NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Sanderson, Brandon - "Wśród gwiazd"

Scalzi, John - "Imperium w płomieniach"

Ukazały się

Jaumann, Bernhard - "Sępom na pożarcie"


 Brown, Ryk - "Aurora Cv-01"

 Harrow, Alix E. - "Dziesięć tysięcy drzwi"

 Kres, Feliks, W. - "Północna granica" (edycja limitowana)

 Kres, Feliks W. - "Król Bezmiarów" (edycja limitowana)

 Kres, Feliks, W. - "Grombelardzka legenda" (edycja limitowana)

 Kres, Feliks W. - "Pani Dobrego Znaku" (edycja limitowana)

 Kres, Feliks W. - "Porzucone królestwo" (edycja limitowana)

Linki

Fletcher, Charlie - "Paradoks"
Wydawnictwo: Fabryka Słów
Cykl: Trylogia Nadzoru
Tytuł oryginału: The Paradox
Data wydania: Sierpień 2018
ISBN: 978-83-7964-354-7
Oprawa: miękka
Format: 125×195 mm
Liczba stron: 400
Cena: 39,90 zł
Rok wydania oryginału: 2015
Tom cyklu: 2



Fletcher, Charlie - "Paradoks"

Z otchłani pamięci


„Paradoks” to drugi tom trylogii „Nadzoru”, a ta opowiada o Ostatniej Ręce, XIX-wiecznej organizacji, która dba o to, by mieszkańcy realnego świata nie byli niepokojeni przez byty nadprzyrodzone. Ot, taka paranormalna policja, choć momentami – ze względu na bardziej rozbudowane intrygi – przypomina raczej siatkę szpiegowską. W każdym razie tom pierwszy, zatytułowany jak cała seria: „Nadzór”, wypadł dobrze, jednak... nie zapadł mi specjalnie w pamięci. Książek o magicznych obrońcach i potwornych zagrożeniach jest ostatnio całkiem sporo, prawda? A i tych, które lokują akcję w wiktoriańskim Londynie, nie brakuje. Z pewnym zdziwieniem, ale i rozczarowaniem przyznaję, że „Nadzór” Charliego Fletchera bardzo słabo zapisał się w mojej pamięci, mieszając się z wieloma podobnymi powieściami.

Fletcher próbuje być oryginalny, nie można mu zarzucić konsekwentnej wtórności. Próbuje tworzyć własne kategorie istot, choć sięga po sprawdzone rozwiązania m.in. ludzko-zwierzęcych hybryd. Dubluje też rzeczywistość, tworzy równoległe wymiary o fantazyjnych konstrukcjach. Momentami ciężko za nim nadążyć, choć gdy z czasem przypominamy sobie pierwszy tom, lektura „Paradoksu” – przynajmniej pod tym względem – staje się łatwiejsza.

Niestety autor zachował dość irytującą manierę szatkowania wielowątkowej fabuły. Ten element pierwszego tomu przypomniał mi się najszybciej, bo tu został zachowany i denerwuje z tą samą intensywnością. Nie tylko autor wprowadza wiele postaci i wątków, ale także przeskakuje pomiędzy nimi w zawrotnym tempie. Krótkie rozdziały przenoszą nas co chwilę z jednego miejsca w inne, od jednego bohatera, do drugiego. Jeśli zabieg ten miał dynamizować narrację, to wyszło coś innego: nie jesteśmy w stanie zaangażować się w przygody Ręki. Trzeci tom stwarza nadzieję na pewną zmianę sytuacji, jeśli wątki zaczną się do siebie zbliżać i łączyć, choć na to nie ma oczywiście gwarancji.

„Paradoks” robi pozytywne wrażenie opisami XIX-wiecznego Londynu i czytelnicy, którzy upodobali sobie ten okres lub miejsce, pewnie znów sięgną po książkę Fletchera. Jednak jeśli też zapomnieliście o przygodach Lucy, Charliego i bardziej doświadczonych członków Ostatniej Ręki, może być to dobrym sygnałem, by z tej serii jednak zrezygnować. Przypuszczam, że i ten tom rozwieje się w niepamięć, ponieważ nie ma w nim niczego wyjątkowego. Klimatyczny opis dawnego Londynu to za mało, a główna cecha powieści, jaka rzuca się szybko w oczy, to właśnie to poszatkowanie, o którym nawet chce się zapomnieć, bo najzwyczajniej denerwuje.



Autor: Aleksander Krukowski
Dodano: 2019-01-04 18:58:51
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Kulawego szermierza"


Wygraj powieść Scalziego


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

Jordan, Robert - " Wojownik Altaii"


 Scalzi, John - "Imperium w płomieniach"

 Rushdie, Salman - "Quichotte"

 Taylor, Dennis E. - "Nasze imię Legion, nasze imię Bob"

 Przechrzta, Adam - "Demony zemsty. Beria"

 Kisiel, Marta - "Płacz"

 Szczerek, Ziemowit - "Cham z kulą w główie"

 Dąbrowski, Michał - "Imię Boga"

Fragmenty

 Hendel, Paulina - "Czarny świt"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu"

 Canavan, Trudi - "Klątwa kreatorów"

 Clare, Cassandra & Chu, Wesley - "Czerwone Zwoje Magii"

 Chiang, Ted - "Wydech"

 Dąbrowski, Michał - "Imię Boga"

 Wilson, F. Paul - "Twierdza"

 Lisińska, Małgorzata - "Pierwotny"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS