Patronat
McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"
Le Guin, Ursula K. - "Lawinia" (wyd. 2023)
Ukazały się
Parker-Chan, Shelley - "Ten, który zatopił świat" (zintegrowana)
Parker-Chan, Shelley - "Ten, który zatopił świat" (miękka)
Szokalski, Kajetan - "Jemiolec"
Patel, Vaishnavi - "Kajkeji"
Mortka, Marcin - "Szary płaszcz"
Maggs, Sam - "Jedi. Wojenne blizny"
Szmidt, Robert J. - "Szczury Wrocławia. Kraty"
Chambers, Becky - "Psalm dla zbudowanych w dziczy"
Linki
|
|
Powieści Neila Gaimana nigdy nie są wyraziste, ostre i konsekwentne. Często ciężko przypisać je do jakiegoś gatunku: mają różne cechy, które rozmaicie można by zaklasyfikować. Czasem nawet trudno wskazać grupę docelową. Jasne, możemy powiedzieć, że „Amerykańscy bogowie” to lektura przeznaczona dla dorosłych, ale nie da się z taką samą pewnością wyrokować o „Koralinie” czy „Gwiezdnym pyle”. I tak samo jest z „Księgą cmentarną” - powieścią teoretycznie dla młodszego odbiorcy, w praktyce jednak dość brutalną, zaczynającą się sceną wymordowania całej rodziny. No i - podobnie jak w przypadku wcześniej wspomnianych tytułów - na tyle wciągającą, że nie ma powodu, by wzbraniać jej dorosłym.
Głównym bohaterem „Księgi cmentarnej” jest dziecko imieniem Nikt Owens - w skrócie Nik. Nie jest to jego prawdziwe imię, to jednak pozostaje nieznane. Rodzina Nika została zamordowana przez tajemniczego sprawcę, który i Nika zamierzał dopaść, lecz przeszkodził mu w tym cmentarz. Niemowlak zrządzeniem losu wpełzł na teren starego cmentarzyska, a to postanowiło wziąć go w opiekę. Od tej pory Nikt stał się częścią widmowej rodziny.
Życie na cmentarzu ma swoją specyfikę. To miejsce pozbawione czasu. Widmom się nie spieszy. Jednak Nikt wyraźnie odstaje od swojej przybranej rodziny. Ma ciało, które rośnie i dojrzewa. Świat zewnętrzny wzbudza w nim coraz większą ciekawość. Jest inny, niż w relacji dawno zmarłych przyjaciół. Większy, bogatszy ale też - niebezpieczny. Zwłaszcza, że dawny morderca wcale nie zapomniał o wyjątkowym dziecku. Czy uda mu się przetrwać w świecie zewnętrznym?
„Księga cmentarna” to bardzo mroczna powieść, zwłaszcza jeśli pamiętamy o jej grupie docelowej. Mamy tu obraz śmierci i umarłych. Mamy też wampira, wspomnianego mordercę a nawet Smoka Wawelskiego (o tak, Polski akcent). Bardziej jednak "dorosła" od mroku powieści jest jej konstrukcja. Starsi czytelnicy z pewnością docenią zręczność, z jaką autor zwodzi czytelnika, jak rozbija stworzone przez siebie iluzje, jak powoli wprowadza nowy kontekst zmieniający znaczenie wcześniejszych scen. Historia ta jest stosunkowo prosta, na tyle, by młodzi odbiorcy nie mieli problemów z jej zrozumieniem, ale jednocześnie tak kunsztownie skonstruowana, że starsi będą zaskoczeni. Gaiman pokazuje, że jest świetny w swoim fachu i nie ma znaczenia, czy wykorzystuje go by stworzyć utwór dla dzieci, młodzieży czy dorosłych.
Jeśli lubicie „Koralinę” i „Gwiezdny pył”, sięgnijcie koniecznie po „Księgę cmentarną”. Jeśli wybieracie tylko "poważnego" Gaimana, tę pozycję możecie pominąć. A jeśli wpadliście na pomysł, by zapoznać z „Księgą cmentarną” swoje najmłodsze pociechy... cóż, nie odwodzę was od niego, ale sugeruję, byście najpierw przeczytali książkę sami, a później (jeśli nadal uznacie to za dobry pomysł, co jest przecież możliwe) wspólnie z dzieckiem.
Autor: Aleksander Krukowski
Dodano: 2017-11-08 20:59:24
-Jeszcze nie ma komentarzy-
|
|
|
Artykuły
Plaża skamielin
Zimny odczyt
Wywiad z Anthonym Ryanem
Pasje mojej miłości
Ekshumacja aniołka
Recenzje
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"
Lindgren, Torgny - "Legendy"
Miles, Terry - "Rabbits"
McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"
Simmons, Dan - "Czarne Góry"
Sanderson, Brandon - "Yumi i malarz koszmarów"
Bardugo, Leigh - "Wrota piekieł"
Fragmenty
Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Rothfuss, Patrick - "Wąska droga między pragnieniami"
Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"
Sablik, Tomasz - "Próba sił"
Kagawa, Julie - "Żelazna córka"
Pratchett, Terry - "Pociągnięcie pióra. Zaginione opowieści"
Crouch, Blake - "Upgrade. Wyższy poziom"
|