NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Fletcher, Charlie - "Paradoks"

Corey, James S.A. - "Gorączka Ciboli"

Ukazały się

antologia - "Gorefikacje III"


 Le Guin, Ursula K. - "Wracać wciąż do domu"

 Stephenson, Neal & Galland, Nicole - "Wzlot i upadek D.O.D.O."

 Flanagan, John - "Pojedynek w Araluenie"

 Kossakowska, Maja Lidia - "Bramy światłości", tom 3

 King, Stephen - "Uniesienie"

 Żamboch, Miroslav - "Mroczny zbawiciel" (2018)

 Jadowska, Aneta - "Dynia i jemioła. Nietypowe historie świąteczne"

Linki


Vizvary, Istvan - "Vivo"
Wydawnictwo: Genius Creations
Data wydania: Listopad 2017
Oprawa: miękka
Liczba stron: 440
Cena: 39,99 zł



Vizvary, Istvan - "Vivo"

Zbyt wiele rozrywki w rozrywce


Długie i zapewne pełne przygód życie Alskoppa, króla smoków Drumloftu, zakończyło się uderzeniem w londyński glasfalt. Co prawda muchy reporterskie pojawiły się na miejscu dość szybko, ale i tak ze smoczych zwłok zniknął już kluczowy narząd: kryjąca duszę wątroba… Skomplikowany splot okoliczności wkrótce połączy uczonych podrobokradców Stana i Zoe, śmiertelnie zakochaną w Johnie Lennonie Dianę Whitmore oraz jej dealera alternatywnych rzeczywistości Karola Bathory’ego, krawcową Lizę Trommer, jej częściowo nieżywego ojca czy nękanego erotycznymi obsesjami związanymi z otyłymi kobietami psychiatrę Alfreda Ulvera, nie wspominając już pewnego krasnoluda i karamodliszki. Co ważniejsze, połączy też różne poziomy tytułowego vivo, czyli wirtualnych światów, będących codziennością (czasami jedyną) wielu z bohaterów książki.
„Vivo” to debiutancka powieść Istvana Vizvary’ego, łódzkiego autora, który opublikował już w Nowej Fantastyce oraz innych magazynach czy antologiach kilkanaście dobrze przyjętych opowiadań. Jak można się domyślić z opisanego wyżej zawiązania akcji, dynamiki niewątpliwie omawianej powieści nie brakuje. Jej wyrażaniu służą przeskoki między kolejnymi poziomami przenikających się rzeczywistości, wielokrotne wcielanie się graczy w nowe (czy to stare) postacie oraz usamodzielniający się bohaterowie pełniący rolę książkowych NPCów, czyli na przykład wspomniany John Lennon, którego piosenki stanowią tło istotnej części wydarzeń. Niestety szybkość i pewna niespójność akcji prędko sprawiają, że czytelnikowi trudno się w nią zaangażować. Wszystkie postacie, i te „realne”, i te „wirtualne” pozostają tylko szybko naszkicowanymi schematycznymi figurkami, a przeskoki nastrojów i stylizacji (od mówiącego gwarą i zbierającego ziółka krasnoluda do realistycznej sceny gwałtu po oszołomieniu ofiary lekami) czasami zapewne mające nieść efekt komiczny, najczęściej okazują się po prostu niezbyt trafne. Z kolei ci bohaterowie, których motywacje potencjalnie mogłyby okazać się bardziej intrygujące, jak na przykład popełniający samobójstwo w świecie vivo ojciec Lizy Trommer, są potraktowani przez autora po macoszemu.
Dynamiczna, rozrywkowa narracja nie oznacza rezygnacji ze wspominania o klasycznych problemach związanych z wielością wirtualnych rzeczywistości. Pełne odejście do świata vivo wiąże się w powieści z koniecznością pozostawiającego po sobie poważne i nieodwracalne konsekwencje przeskanowania mózgu, a z prawnego punktu widzenia wymaga wręcz eutanazji. Modyfikowalne konstrukcje zamawianych rzeczywistości opierają się na koncepcji węzłów: życzenie, by na naszej cyfrowej wyspie pojawiła się palma zostanie natychmiast spełnione, ale jednocześnie sprawi, że cała historia okolicy ulegnie zmianie – w pewnym momencie w przeszłości ktoś musiał na wyspę przywieźć sadzonki kokosów… Autor skłania się wyraźnie ku stwierdzeniu, że życie wirtualne pozostaje życiem i w miarę tego, jak będzie odgrywać w naszej codzienności coraz większą rolę, coraz trudniej będzie lekceważąco stwierdzać: „to tylko gra”. Szkoda tylko, że nie udało się, by podobna konkluzja wynikała po prostu z fabuły i obrazu przedstawianego świata, a raczej wymagała dość dosłownych przemówień wkładanych w usta pań Whitmore i Trommer czy ojca tej ostatniej.
Burzy pomysłów trudno autorowi odmówić – w następnych książkach warto się jednak skupić na układaniu ich w spójniejszą całość.



Autor: Adam Skalski
Dodano: 2018-01-17 18:27:01
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

Shadowmage - 08:32 19-01-2018
A ja się zgodzę, postacie słabiutkie.

Fidel-F2 - 01:03 19-01-2018
Ja tam żadnej niespójności nie dostrzegłem. Przeciwnie, wrażenie zrobiło na mnie jak precyzyjnie cała koncepcja została przemyślana i zorganizowana. Nie zgodzę się też z zarzutami schematyczności postaci i niezbyt klarownemu przesłaniu.

Słaba i mętna recenzja.

Komentuj


Artykuły

Fantastyka 2017 - plebiscyt


 Wywiad z Brandonem Sandersonem

 Wywiad z Dmitrem Glukhovskym

 Wywiad z Joe Abercrombiem

 Modyfikowany Węgiel - powieść a serial

Recenzje

Howard, A.G. - "Alyssa i czary"


 Maas, Sarah J. - "Dwór skrzydeł i zguby" i "Dwór szronu i blasku gwiazd"

 Watts, Peter - "Poklatkowa rewolucja"

 Carter, Rachel E. - "Pierwszy rok"

 Ibáñez, Andrés - "Księżna jeleń"

 Corey, James S.A. - "Wrota Abaddona"

 Kisiel, Marta - "Pierwsze słowo"

 Lisicki, Paweł - "Epoka Antychrysta"

Fragmenty

 Eames, Nicholas - "Królowie Wyldu"

 Bourne, J.L. - "Rozbita klepsydra"

 Dębski, Rafał - "Żelazny Kruk. Wyprawa"

 Straub, Peter - "Upiorna opowieść"

 Hejankowski, Sebastian - "Światłoczuły"

 Lewandowska, Magdalena i Małgorzata - "Drzewo wspomnień"

 Dworakowski, Witold - "Pani Czterdziestu Żywiołów"

 Kiszela, Marcin - "Ostatni prorok"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2018 nast.pl     RSS      RSS