NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Abercrombie, Joe - "Ostateczny argument" (oprawa twarda)

Brennan, Marie - "Podróż "Bazyliszka"

Ukazały się

Keyes, Daniel - "Kwiaty dla Algernona" (Kolekcja Wehikuł czasu)


 Clarke, Arthur C. - "Koniec dzieciństwa" (Kolekcja Wehikuł czasu)

 Niven, Larry - "Pierścień" (2019)

 King, Stephen - "Smętarz dla zwierzaków"

 Jordan, Robert - "Oko Świata" (wersja filmowa)

 Zychla, Marek - "Sitko"

 Chokshi, Roshani - "Aru Shah i koniec czasu"

 Fedyk, Karolina - "Skrzydła"

Imprezy

Dni Fantastyki 2019 r.
Od: 2019-07-05
Do: 2019-07-07

Linki

Silverberg, Robert - "Skrzydła nocy"
Wydawnictwo: Mag
Kolekcja: Artefakty
Tytuł oryginału: Nightwings
Tłumaczenie: Krzysztof Sokołowski
Data wydania: Maj 2017
ISBN: 978-83-7480-729-6
Oprawa: twarda
Liczba stron: 302
Cena: 29,00 zł
Rok wydania oryginału: 1969



Silverberg, Robert - "Skrzydła nocy"

Ziemia na zakręcie dziejów


Kameralna i refleksyjna opowieść o świecie przyszłości, który cierpi przez naszą pychę. Silverberg w swojej najwyższej formie.

Seria „Artefakty” wydawana przez wydawnictwo Mag ma na celu publikowanie dzieł klasyków światowej fantastyki. Po książkach między innymi Dana Simmonsa, Johna Brunnera czy Waltera Tevisa przyszła pora na zaprezentowanie dzieła pisarza niezwykle płodnego, ale też dość dobrze znanego w naszym kraju. Wybór jednej publikacji Roberta Silverberga, bo o nim jest oczywiście mowa, nie był prostą sprawą, gdyż amerykański pisarz ma na koncie przynajmniej kilka(naście) książek, które powinien znać każdy szanujący się czytelnik fantastyki. Ostatecznie do „Artefaktów” trafiły „Skrzydła nocy”, składające się z trzech powiązanych nowel. Przy okazji warto przeczytać odautorski wstęp, który wyjaśnia burzliwe okoliczności powstawania tekstów i może wskazać (nie tylko) początkującym autorom, że dzieła bardzo dobre, a nawet wybitne, mogą narodzić się z zupełnie merkantylnych powodów wywołanych odgórnymi okolicznościami.
Tytułowy i otwierający tę miniserię utwór powinien być już znany polskim czytelnikom; a przynajmniej tym z dłuższym stażem, bo od ostatniej jego publikacji w naszym kraju minęło nieco czasu. Opowiada o wędrówce trójki bohaterów do Roumu, jednego z głównych ośrodków cywilizacji w dalekiej przyszłości. Autor roztacza przed czytelnikami fascynującą wizję świata zupełnie innego niż im znany: społeczeństwo podzielone na gildie i kasty, nowatorskie wynalazki wymieszane z technologią z naszej przyszłości, czy wreszcie zupełnie odmienną geografię naszej planety.
Centralną postacią „Skrzydeł nocy” jest już wiekowy członek (w pierwszym utworze) gildii Strażników, ludzi zajmujących się wypatrywaniem nadchodzącej z gwiazd inwazji. Początkowo nic o tym zagrożeniu nie wiemy, ale staje się ono osią przewodnią, czynnikiem przewodnim całej książki, choć rzadko wysuwającym się na pierwszy plan. By wiele nie zdradzić, należy jedynie wspomnieć, że bohatera czekają dalsze wędrówki i poszukiwania celu w ciągle zmieniających się realiach.
Silverberg skonstruował swój tryptyk w klasyczny sposób. Pierwsza część stanowi wprowadzenie, w którym poznajemy świat i postaci, a także dochodzi do przełomowego wydarzenia, które odmienia ich życie (a także losy całej planety). Drugi utwór – „Wśród Pamiętających” – jest poniekąd momentem wytchnienia, w którym czytelnikowi zostają bardziej szczegółowo przybliżone realia świata przedstawionego, a także historia rozwoju ludzkości, ze wzlotami i upadkami, które doprowadziły do bieżących wydarzeń. Całość zamyka nowela „Droga do Jorslemy”, w której po raz kolejny bohater rusza w drogę z nowym, ponownie niezbyt przyjaznym towarzyszem, by w świętym mieście odrodzić się na nowo: dosłownie i w przenośni. Silverberg oferuje na końcu katharsis; oczyszczenie z dawnych grzechów, nowy początek i szansę na odkupienie grzechów. Podkreśla to przewijający się przez całą książkę – choć rzadko wysuwający się na pierwszy plan – duchowo-religijny wymiar dzieła Silverberga; nie nawiązując do żadnego konkretnego wyznania, stworzył dzieło pod niektórymi względami ekumeniczne, szukające głębszego sensu w losach i poczynaniach postaci.
Istotnym elementem „Skrzydeł nocy” jest mitologizacja świata przedstawionego. Bohaterowie, a nawet ogół ludzkości, zna tylko echa wcześniejszych wydarzeń, które wpłynęły na obecny kształt ludzkiego społeczeństwa. Zmiany na Ziemi zaszły na wielu poziomach, co najbardziej widoczne jest w geografii i nazwach własnych (Rzym-Roum, Egipt-Agupt, Paryż-Perris), ale sposób narracji o przeszłości dotyczy wielu innych, często znacznie bardziej subtelnie nakreślonych kwestii. Idealnie wpasowuje się to w bijącą niemal z każdej strony naznaczona smutkiem nostalgia, nie tylko za światem z przeszłości, ale przede wszystkim za niewykorzystanymi szansami i niewłaściwymi wyborami.
Zbiór Silverberga, czy też jak chce autor, powieść, zawiera wszystkie konieczne elementy, które muszą się znaleźć w opowieści kompletnej: jest tu tajemnica i zagrożenie, wyraziste i enigmatyczne postacie, świat z długą historią i na progu zmian, a także niesamowity klimat i symbolika grzechu, kary, odkupienia i nadziei. Gdy do tego dodać pisarski talent Silverberga, czytelnicy otrzymują zajmującą i nastrojową opowieść, pełną niuansów i znaczeń.

Recenzja pierwotnie ukazała się w „Nowej Fantastyce” 08/2017.



Autor: Tymoteusz Wronka


Dodano: 2018-11-26 11:45:49
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Czarcie słowa"


Wygraj "Nie ma czasu"


Artykuły

Gra o tron subiektywnym okiem (s08e01)


 Wywiad z Edem McDonaldem

 Polska fantastyka 2019 r. - co nas czeka?

 Nightflyers - książka i serial

 Naomi Novik o "Mocy srebra"

Recenzje

Howard, A.G. - "Alyssa i obłęd"


 Fletcher, Charlie - "Ostatni"

 Scalzi, John - "Upadające imperium"

 Lovecraft, H.P. - "Nemezis i inne utwory poetyckie"

 Vonnegut, Kurt - "Śniadanie mistrzów"

 antologia - "17 podniebnych koszmarów"

 antologia - "Harda Horda"

 Le Guin, Ursula K. - "Nie ma czasu. Myśli o tym, co ważne"

Fragmenty

 Schwab, V.E. - "Vicious. Nikczemni"

 Lawrence, Mark - "Koło Osheim"

 Górski, Piotr - "Reguła zakonu"

 Zembaty, Wojciech - "Głodne Słońce. Ołtarz i krew"

 Świerczek-Gryboś, Magdalena - "Openminder"

 Le Guin, Ursula K. - "Nie ma czasu. Myśli o tym, co ważne"

 Majka, Paweł - "Jedyne: Ścieżki krwi"

 Kańtoch, Anna - "Zabawki diabła"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS