NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Hamilton, Peter F. - "Pustka: Sny" (wyd. 2)

Hamilton, Peter F. - "Pustka: Czas" (wyd. 2)

Ukazały się

Gwynne, John - "Zawiść"


 Weisman, Greg - "Traveler. Wędrowiec"

 Masterton, Graham - "Martwe tańczące dziewczynki"

 Arnopp, Jason - "Ostatnie dni Jacka Sparksa"

 Ziemiański, Andrzej - "Virion. Obława"

 King, Stephen - "Bastion" (2018)

 Mull, Brandon - "Skoczkowie w czasie"

 Poe, Edgar Allan - "Miasto w morzu i inne utwory poetyckie"

Linki


Miéville, China - "Ostatnie dni Nowego Paryża"
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Tytuł oryginału: The Last Days of New Paris
Tłumaczenie: Krystyna Chodorowska
Data wydania: Styczeń 2018
ISBN: 978-83-8116-233-3
Format: 135×205 mm
Liczba stron: 203
Cena: 32,90 zł
Rok wydania oryginału: 2016



Miéville, China - "Ostatnie dni Nowego Paryża"

Surrealizm w stylu new weird


„Ostatnie dni Nowego Paryża” to jazda bez trzymanki – bo jak można inaczej opisać połączenie dzieł francuskich surrealistów z nie mniej fantastyczną, by nie powiedzieć pokręconą, wyobraźnią Chiny Miéville’a?

Po serii rozbudowanych fabuł, barwnie wykreowanych światów i budzących fascynację wizji w poprzednich powieściach, tym razem spod pióra brytyjskiego pisarza Chiny Miéville’a wyszła rzecz pozornie znacznie mniejszego formatu, ale w rzeczywistości równie – a może nawet bardziej – zakręcona, co jego najsłynniejsze powieści. Bo czegoż innego można się spodziewać, gdy na ulicach Paryża ożywają wizje zrodzone na obrazach surrealistów?
Akcja „Ostatnich dni Nowego Paryża” prowadzona jest dwutorowo. Z jednej strony śledzi się losy bohatera w 1950 roku, kiedy to na ulicach miasta roi się od manif uosabiających surrealistyczne dzieła. Jednocześnie na tym tle toczy się fabuła poniekąd szpiegowska, w której dwójka bohaterów próbuje odnaleźć „wyrafinowanego trupa”, co może rozwiązać kwestię zagrożenia ze strony nazistów.
Powyższa linia fabularna, co do zasady nadrzędna, przeplatana jest rozdziałami dziejącymi się w 1941 roku. Krok po kroku pokazane są w niej działania, które doprowadziły do zmian w Paryżu i przywołały na świat surrealistyczne wizje. Oba wątki nieźle się uzupełniają, choć chciałoby się bardziej rozbudowanej formy: wiele kwestii zostało potraktowanych skrótowo. Być może jednak właśnie taki był zamysł? Podobnie jak w dziełach surrealistów, Miéville rzuca tylko wizję, ale interpretację pozostawia odbiorcy.
Czytelnicy znający dobrze twórczość surrealistów prawdopodobniej najwięcej wyciągną z powieści Miéville’a; rozpoznają w manifach wizje ze znanych sobie obrazów. Pozostali mogą czuć się nieco przytłoczeni, nawet biorąc pod uwagę, że wyobraźnia Brytyjczyka już nie raz zaoferowała nam szalone wizje. Na końcu książki znajdują się przypisy do poszczególnych nawiązań, ale niestety w tekście nie pojawiają się bezpośrednie odwołania, więc warto być czujnym podczas lektury i sprawdzać co jakiś czas czy dana scena lub słowo nie ma głębszego znaczenia. Warto przy tym jeszcze wspomnieć, że w książce znajduje się kilka ilustracji przedstawiających najważniejsze dla fabuły dzieła surrealistów.
Wydaje się, że to, co może być najmocniejszym atutem „Ostatnich dni Nowego Paryża” dla jednych, będzie niezrozumiałe dla innych. Prawdopodobnie bez znajomości twórczości surrealistów, a może nawet fascynacji ich wizjami i wyłapywania podtekstów, będzie to po prostu jeszcze jedna szalona wizja, gdzie fabuła ma znaczenie drugorzędne, a autorski zamysł staje się jasny dopiero pod koniec króciutkiej historii.



Autor: Tymoteusz Wronka


Dodano: 2018-06-17 09:53:35
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj książkę "Traveler. Wędrowiec"


Wygraj "Wodę na sicie"


Artykuły

Wywiad z Brandonem Sandersonem


 Wywiad z Dmitrem Glukhovskym

 Wywiad z Joe Abercrombiem

 Modyfikowany Węgiel - powieść a serial

 Co będzie warto czytać z polskiej fantastyki w 2018 roku?

Recenzje

King, Stephen - "Outsider"


 del Toro, Guillermo & Hogan, Chuck - "Wieczna noc"

 Baxter, Stephen - "Proxima"

 Kosik, Rafał - "Różaniec"

 Bradley, Marion Zimmer - "Mgły Avalonu"

 Golden, Christie - "Cisza przed burzą"

 Brzezińska, Anna - "Woda na sicie"

 Miller, Madeline - "Kirke"

Fragmenty

 Dębski, Rafał - "Żelazny Kruk. Wyprawa"

 Straub, Peter - "Upiorna opowieść"

 Hejankowski, Sebastian - "Światłoczuły"

 Lewandowska, Magdalena i Małgorzata - "Drzewo wspomnień"

 Dworakowski, Witold - "Pani Czterdziestu Żywiołów"

 Kiszela, Marcin - "Ostatni prorok"

 Sudomir, Agnieszka - "Szablon"

 Brzezińska, Anna - "Woda na sicie"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2018 nast.pl     RSS      RSS