NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Bourne, J.L. - "Więcej niż wygnanie"

Bardugo, Leigh - "Język cierni"

Ukazały się

Dukaj, Jacek - "Katedra" (2017)


 Day, David - "Atlas Tolkienowski"

 Smith, Guy N. - "Przeklęci"

 Martin, George R.R. - "Rycerz Siedmiu Królestw" (wyd. ilustrowane)

 Lawrence, Mark - "Klucz kłamcy"

 Douglas, Ian - "Star Carrier. Mroczny Umysł"

 Mull, Brandon - "Smocza straż"

 Lovecraft, H.P. - "Nienazwane"

Linki



Hill, Joe - "Strażak"
Wydawnictwo: Albatros
Tytuł oryginału: The Fireman
Tłumaczenie: Anna Dobrzańska
Data wydania: Marzec 2017
ISBN: 978-83-7985-889-7
Oprawa: twarda
Format: 145 x 205 mm
Liczba stron: 800
Cena: 45,90 zł
Rok wydania oryginału: 2016



Hill, Joe - "Strażak"

Podpalacz junior


Joe Hill urodził się w 1972 roku jako Joseph Hillstrom King, jego ojcem jest Stephen King, jeden z najpopularniejszych, najbardziej znanych i najlepiej zarabiających współczesnych pisarzy. Kiedy syn poszedł w ślady ojca i rozpoczął pisarską karierę (zbiorem opowiadań "Upiory XX wieku" wydanym w USA w 2006 roku), postanowił przyjąć literacki pseudonim, pod którym znany jest do dziś. Łatwo zrozumieć, co stało za tą decyzją. Początkujący pisarz nie chciał, by zestawiano go nieustannie z ojcem a jego książki porównywano do "Lśnienia" i innych ikon współczesnego horroru.

Dziś tożsamość Hilla to tajemnica poliszynela. Wydawnictwa i księgarnie chętnie wykorzystują jego więzy rodzinne w charakterze reklamy. Sam pisarz też przestał szczególnie kryć się ze swym pochodzeniem i w swej czwartej już powieści, Strażaku, otwarcie przyznaje się do inspiracji "Bastionem" i "Podpalaczką" Kinga. Ciężko w takiej sytuacji rozpatrywać Strażaka w oderwaniu od dorobku ojca autora i rzeczywiście krytycy w zdecydowanej większości w ten sposób do Hilla i Strażaka podchodzą.

Co jednak oferuje nam sama powieść? Całkiem ciekawą historię o szeroko zakrojonej epidemii... samopodpaleń. Jej przyczyna nie jest znana, ale skutki opłakane. Choroba zaczyna się niewinnie, drobnymi zmianami skórnymi, które przypominają gadzie łuski. W konsekwencji jednak prowadzi zarażonego do samozapłonu, który kończy się śmiercią nosiciela, a często także pożarem, niszczącym i pochłaniającym kolejne ofiary.

Świat ogarnia chaos i panika. Trudno ustalić sposoby rozprzestrzeniania się choroby, wydaje się, że nie ma na nią lekarstwa. Przerażeni ludzie posuwają się do coraz bardziej drastycznych reakcji. Osoby cierpiące na „smoczą łuskę”, bo tak teraz nazywa się chorobę, zamykane są w specjalnych ośrodkach, które momentami bardziej przypominają obozy. Odseparowanie działa jednak stymulująco na rozwój choroby i samozapłony w ośrodkach zdarzają się częściej. Nic dziwnego, że przywożeni tam chorzy próbują uciec. Tropem tych, którym się to udało, ruszają bezwzględne Szwadrony Kremacyjne – zorganizowane grupy polujące na „palniki”.

Na tle tak zarysowanej apokalipsy, Hill kreśli historię Harper, szkolnej pielęgniarki z niewielkiego amerykańskiego miasteczka, która z przerażeniem odkrywa, że zaraziła się smoczą łuską oraz zaszła w ciążę. Żeby urodzić dziecko, będzie musiała podjąć długą i trudną walkę o przeżycie. Stanie w szranki nie tylko z własną chorobą, ale również członkami Szwadronu. Na jej drodze pojawi się jednak tytułowy Strażak – zarażony smoczą łuską mężczyzna, który opanował chorobę do tego stopnia, że jest w stanie używać jej jako broni. Jednak jaką skrywa historię i czy można mu zaufać?

Rzeczywiście w powieści tej widać inspiracje zarówno "Bastionem" Kinga, jak i jego Podpalaczką. Z pierwszej powieści mamy klimat postapokaliptyczny, epidemię dziesiątkującą ludzkość, drastyczne środki przedsięwzięte względem chorych i ich nieskuteczność. Mamy samoorganizującą się enklawę ocalonych i pewien depresyjny klimat upadku cywilizacji, który jest też upadkiem ludzkości. Z Podpalaczki Hill czerpie motyw samozapłonu oraz relację między rodzicem a dzieckiem. W każdym jednak przypadku opracowuje temat na swój własny, twórczy sposób. Nie ma tu wielkiego zadłużenia w twórczości ojca. Oczywiście będą pojawiały się głosy, że odniesienia do kultury popularnej i pewna intertekstualność to cechy „podkradzione” ze stylu Kinga, ale to głosy tych, którzy jeszcze nie odkryli, że odniesienia do kultury popularnej i pewna intertekstualność charakteryzują połowę współczesnej literatury.

"Strażak" to bardzo dobrze ułożona opowieść. Splata w sobie wiele wątków, prowadzi akcję w sposób miejscami powolny (powieść liczy 800 stron!), bo akcent kładzie raczej na klimacie, poczuciu osaczenia czy intelektualnym pesymizmie, wynikającym z postapokaliptycznej kondycji ludzkości, która – jak w wielu powieściach tego typu – rodzi skrajne zachowania. Autor dołożył wielu starań, by wprowadzane przez niego pomysły brzmiały wiarygodnie, dzięki czemu otrzymujemy książkę, która nie do końca jest horrorem. Strażak nie próbuje nas przestraszyć kostiumami z horrorowego repozytorium. Przenosi napięcie w rejony ludzkich relacji, sposobów funkcjonowania w społeczeństwie i kruchości porządku, jakim się otaczamy. A zatem jeśli Hill idzie w ślady ojca, to są to ślady najnowsze, to znaczy te, które King pozostawia założywszy buty twórcy thrillerów z elementami paranormalnymi, a nie klasycznego horroropisarza.


Autor: Aleksander Krukowski
Dodano: 2017-04-11 15:00:00
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Drugi wywiad z Rafałem Kosikiem


 Gra o tron subiektywnym okiem (s07e07)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s07e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s07e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s07e04)

Recenzje

Cameron, Miles - "Straszny smok"


 Lotz, Sarah - "Dzień czwarty"

 Weitz, Chris - "Młody świat"

 Avoledo, Tullio - "Krucjata dzieci"

 Weir, Andy - "Artemis"

 Tregillis, Ian - "Wyzwolenie"

 Adams, Douglas - "Restauracja na końcu wszechświata. Życie, wszechświat i cała reszta"

 Chima, Cinda Williams - "Zaklinacz ognia"

Fragmenty

 Lawrence, Mark - "Klucz kłamcy"

 Sanderson, Brandon - "Dawca przysięgi", część 1 #3

 Sanderson, Brandon - "Dawca przysięgi", część 1 #2

 Bardugo, Leigh - "Język cierni"

 Aaronovitch, Ben - "Szepty pod ziemią"

 Sanderson, Brandon - "Dawca przysięgi", część 1 #1

 Bourne, J.L. - "Więcej niż wygnanie"

 Basztowa, Ksenia & Iwanowa, Wikoria - "Ciężko być najmłodszym"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2017 nast.pl     RSS      RSS