NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Stephenson, Neal - "Epoka diamentu"

Bradbury, Ray - "Kroniki marsjańskie. Człowiek ilustrowany. Złociste jabłka słońca"

Ukazały się

Przechrzta, Adam - "Chorągiew Michała Archanioła" (2019)


 Heng, Rachel - "Klub samobójców"

 Kubasiewicz, Magdalena - "Gdzie śpiewają diabły"

 Harkness, Deborah - "Księga czarownic" (Mag)

 Komuda, Jacek - "Jaksa. Bies idzie za mną". Tom 1

 Older, Daniel Jose - "Ostatni strzał"

 Żulczyk, Jakub - "Zmorojewo" (Agora)

 Elphistone, Abi - "Podniebna pieśń"

Linki


Fletcher, Charlie - "Paradoks"
Wydawnictwo: Fabryka Słów
Cykl: Trylogia Nadzoru
Tytuł oryginału: The Paradox
Data wydania: Sierpień 2018
ISBN: 978-83-7964-354-7
Oprawa: miękka
Format: 125×195 mm
Liczba stron: 400
Cena: 39,90 zł
Rok wydania oryginału: 2015
Tom cyklu: 2



Fletcher, Charlie - "Paradoks"

Z otchłani pamięci


„Paradoks” to drugi tom trylogii „Nadzoru”, a ta opowiada o Ostatniej Ręce, XIX-wiecznej organizacji, która dba o to, by mieszkańcy realnego świata nie byli niepokojeni przez byty nadprzyrodzone. Ot, taka paranormalna policja, choć momentami – ze względu na bardziej rozbudowane intrygi – przypomina raczej siatkę szpiegowską. W każdym razie tom pierwszy, zatytułowany jak cała seria: „Nadzór”, wypadł dobrze, jednak... nie zapadł mi specjalnie w pamięci. Książek o magicznych obrońcach i potwornych zagrożeniach jest ostatnio całkiem sporo, prawda? A i tych, które lokują akcję w wiktoriańskim Londynie, nie brakuje. Z pewnym zdziwieniem, ale i rozczarowaniem przyznaję, że „Nadzór” Charliego Fletchera bardzo słabo zapisał się w mojej pamięci, mieszając się z wieloma podobnymi powieściami.

Fletcher próbuje być oryginalny, nie można mu zarzucić konsekwentnej wtórności. Próbuje tworzyć własne kategorie istot, choć sięga po sprawdzone rozwiązania m.in. ludzko-zwierzęcych hybryd. Dubluje też rzeczywistość, tworzy równoległe wymiary o fantazyjnych konstrukcjach. Momentami ciężko za nim nadążyć, choć gdy z czasem przypominamy sobie pierwszy tom, lektura „Paradoksu” – przynajmniej pod tym względem – staje się łatwiejsza.

Niestety autor zachował dość irytującą manierę szatkowania wielowątkowej fabuły. Ten element pierwszego tomu przypomniał mi się najszybciej, bo tu został zachowany i denerwuje z tą samą intensywnością. Nie tylko autor wprowadza wiele postaci i wątków, ale także przeskakuje pomiędzy nimi w zawrotnym tempie. Krótkie rozdziały przenoszą nas co chwilę z jednego miejsca w inne, od jednego bohatera, do drugiego. Jeśli zabieg ten miał dynamizować narrację, to wyszło coś innego: nie jesteśmy w stanie zaangażować się w przygody Ręki. Trzeci tom stwarza nadzieję na pewną zmianę sytuacji, jeśli wątki zaczną się do siebie zbliżać i łączyć, choć na to nie ma oczywiście gwarancji.

„Paradoks” robi pozytywne wrażenie opisami XIX-wiecznego Londynu i czytelnicy, którzy upodobali sobie ten okres lub miejsce, pewnie znów sięgną po książkę Fletchera. Jednak jeśli też zapomnieliście o przygodach Lucy, Charliego i bardziej doświadczonych członków Ostatniej Ręki, może być to dobrym sygnałem, by z tej serii jednak zrezygnować. Przypuszczam, że i ten tom rozwieje się w niepamięć, ponieważ nie ma w nim niczego wyjątkowego. Klimatyczny opis dawnego Londynu to za mało, a główna cecha powieści, jaka rzuca się szybko w oczy, to właśnie to poszatkowanie, o którym nawet chce się zapomnieć, bo najzwyczajniej denerwuje.



Autor: Aleksander Krukowski
Dodano: 2019-01-04 18:58:51
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Gdzie śpiewają diabły"


Artykuły

Wywiad z Brandonem Sandersonem


 Wywiad z Dmitrem Glukhovskym

 Wywiad z Joe Abercrombiem

 Fantastyka 2017 - plebiscyt

 Modyfikowany Węgiel - powieść a serial

Recenzje

Corey, James S.A. - "Gorączka Ciboli"


 Liu, Cixin - "Piorun kulisty"

 Gromyko, Olga - "Wiedźmie opowieści"

 Seltzer, David - "Omen"

 Fletcher, Charlie - "Paradoks"

 VanderMeer, Jeff - "Zrodzony"

 Poe, Edgar Allan - "Miasto w morzu i inne utwory poetyckie"

 Valente, Catherynne M. - "Domostwo błogosławionych"

Fragmenty

 Liu, Cixin - "Piorun kulisty"

 Haghenbeck, F.G. - "Diablero"

 Wegner, Robert M. - "Każde martwe marzenie"

 Cadigan, Pat - "Alita: Battle Angel. Miasto złomu"

 Eames, Nicholas - "Królowie Wyldu"

 Bourne, J.L. - "Rozbita klepsydra"

 Dębski, Rafał - "Żelazny Kruk. Wyprawa"

 Straub, Peter - "Upiorna opowieść"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS