NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Rajaniemi, Hannu - "Przyczynowy anioł"

Ruszkiewicz, Jarosław - "Cassandra"

Ukazały się

Briggs, Patricia – "Zamęt nocy"


 Danak, Roman -"Sotnie Łysego Iwanki"

 Kołupajew, Wiktor - "Huśtawka Pustelnika"

 Paull, Laline - "Lód"

 Turowski, Jarosław - "Nienazwany", tom 1

 Turowski, Jarosław - "Nienazwany", tom 2

 Białołęcka, Ewa - "Kamień na szczycie" (Jaguar)

 Wells, Herbert George - "Wojna światów"

Imprezy

Dni Fantastyki 2018
Od: 2018-06-29
Do: 2018-07-01

Linki



Jünger, Ernst - "Szklane pszczoły"
Wydawnictwo: korporacja ha!art
Tytuł oryginału: Gläserne Bienen
Tłumaczenie: Lech Czyżewski
Data wydania: Październik 2017
ISBN: 978-83-65739-16-2
Oprawa: miękka
Cena: 35,00 zł
Rok wydania oryginału: 1957
Przedmowa: Wojciech Kunicki



Jünger, Ernst - "Szklane pszczoły"

W krainie niebezpiecznych zabawek


Życie i twórczość Ernsta Jüngera to niesamowicie ciekawy temat. Uchodzący za jednego z najważniejszych i najwybitniejszych pisarzy niemieckich XX wieku, Jünger był przecież żołnierzem, aktywnym w czasie pierwszej wojny światowej, oficerem Wehrmachtu podczas drugiej. Był nacjonalistą i militarystą, aż doświadczenia wojenne i polityczne zmieniły jego zapatrywania. Zaprzyjaźnił się z Albertem Hofmannem, odkrywcą LSD, był też jednym z pierwszych pisarzy opisujących doświadczenia z tą substancją.

Od nacjonalisty po psychonautę, Jünger przeszedł długą drogę (żył 103 lata!), także twórczą. W jego dorobku można zauważyć przynajmniej dwa wyraźne prądy: jednym z nich jest twórczość autobiograficzna - dzienniki, wspomnienia, książki oparte o własne doświadczenia wojenne; drugi nurt to fantazje snute na temat przyszłości - coś, co moglibyśmy określić mianem science fiction. „Szklane pszczoły” zaliczają się do tej drugiej kategorii.

Fabuła „Szklanych pszczół” jest niezwykle prosta. Główny bohater, były wojskowy, popada w finansowe tarapaty i zwraca się do swojego przyjaciela z dawnych lat z prośbą o znalezienie pracy. Ten wysyła go do Zapparoniego, tajemniczego i nieco ekscentrycznego producenta nanotechnologii używanej w codziennym życiu. Bohater obawia się, że praca, jaką ma wykonywać dla cudzoziemca nie jest do końca etyczna, jednak sytuacja ekonomiczna daje mu się we znaki. Wybiera się na coś, co z braku lepszego określenia moglibyśmy nazwać rozmową o pracę, podczas której zapoznaje się z jednym z produktów zakładów Zapparoniego, tytułowymi szklanymi pszczołami.

I to tyle. Wynik tej rozmowy jest w zasadzie jedyną niewiadomą, jaka ulega rozwiązaniu. Cała reszta to informacje na temat przeszłości bohatera i refleksje o przemianach cywilizacyjnych, jakie zachodzą. W tym tkwi faktyczna siła tej mini-powieści. Bohater jest bowiem zawieszony pomiędzy przeszłością a przyszłością. Karierę wojskową zaczynał jako kawalerzysta, jeżdżąc na koniach, z których jednak musiał przesiąść się na czołgi. Ale i z nich wysiadł, by zająć miejsce inspektora jakości w strukturach wojskowych. Teraz konfrontuje się z kolejnymi przemianami, z dalej postępującą technologizacją oraz - co kluczowe - miniaturyzacją. Teraźniejszość bohatera, pełna nano-robotów i androidów, jest naszą przyszłością, a przynajmniej wizją naszej przyszłości.

Ale czy na pewno? Fantastyczne wizje Jüngera - zarówno ze „Szklanych pszczół”, jak i innych utworów - znajdują swoją realizację z zaskakującą częstotliwością. Pokazuje to wnikliwe posłowie Wojciecha Kunickiego. Jeśli jednak techniczne wynalazki zostały przez autora przewidziane, to czy tym poważniej nie powinniśmy potraktować jego filozoficznych ostrzeżeń, cywilizacyjnych przestróg przed postępującą technologizacją?



Autor: Aleksander Krukowski
Dodano: 2017-12-21 19:23:12
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Modyfikowany Węgiel - powieść a serial


 Co będzie warto czytać z polskiej fantastyki w 2018 roku?

 Kreator światów w spódnicy – krótka opowieść o Ursuli K. Le Guin

 Drugi wywiad z Rafałem Kosikiem

 Gra o tron subiektywnym okiem (s07e07)

Recenzje

Bradbury, Ray - "451° Fahrenheita"


 Simmons, Dan - "Olimp"

 Hutchinson, Dave - "Europa jesienią"

 Beckett, Chris - "Matka Edenu"

 Bourne, J.L. - "Więcej niż wygnanie"

 Dick, Philip K.; Nelson, Ray - "Inwazja z Ganimedesa"

 Rosenberg, Aaron - "Fale ciemności"

 Simmons, Dan - "Endymion"

Fragmenty

 Finney, Jack - "Inwazja porywaczy ciał"

 Wroczek, Szymun - "Piter. Wojna"

 Ruda, Aleksandra - "Sztylet ślubny"

 Kańtoch, Anna - "Tajemnica godziny trzynastej"

 Maas, Sarah J. - "Wieża Świtu"

 Ruszkiewicz, Jarosław - "Cassandra"

 Piskorski, Krzysztof - "Zadra" (wydanie rozszerzone)

 Gromyko, Olga - "Wiedźma Naczelna"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2018 nast.pl     RSS      RSS