NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Stephenson, Neal - "Epoka diamentu"

Bradbury, Ray - "Kroniki marsjańskie. Człowiek ilustrowany. Złociste jabłka słońca"

Ukazały się

Antologia - "Za tamą"


 Haghenbeck, F.G. - "Diablero"

 Radecki, Łukasz - "Bóg Horror Ojczyzna"

 Larson, B.V. & VanDyke, David - "Wygnaniec"

 antologia - "Mroczne dziedzictwo. Antologia w hołdzie Jamesowi Herbertowi"

 Weber, David; Zahn, Timothy; Pope, Thomas - "Wezwanie do zemsty"

 Wolski, Marcin - "Pies w studni. Kot w windzie czyli rekonkwista"

 McDonald, Ed - "Zew kruka"

Linki


Silverberg, Robert - "Skrzydła nocy"
Wydawnictwo: Mag
Kolekcja: Artefakty
Tytuł oryginału: Nightwings
Tłumaczenie: Krzysztof Sokołowski
Data wydania: Maj 2017
ISBN: 978-83-7480-729-6
Oprawa: twarda
Liczba stron: 302
Cena: 29,00 zł
Rok wydania oryginału: 1969



Silverberg, Robert - "Skrzydła nocy"

Ziemia na zakręcie dziejów


Kameralna i refleksyjna opowieść o świecie przyszłości, który cierpi przez naszą pychę. Silverberg w swojej najwyższej formie.

Seria „Artefakty” wydawana przez wydawnictwo Mag ma na celu publikowanie dzieł klasyków światowej fantastyki. Po książkach między innymi Dana Simmonsa, Johna Brunnera czy Waltera Tevisa przyszła pora na zaprezentowanie dzieła pisarza niezwykle płodnego, ale też dość dobrze znanego w naszym kraju. Wybór jednej publikacji Roberta Silverberga, bo o nim jest oczywiście mowa, nie był prostą sprawą, gdyż amerykański pisarz ma na koncie przynajmniej kilka(naście) książek, które powinien znać każdy szanujący się czytelnik fantastyki. Ostatecznie do „Artefaktów” trafiły „Skrzydła nocy”, składające się z trzech powiązanych nowel. Przy okazji warto przeczytać odautorski wstęp, który wyjaśnia burzliwe okoliczności powstawania tekstów i może wskazać (nie tylko) początkującym autorom, że dzieła bardzo dobre, a nawet wybitne, mogą narodzić się z zupełnie merkantylnych powodów wywołanych odgórnymi okolicznościami.
Tytułowy i otwierający tę miniserię utwór powinien być już znany polskim czytelnikom; a przynajmniej tym z dłuższym stażem, bo od ostatniej jego publikacji w naszym kraju minęło nieco czasu. Opowiada o wędrówce trójki bohaterów do Roumu, jednego z głównych ośrodków cywilizacji w dalekiej przyszłości. Autor roztacza przed czytelnikami fascynującą wizję świata zupełnie innego niż im znany: społeczeństwo podzielone na gildie i kasty, nowatorskie wynalazki wymieszane z technologią z naszej przyszłości, czy wreszcie zupełnie odmienną geografię naszej planety.
Centralną postacią „Skrzydeł nocy” jest już wiekowy członek (w pierwszym utworze) gildii Strażników, ludzi zajmujących się wypatrywaniem nadchodzącej z gwiazd inwazji. Początkowo nic o tym zagrożeniu nie wiemy, ale staje się ono osią przewodnią, czynnikiem przewodnim całej książki, choć rzadko wysuwającym się na pierwszy plan. By wiele nie zdradzić, należy jedynie wspomnieć, że bohatera czekają dalsze wędrówki i poszukiwania celu w ciągle zmieniających się realiach.
Silverberg skonstruował swój tryptyk w klasyczny sposób. Pierwsza część stanowi wprowadzenie, w którym poznajemy świat i postaci, a także dochodzi do przełomowego wydarzenia, które odmienia ich życie (a także losy całej planety). Drugi utwór – „Wśród Pamiętających” – jest poniekąd momentem wytchnienia, w którym czytelnikowi zostają bardziej szczegółowo przybliżone realia świata przedstawionego, a także historia rozwoju ludzkości, ze wzlotami i upadkami, które doprowadziły do bieżących wydarzeń. Całość zamyka nowela „Droga do Jorslemy”, w której po raz kolejny bohater rusza w drogę z nowym, ponownie niezbyt przyjaznym towarzyszem, by w świętym mieście odrodzić się na nowo: dosłownie i w przenośni. Silverberg oferuje na końcu katharsis; oczyszczenie z dawnych grzechów, nowy początek i szansę na odkupienie grzechów. Podkreśla to przewijający się przez całą książkę – choć rzadko wysuwający się na pierwszy plan – duchowo-religijny wymiar dzieła Silverberga; nie nawiązując do żadnego konkretnego wyznania, stworzył dzieło pod niektórymi względami ekumeniczne, szukające głębszego sensu w losach i poczynaniach postaci.
Istotnym elementem „Skrzydeł nocy” jest mitologizacja świata przedstawionego. Bohaterowie, a nawet ogół ludzkości, zna tylko echa wcześniejszych wydarzeń, które wpłynęły na obecny kształt ludzkiego społeczeństwa. Zmiany na Ziemi zaszły na wielu poziomach, co najbardziej widoczne jest w geografii i nazwach własnych (Rzym-Roum, Egipt-Agupt, Paryż-Perris), ale sposób narracji o przeszłości dotyczy wielu innych, często znacznie bardziej subtelnie nakreślonych kwestii. Idealnie wpasowuje się to w bijącą niemal z każdej strony naznaczona smutkiem nostalgia, nie tylko za światem z przeszłości, ale przede wszystkim za niewykorzystanymi szansami i niewłaściwymi wyborami.
Zbiór Silverberga, czy też jak chce autor, powieść, zawiera wszystkie konieczne elementy, które muszą się znaleźć w opowieści kompletnej: jest tu tajemnica i zagrożenie, wyraziste i enigmatyczne postacie, świat z długą historią i na progu zmian, a także niesamowity klimat i symbolika grzechu, kary, odkupienia i nadziei. Gdy do tego dodać pisarski talent Silverberga, czytelnicy otrzymują zajmującą i nastrojową opowieść, pełną niuansów i znaczeń.

Recenzja pierwotnie ukazała się w „Nowej Fantastyce” 08/2017.



Autor: Tymoteusz Wronka


Dodano: 2018-11-26 11:45:49
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Miasto Złomu"


Artykuły

Wywiad z Brandonem Sandersonem


 Wywiad z Dmitrem Glukhovskym

 Wywiad z Joe Abercrombiem

 Fantastyka 2017 - plebiscyt

 Modyfikowany Węgiel - powieść a serial

Recenzje

Stephenson, Neal & Galland, Nicole - "Wzlot i upadek D.O.D.O."


 Gaiman, Neil - "Ocean na końcu drogi"

 Le Guin, Ursula K. - "Wracać wciąż do domu"

 Lawrence, Mark - "Szara siostra"

 Wegner, Robert M. - "Każde martwe marzenie"

 Silverberg, Robert - "Skrzydła nocy"

 Małecki, Jakub - "Nikt nie idzie"

 King, Stephen - "Uniesienie"

Fragmenty

 Haghenbeck, F.G. - "Diablero"

 Wegner, Robert M. - "Każde martwe marzenie"

 Cadigan, Pat - "Alita: Battle Angel. Miasto złomu"

 Eames, Nicholas - "Królowie Wyldu"

 Bourne, J.L. - "Rozbita klepsydra"

 Dębski, Rafał - "Żelazny Kruk. Wyprawa"

 Straub, Peter - "Upiorna opowieść"

 Hejankowski, Sebastian - "Światłoczuły"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2018 nast.pl     RSS      RSS