NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Gaiman, Neil - "Ocean na końcu drogi" (2018)

Watts, Peter - "Poklatkowa rewolucja"

Ukazały się

Piekara, Jacek - "Płomień i krzyż", tom 2


 Straub, Peter - "Upiorna opowieść"

 Vonnegut, Kurt - "Opowiadania wszystkie"

 Bourne, J.L. - "Rozbita klepsydra"

 Seltzer, David - "Omen"

 Kisiel, Marta - "Pierwsze słowo"

 Kloss, Jacek - "Ziemia złych uroków", tom 1

 Riordan, Rick - "9 z dziewięciu światów"

Linki


MacLeod, Ian R. - "Czerwony śnieg"
Wydawnictwo: Mag
Kolekcja: Uczta Wyobraźni
Tytuł oryginału: Red Snow
Tłumaczenie: Wojciech Próchniewicz
Data wydania: Luty 2018
ISBN: 978-83-7480-901-6
Oprawa: twarda
Format: 135 x 202 mm
Liczba stron: 384
Cena: 39,00 zł
Rok wydania oryginału: 2017



MacLeod, Ian R. - "Czerwony śnieg"

Piękną ścieżką, po znanych tropach


Ian McLeod, brytyjski weteran Uczty Wyobraźni, najwyraźniej polubił amerykańskie scenerie. Po „Wiekach światła”, „Domu burz” i „Pieśniach czasu. Podróżach”, czyli odpowiednio powieściach i zbiorku opowiadań o świecie nawiązującym do wiktoriańskiej Anglii, w ramach serii Maga (wraz z antologią „Tchorosty i inne tchnienia”) ukazała się powieść „Obudź się i śpij”, której akcja toczyła się głównie w Los Angeles złotych lat Hollywoodu. Tym razem, w „Czerwonym śniegu”, autor znów zabiera nas (przynajmniej początkowo) do Ameryki, choć tym razem trafiamy w czasy po zakończeniu wojny secesyjnej.
Zmagania wojenne ustały, pozostali przy życiu żołnierze szukają miejsca w poranionym świecie, wracając do domów, a raczej do tego, co z nich zostało. Karl Haupmann, lekarz wojskowy, wraca z Missouri przez Kansas do Sweetwater, gdzie wzywa go telegram od przyjaciela z czasów studiów na Harvardzie, Morgana Callaghana. Oonagh, siostra Morgana i studencka fascynacja Karla umiera na suchoty. Podróż głównego bohatera pokazuje jednak szybko, że czasy, gdy zajmował się leczeniem innych, dawno minęły. Karl leczy co najwyżej siebie – potężnymi dawkami morfiny – a wdzięczność spotykanych po drodze ludzi zdobywa nie tyle przywracając ich do zdrowia, co zabijając grożących im morderców. Pełen tajemniczych wpisów i rysunków notatnik, wspomnienia z przeszłości i przyszłości, wreszcie opis starcia z dawnymi podwładnymi z placu boju, którzy zdają się niewrażliwi na zwykłe rany, ale giną od srebrnych kul, pozwalają szybko domyślić się, że Haupmann uległ na wojnie drastycznej przemianie. Usiłowanie ukrycia tego sekretu przed rodzeństwem z Sweetwater jest skazane na porażkę – a gdy wychodzi on na jaw, Morganowi będzie trudno zrezygnować z wizji władzy, a Oonagh z szansy na przedłużenie życia. Niezależnie od ceny, jaką za swoją nową tożsamość płaci Karl, i jaką muszą płacić wszyscy, których spotka podobny do jego los…
Peregrynacje Haupmanna po Stanach Zjednoczonych zaprowadzą go przez Nowy Jork do Europy, w przeszłość rewolucji francuskiej i przyszłość zmagań pod Gallipoli, ku wampirycznym poprzednikom i następcom. Ich celem stanie się zrozumienie własnej natury, ale przede wszystkim odkrycie tajemniczej, na poły mitycznej osoby, która zdaje się zostawiać ślady na wszystkich odkrywanych przez Haupmanna historiach. Powieść McLeoda zawiera wiele znanych tropów i motywów: żyjące całymi wiekami postacie, często obracające się w wysokich kręgach i przedstawiane na tle kluczowych wydarzeń historycznych, przybierająca mistyczny charakter ludzka i zwierzęca krew, nawiązania do starożytnych legend i klątw, albo pojawiające się w kolejnych epokach (i na kolejnych obrazach) sobowtóry; żaden z tych elementów zapewne nie zaskoczy miłośników opowieści spod znaku czosnku i przegryzanych gardeł. Nie w oryginalności fabuły tu jednak rzecz: brytyjski autor wyróżnia się z licznej konkurencji przede wszystkim tym, jak świetnym jest stylistą.
Opowieści o zmieniającym się na przestrzeni dziesiątek i setek lat Nowym Jorku czy o Paryżu czasu rewolucji zdają się autentycznie przenosić czytelnika w inne światy. Plastyczność i żywość szczegółowych opisów robią duże wrażenie, podobnie jak wiarygodność prezentowanych emocji. Miotający się między rozpaczą, obojętnością, a potrzebą zrozumienia historii oraz genezy upiornych transformacji Haupmann to bohater z krwi i kości (zwłaszcza z krwi), tak samo jak poprzedzający go Ezekiel Morel i stająca się jego pomocnicą i następczynią Harry Mackenna. Ich losy dają też czytelnikom okazję do poznania choćby środowiska amerykańskich komunistów sprzed wielkiego kryzysu czy historycznej ewolucji dostępności narkotyków. Na płynność i barwność narracji korzystnie wpływa również świetny przekład Wojciecha M. Próchniewicza.
Lektura „Czerwonego śniegu” sprawi przyjemność nie tylko wielbicielom Iana R. MacLeoda czy wampirycznych opowieści, ale i wszystkim zwolennikom dobrze napisanych powieści fantastycznych o bogatym tle historycznym. W kwestii wykonania niedosyt pozostawia tylko okładka, przypominająca pospiesznie wykreślony w przeciętnym programie graficznym rysunek i odbiegająca jakością od tego, do czego przyzwyczaiła czytelników Uczta Wyobraźni. Cóż, nic nie jest doskonałe.



Autor: Adam Skalski
Dodano: 2018-04-02 13:41:43
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

Raven86 - 23:06 02-04-2018
A mi tam się okładka podoba

historyk - 00:12 04-04-2018
Mnie też się podoba, ale rozumiem - dla niektórych okładka, jeśli nie ma ludzia w kapturze, to chociaż khuka mhocznego mieć powinna :D
_______________________
http://seczytam.blogspot.com

ivo - 01:05 04-04-2018
Okładka ok, ale mi jakoś lektura nie przypadła do gustu, może dlatego że nie lubię wampirów:)

Komentuj


Konkurs

Wygraj "Księżną Jeleń"


Wygraj dwa tomy "Viriona"


Artykuły

Wywiad z Brandonem Sandersonem


 Wywiad z Dmitrem Glukhovskym

 Wywiad z Joe Abercrombiem

 Modyfikowany Węgiel - powieść a serial

 Co będzie warto czytać z polskiej fantastyki w 2018 roku?

Recenzje

Simmons, Dan - "Triumf Endymiona"


 Raduchowska, Martyna - "Spektrum"

 Kisiel, Marta - "Małe Licho i tajemnica Niebożątka"

 El Akkad, Omar - "Ameryka w ogniu"

 Podlewski, Marcin - "Bezkres"

 Gromyko, Olga - "Wierni wrogowie"

 Dick, Philip K. - "Cudowna broń"

 King, Stephen - "Outsider"

Fragmenty

 Dębski, Rafał - "Żelazny Kruk. Wyprawa"

 Straub, Peter - "Upiorna opowieść"

 Hejankowski, Sebastian - "Światłoczuły"

 Lewandowska, Magdalena i Małgorzata - "Drzewo wspomnień"

 Dworakowski, Witold - "Pani Czterdziestu Żywiołów"

 Kiszela, Marcin - "Ostatni prorok"

 Sudomir, Agnieszka - "Szablon"

 Brzezińska, Anna - "Woda na sicie"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2018 nast.pl     RSS      RSS