NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

Ukazały się

Czajka-Kominiarczuk, Katarzyna - "Zwierzenia popkulturalne"


 Simon, Lars - "Lennart Malmkvist i osobliwy mops Buri Bolmena"

 Maas, Sarah J. - "Szklany tron" (oprawa twarda)

 Foster, Alan Dean - "Obcy"

 Gołkowski, Michał - "Bramy ze złota. Zmierzch Bogów"

 Ćwiek, Jakub - "Stróże 2: Brudnopis Boga"

 Urbanowicz, Artur - "Gałęziste"

 Sanderson, Brandon - "Droga królów" (twarda okładka)

Linki

Dick, Philip K. - "Elektryczna mrówka"
Wydawnictwo: Rebis
Kolekcja: Dzieła Wybrane Philipa K. Dicka
Tytuł oryginału: The Collected Stories of Philip K. Dick, vol. 5
Tłumaczenie: Janusz Szczepański
Data wydania: Marzec 2017
Oprawa: twarda
Format: 150x225
Liczba stron: 584
Cena: 59,90 zł



Dick, Philip K. - "Elektryczna mrówka"

Żelazna logika, gigantyczna wyobraźnia


Do księgarń trafił już ostatni z wydawanych w kolekcjonerskiej serii przez Rebis pięciu tomów opowiadań P.K.Dicka. Po „Krótkim, szczęśliwym żywocie brązowego Oxforda”, „Wariancie drugim”, „Raporcie mniejszości” i „Kopii ojca” przyszła kolej na „Elektryczną mrówkę”, teksty napisane przez słynnego Amerykanina w późniejszej fazie swojego życia, między 1963 a 1981 rokiem.
Punktem łączącym niemal wszystkie opowiadania tomu jest kwestia autentyczności postrzeganego przez bohaterów świata. Niezależnie od tego, czy w tekście chodzi o tajemniczego przywódcę religijnego („Czarna skrzyneczka”), rzeczywistość po podboju Terry przez kosmitów („Cenny relikt”), wojny wyzwoleńcze toczone przez ziemskich kolonistów („Syndrom ucieczki”) czy zmieniające się kierunki strzałki czasu („Umówimy pana na wczoraj”), uczestniczące w fabule postaci nie mogą być pewne, że to, co widzą, odpowiada rzeczywistości. Zwykle zresztą wcześniej czy później okazuje się, że warstw tej ostatniej jest co najmniej kilka.
Teksty z „Elektrycznej mrówki” świetnie ilustrują też jedną z najsilniejszych stron pisarstwa Dicka: realizacji oryginalnych, pełnych wyobraźni pomysłów towarzyszy swoista żelazna logika. Jeśli dzięki pewnemu wynalazkowi czas zaczyna biec do tyłu, to nikogo nie dziwi istnienie urzędu zajmującego się kasacją napisanych wcześniej książek; i równie logiczny staje się fakt, że gdy kasacji ulegnie tekst opisujący kluczowy wynalazek, strzałka czasu wróci do kierunku znanego nam z codzienności. Jak to u Dicka, stawiające na głowie standardowy świat założenia mają zasadniczy wpływ na codzienność bohaterów, którymi znów zazwyczaj są przeciętni, niewyróżniający się ludzie, starający się wykonywać swoją pracę, zadowolić rodzinę i zachować (w miarę możliwości) stabilność umysłu.
W porównaniu z wcześniejszymi zbiorkami w tekstach „Elektrycznej mrówki” większą rolę odgrywają mistyczne doświadczenia, czasami wiążące się z halucynogenami, czasami bezpośrednio związane z religią. Już w samej tej dziedzinie pomysłów z antologii wystarczyłoby nie na dwadzieścia pięć, a na kilkaset opowiadań. W „Czarnej skrzyneczce” technologia pozwala na przeżywanie jedności z przywódcą religijnym więcej niż dosłownie, w „Świętym sporze” przed szatanem w postaci gum do żucia pragnie ludzkość obronić superkomputer, a w „Sprawie Rautavaary” okazuje się, że z perspektywy rasy kosmitów z Proximy Centauri chrześcijańskie dogmaty wyglądałyby zupełnie inaczej. Słabiej wypadają nieliczne na szczęście teksty satyryczne, takie jak „Wojna z Fnulami”; nie do końca zrozumiałe jest zamieszczenie w antologii jednostronicowego szkicu fabuły opowiadania ostatecznie niepowstałego („Historia nad historiami...”). Wstęp do amerykańskiego wydania napisał Thomas S. Disch, skupiając się na oryginalności Dickowskich pomysłów; polski, bardziej osobisty i obszerniejszy jest autorstwa naszego Katedralnego Tymoteusza Wronki. Zdecydowanie warto zajrzeć też na sam koniec zbioru, by przeczytać odautorski manifest dotyczący specyfiki pisania opowiadań SF oraz ich inspiracji.
Czytanie mniej znanych tekstów wybitnego pisarza niesie w sobie wiele dodatkowych smaczków związanych z wyszukiwaniem motywów występujących w klasycznych dziełach autora. Na stronach „Elektrycznej mrówki” znajdziemy i wykorzystywane w słynny sposób w „Ubiku” przekazywanie wiadomości bohaterom za pomocą napisów na towarach codziennego użytku, i występujące w roli nieśmiertelnych głosicieli prawdy wuby, i anarchę Peaka. Tym większa wdzięczność należy się Rebisowi za eleganckie wydawanie całej serii Dickowskiej. Skończyły się opowiadania, czekamy na kolejne powieści.



Autor: Adam Skalski
Dodano: 2017-05-05 16:09:05
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj Kronikę World of WarCraft


Wygraj przygody Lennarta Malmkvista


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Lawrence, Mark - "Święta siostra"


 Aldiss, Brian W. - "Cieplarnia"

 Abercrombie, Joe - "Ostateczny argument" (oprawa twarda)

 Shannon, Samantha - "Zakon Drzewa Pomarańczy"

 Dick, Philip K. - "Nasi przyjaciele z Frolixa 8"

 Bardugo, Leigh - "Trylogia Grisza"

 Harrison, Harry - "Przestrzeni! Przestrzeni!"

 Pullman, Philip - "Zorza Polarna"

Fragmenty

 Simon, Lars - "Lennart Malmkvist i osobliwy mops Buri Bolmena"

 Foster, Alan Dean - "Obcy"

 Hendel, Paulina - "Droga Dusz"

 Cook, Glen - "Port Cieni"

 Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"

 Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS