnie nie zgadza się z nowym prawem czy z metodami T.A.R.C.Z.Y. Przetasowania, gdy ci dotychczas źli ścigają Kapitana Amerykę z błogosławieństwem rządu, doprowadzają do patowej sytuacji – przestaje chodzić o prawo a o samą naturę walki ze złem uprawianej przez superbohaterów. W wielu przypadkach liczą się prywatne priorytety zamiast ogólnie pojmowanej moralności, coraz trudniej kogokolwiek lubić.

Powieściowa forma historii znanej z komiksów nie trzyma się niewolniczo pierwotnej fabuły, z pewnością jednak autorowi udało się zachować lekkość narracji. Tu i ówdzie uzupełnione szczegóły, na które zwykle nie ma miejsca w komiksie, co do zasady jednak bez nadmiernych opisów postaci – założeniem było stworzyć powieść dla fanów znających postaci. „Wojna Domowa” to lektura przyjemna, nawet jeśli opisywane konflikty są cięższego kalibru. Nie da się jednak ukryć, że osoba znająca pierwowzór nie znajdzie dla siebie nic nowego.



Autor: Gabriela Nina Piasecka
Dodano: 2019-05-18 16:32:52
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Brzezińska, Anna - "Mgła"


 Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"

 Lindgren, Torgny - "Legendy"

 Miles, Terry - "Rabbits"

 McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"

 Simmons, Dan - "Czarne Góry"

 Sanderson, Brandon - "Yumi i malarz koszmarów"

 Bardugo, Leigh - "Wrota piekieł"

Fragmenty

 Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Rothfuss, Patrick - "Wąska droga między pragnieniami"

 Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"

 Sablik, Tomasz - "Próba sił"

 Kagawa, Julie - "Żelazna córka"

 Pratchett, Terry - "Pociągnięcie pióra. Zaginione opowieści"

 Crouch, Blake - "Upgrade. Wyższy poziom"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS