NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

McDonald, Ian - "Hopelandia"

Nayler, Ray - "Góra pod morzem" (czarna)

Ukazały się

Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"


 Kelly, Greta - "Siódma królowa"

 Parker-Chan, Shelley - "Ten, który zatopił świat" (zintegrowana)

 Parker-Chan, Shelley - "Ten, który zatopił świat" (miękka)

 Szokalski, Kajetan - "Jemiolec"

 Patel, Vaishnavi - "Kajkeji"

 Mortka, Marcin - "Szary płaszcz"

 Maggs, Sam - "Jedi. Wojenne blizny"

Linki

Kosik, Rafał - "Różaniec"
Wydawnictwo: Powergraph
Data wydania: Sierpień 2017
ISBN: 978-83-64384-68-4
Oprawa: twarda
Format: 135×205mm
Liczba stron: 512
Cena: 45,00 zł



Kosik, Rafał - "Różaniec"

Nadwiślańskie „Black Mirror”. I coś więcej


W polskich kręgach fantastycznych (i nie tylko) sporą popularność zyskał ostatnio brytyjski serial „Black Mirror”, przedstawiający ekstrapolację obecnych trendów społecznych czy technologicznych do nieodległej przyszłości. Przyszłości, która wygląda zupełnie inaczej niż nasza rzeczywistość, a jednocześnie jej zalążki da się dostrzec już dziś. Nowa powieść Rafała Kosika, „Różaniec”, podejmuje podobne wyzwanie, przenosząc fabułę do Warszawy czasu po Przemianie, miasta-pierścienia stanowiącego jedno z ogniw tytułowego Różańca.
„Różaniec” był niewątpliwie książką powstającą długo i długo przez sympatyków autora wyczekiwaną. Od czasu publikacji ostatniej „dorosłej” powieści Kosika minęło już prawie dziesięć lat, podczas których pisarz zyskał pozycję niewątpliwego lidera, ba, wręcz klasyka polskiej literatury młodzieżowej, którego nazwisko można znaleźć na liście lektur szkolnych. Jednocześnie wciąż świetnie pamięta się choćby o nagrodzonym Zajdlem „Kameleonie” czy nominowanym do niego „Verticalu”, skierowanych do w pełni dojrzałej publiczności.
Na pierwszy rzut oka nowa powieść to klasyczne, twarde SF. Warszawa niedalekiej przyszłości zmienia się na stronach „Różańca” w unoszący się w przestrzeni kosmicznej, zawinięty w trzech wymiarach pierścień, w którym przemieszcza się automatycznie sterowanymi pojazdami, jedzenie odbiera w audostach, a kluczową rolę odgrywa unikanie nie tyle konfliktu z prawem, co „potencjalnego zagrożenia jego przekroczeniem”. Brzmi niejasno? Ten aspekt rzeczywistości pozostaje nie do końca czytelny nawet dla samych powieściowych warszawiaków; a raczej po prostu wymknął się spod ich kontroli. Zajmujący się hiperprewencją cyfrowy system g.A.I.a zaczął budować własne algorytmy i reguły determinujące przyznawanie punktów PZ, będących moralno-kryminalnym odpowiednikiem punktów karnych związanych z wykroczeniami drogowymi. Przekroczenie pewnego limitu PZ grozi jednak nie uciążliwością podobną do utraty prawa jazdy, ale najpierw nękaniem organizowanymi przez g.A.I.a Prowokacjami, a następnie wręcz Eliminacją. Już sama wiadomość o aktualnym poziomie PZ pozostaje tajemnicą, trudno się więc dziwić, że w świecie Różańca cenione są usługi nuzzlerów: cyberpunkowych hakerów zdolnych do zdobywania podobnych informacji w cyfrowym świecie.
Głównym bohaterem powieści jest najlepszy nuzzler Warszawy, przypominający chandlerowskich bohaterów Harpad, od pierwszych stron wciągany w rozgrywkę między politykami, byłą żoną, tajnym ruchem mającym na celu likwidację wpływu g.A.I.a na rzeczywistość, policją i tajemniczą organizacją przestępczą. Kluczowym narzędziem wpływu na Harpada okazuje się jego córka, ośmioletnia Marysia, nie bez znaczenia są też kwestie finansowe. Gdy okazuje się, że powieściowy nuzzler nie tylko może sprawdzać w wirtualnym świecie poziom PZ, ale też poznawać rządzące cyfrową hiperprewencją mechanizmy, a nawet modyfikować aktualny stan PZ poszczególnych ludzi, jego wartość dla wszystkich stron konfliktu dramatycznie rośnie. Jednocześnie w Warszawie zbliżają się wybory samorządowe, łączność z innymi pierścieniami Różańca słabnie, a nawet podstawowe elementy wiedzy o Przemianie i funkcjonowaniu powieściowego świata zdają się do siebie coraz gorzej pasować…
Szybko staje się jasne, że za – jak najbardziej interesującą - fasadą futurologicznego thrillera kryje się w dużym stopniu fantastyka naukowa idei. Kosika w mniejszym stopniu interesuje czysto naukowy aspekt tego, co nas czeka (co odróżnia go od autorów takich jak Peter Watts czy Charlie Stross); skupia się przede wszystkim na wpływie zmian społeczno-technologicznych na fundamentalne filozoficzne kwestie dotyczące prawa, wolnej woli oraz napięć między społeczeństwem postrzeganym jako wielki zbiór danych, a losami i wyborami poszczególnych jednostek. Dynamiczna narracja ustępuje chwilami miejsca choćby Lemowskim z ducha dysputom między profesorami. Warstwa fabularna przyspiesza, by w pewnym momencie ulec fundamentalnemu zwrotowi – nie chcąc zdradzać zbyt wiele, wystarczy napisać, że aby poznać prawdę o świecie Różańca należy, cytując wieszcza, „plwać na tę skorupę i zstąpić do głębi”… Tam zasadniczo zmienia się nastrój i charakter powieści, z futurologii nieodległej perspektywy przekształcając ją w opowiadanie o dużo bardziej abstrakcyjnym świecie, skądinąd bliższym wizjom z wcześniejszych powieści Kosika. I w nich zresztą pojawiał się już motyw powszechnie akceptowanego fałszywego obrazu rzeczywistości.
Nawiązanie do Lema to tylko pojedynczy element kilkusetstronicowej układanki. Uważny czytelnik znajdzie w tekście wiele mniej lub bardziej poważnych odwołań (nietrudno się choćby domyślić, którym z realnie działających firm autor wyraźnie kibicuje – a kluczową rolę odgrywa podwójny gruppenführer Wolf). Pierwszoplanową bohaterką „Różańca” jest też sama twórczo zdeformowana Warszawa, nowoczesny twór, w którym Ursus sąsiaduje z Łomiankami, a Pole Mokotowskie zyskuje kilkanaście nakładających się na siebie poziomów. Końcówka powieści nawiązuje zresztą we wzruszający sposób do autentycznej, feniksiej historii polskiej stolicy.
Od wspomnianych wcześniej powieści najpopularniejszych obecnie anglojęzycznych autorów SF zajmujących się przyszłością ludzkości, czy nawet od rodzimych autorów takich jak Jacek Dukaj czy Jakub Nowak książkę Kosika wyraźnie odróżnia przezroczysty, bardzo czytelny i sprawiający wrażenie ściśle użytkowego język (warto tu zauważyć, że to, co u niektórych czytelników wywoła pewien niedosyt, dla innych będzie stanowić jednoznaczną zaletę). Pewni drugoplanowi bohaterowie wydają się przerysowani, a nawet sam Harpad, oprócz zrozumiałej koncentracji na Marysi, pozostaje emocjonalną enigmą. Nie zmienia to jednak w żaden sposób faktu, że jeśli kogoś interesuje natura pamięci, mechanizmy społeczno-polityczne, a przede wszystkim to, „jak będzie?”, znajdzie w „Różańcu” masę interesująco podanego materiału do przemyśleń. I do rozmów, do których ta recenzja może stanowić zaledwie króciutki wstęp. Następną powieść dla nas poprosimy nieco szybciej.



Autor: Adam Skalski
Dodano: 2017-08-28 18:48:26
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

kowal - 20:11 28-08-2017
"...a kluczową rolę odgrywa podwójny gruppenführer Wolf"
To spojler?

Shadowmage - 20:21 28-08-2017
Może delikatny, ale dość szybko wychodzi, że to dość tajemniczy gość.

Fidel-F2 - 03:27 29-08-2017
Wolf od Klosa?

Ciacho - 13:39 30-08-2017
Czytałem reckę i fragment udostępniony przez wydawnictwo, ale nie przekonuje mnie to. I mało co z tego tak naprawdę rozumiem. Poczekam chyba jeszcze na kolejne opinie.

Tigana - 17:23 30-08-2017
Nie jestem fanem science-fiction, ale Kosik przypadł mi do gustu. Trochę kryminał, sporo z Dicka i Zajdla.

Fidel-F2 - 17:44 30-08-2017
mnie do Kosika za mocno zachęcać nie trzeba

Komentuj


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Brzezińska, Anna - "Mgła"


 Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"

 Lindgren, Torgny - "Legendy"

 Miles, Terry - "Rabbits"

 McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"

 Simmons, Dan - "Czarne Góry"

 Sanderson, Brandon - "Yumi i malarz koszmarów"

 Bardugo, Leigh - "Wrota piekieł"

Fragmenty

 Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Rothfuss, Patrick - "Wąska droga między pragnieniami"

 Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"

 Sablik, Tomasz - "Próba sił"

 Kagawa, Julie - "Żelazna córka"

 Pratchett, Terry - "Pociągnięcie pióra. Zaginione opowieści"

 Crouch, Blake - "Upgrade. Wyższy poziom"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS