Patronat
Heinlein, Robert A. - "Luna to surowa pani" (Artefakty)
Martine, Arkady - "Pustkowie zwane pokojem"
Ukazały się
Ferek, Michał - "Pakt milczenia"
Markowski, Adrian - "Słomianie"
Sullivan, Michael J. - "Epoka legendy"
Stewart, Andrea - "Cesarzowa kości"
Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku"
Howard, Robert E. - "Conan. Księga druga"
Kukiełka, Jarosław - "Kroczący wśród cieni"
Gray, Claudia - "Leia. Księżniczka Alderaana"
Linki
|
|
|
Wydawnictwo: Fabryka Słów Cykl: Trylogia NadzoruTytuł oryginału: The Paradox Data wydania: Sierpień 2018 ISBN: 978-83-7964-354-7 Oprawa: miękka Format: 125×195 mm Liczba stron: 400 Cena: 39,90 zł Rok wydania oryginału: 2015 Tom cyklu: 2
|
„Paradoks” to drugi tom trylogii „Nadzoru”, a ta opowiada o Ostatniej Ręce, XIX-wiecznej organizacji, która dba o to, by mieszkańcy realnego świata nie byli niepokojeni przez byty nadprzyrodzone. Ot, taka paranormalna policja, choć momentami – ze względu na bardziej rozbudowane intrygi – przypomina raczej siatkę szpiegowską. W każdym razie tom pierwszy, zatytułowany jak cała seria: „Nadzór”, wypadł dobrze, jednak... nie zapadł mi specjalnie w pamięci. Książek o magicznych obrońcach i potwornych zagrożeniach jest ostatnio całkiem sporo, prawda? A i tych, które lokują akcję w wiktoriańskim Londynie, nie brakuje. Z pewnym zdziwieniem, ale i rozczarowaniem przyznaję, że „Nadzór” Charliego Fletchera bardzo słabo zapisał się w mojej pamięci, mieszając się z wieloma podobnymi powieściami.
Fletcher próbuje być oryginalny, nie można mu zarzucić konsekwentnej wtórności. Próbuje tworzyć własne kategorie istot, choć sięga po sprawdzone rozwiązania m.in. ludzko-zwierzęcych hybryd. Dubluje też rzeczywistość, tworzy równoległe wymiary o fantazyjnych konstrukcjach. Momentami ciężko za nim nadążyć, choć gdy z czasem przypominamy sobie pierwszy tom, lektura „Paradoksu” – przynajmniej pod tym względem – staje się łatwiejsza.
Niestety autor zachował dość irytującą manierę szatkowania wielowątkowej fabuły. Ten element pierwszego tomu przypomniał mi się najszybciej, bo tu został zachowany i denerwuje z tą samą intensywnością. Nie tylko autor wprowadza wiele postaci i wątków, ale także przeskakuje pomiędzy nimi w zawrotnym tempie. Krótkie rozdziały przenoszą nas co chwilę z jednego miejsca w inne, od jednego bohatera, do drugiego. Jeśli zabieg ten miał dynamizować narrację, to wyszło coś innego: nie jesteśmy w stanie zaangażować się w przygody Ręki. Trzeci tom stwarza nadzieję na pewną zmianę sytuacji, jeśli wątki zaczną się do siebie zbliżać i łączyć, choć na to nie ma oczywiście gwarancji.
„Paradoks” robi pozytywne wrażenie opisami XIX-wiecznego Londynu i czytelnicy, którzy upodobali sobie ten okres lub miejsce, pewnie znów sięgną po książkę Fletchera. Jednak jeśli też zapomnieliście o przygodach Lucy, Charliego i bardziej doświadczonych członków Ostatniej Ręki, może być to dobrym sygnałem, by z tej serii jednak zrezygnować. Przypuszczam, że i ten tom rozwieje się w niepamięć, ponieważ nie ma w nim niczego wyjątkowego. Klimatyczny opis dawnego Londynu to za mało, a główna cecha powieści, jaka rzuca się szybko w oczy, to właśnie to poszatkowanie, o którym nawet chce się zapomnieć, bo najzwyczajniej denerwuje.
Autor: Aleksander Krukowski
Dodano: 2019-01-04 18:58:51
-Jeszcze nie ma komentarzy-
|
|
|
Artykuły
Plaża skamielin
Zimny odczyt
Wywiad z Anthonym Ryanem
Pasje mojej miłości
Ekshumacja aniołka
Recenzje
Fosse, Jon - "Białość"
Hoyle, Fred - "Czarna chmura"
Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"
Lindgren, Torgny - "Legendy"
Miles, Terry - "Rabbits"
McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"
Fragmenty
Howard, Robert E. - "Conan. Księga druga"
Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #2
Sherriff, Robert Cedric - "Rękopis Hopkinsa"
Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"
Howey, Hugh - "Silos" (wyd. 2024)
Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #1
Mara, Sunya - "Burza"
Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"
|