NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Baoshu - "Odzyskanie czasu"

Corey, James S. A. - "Gniew Tiamat"

Ukazały się

Lisińska, Małgorzata - "Pierwotny"


 Henry, Christina - "Alicja"

 Stonawski, Michał - "Paranormalne. Prawdziwe historie nawiedzeń"

 Masterton, Graham - "Żebrząc o śmierć"

 Jadowska, Aneta - "Egzorcyzmy Dory Wilk" (SQN)

 Liziniewicz, Maciej - "Mroczny zew"

 Hałas, Agnieszka - "Czerń nie zapomina"

 Kozak, Magdalena - "Minas Warsaw"

Linki

Dick, Philip K. - "Raport mniejszości" (wyd. kolekcjonerskie)
Wydawnictwo: Rebis
Kolekcja: Dzieła Wybrane Philipa K. Dicka
Tytuł oryginału: Minority Report
Tłumaczenie: Janusz Szczepański
Data wydania: Październik 2016
ISBN: 978-83-8062-046-9
Oprawa: twarda
Format: 150x225
Liczba stron: 584
Cena: 59,90 zł



Dick, Philip K. - "Raport mniejszości"

Drugie dno rzeczywistości


W wydawanej przez Rebis kolekcjonerskiej serii dzieł zebranych Philipa K.Dicka przyszła kolej na tłumaczenie czwartego tomu klasycznej antologii „The Collected Stories of Philip K. Dick”, ukazującego się w Polsce pod tytułem „Raport mniejszości” (w odróżnieniu od oryginalnego wydania w Stanach Zjednoczonych z 1987 roku, w którym nosił on nazwę „The Days of Perky Pat” – oczywiście tamto wydanie poprzedzało powstanie Spielbergowskiej ekranizacji właśnie „Raportu mniejszości”.) Zawarte w tomie opowiadania powstawały w latach 1955-1963, gdy kalifornijski autor wkraczał już w kluczową fazę twórczości: „Człowiek z Wysokiego Zamku” został opublikowany w 1961 roku, „Trzy stygmaty Palmera Eldritcha”, o których wspomnimy też poniżej, trzy lata później.
W porównaniu z wcześniejszymi tomami antologii „Raport mniejszości” charakteryzuje pewna stałość motywów i wątków. Dick konsekwentnie opowiada o obawach dotyczących przyszłej roli maszyn w ludzkim społeczeństwie, przedstawia zniszczony świat po wielkiej wojnie między Wschodem a Zachodem, bawi się podróżami w czasie i możliwościami przewidywania przyszłości, a przede wszystkim opisuje paranoiczne/profetyczne (wybór należy do was) podejrzenia związane z pozornymi powłokami ukrywającymi prawdziwą rzeczywistość, przybierającymi często charakter medialny i polityczny. Nieistniejący prezydent Yancy z „Na modłę Yancy’ego” czy przysłana z Ganimedesa pozornie niewinna zabawka dla dzieci z „Gry wojennej” mają służyć otępieniu i manipulacji odbiorców, podobnie jak obietnice spotkania z dawno zmarłą panią prezydent w „Coś nowego dla Nicole”. Ruchy polityczne czy służby państwowe to tylko przykrywki; nieprzypadkowo kilkukrotnie w różnych tekstach pojawia się partia demorepublikańska, jednolity twór mający zastąpić w przyszłości dwóch głównych graczy amerykańskiej sceny politycznej. Nawet „homeostatyczne”, samogenerujące się gazety przedstawiają alternatywne rzeczywistości. Paradoksalnie brak pełni wiedzy o autentycznej postaci świata można postrzegać jako lustrzane odbicie częściowej wiedzy o przyszłości – obydwa stawiają wolny wybór, a nawet kwestię tego, co miałby on znaczyć, pod znakiem zapytania.
Fantastyka ze zbioru to przede wszystkim opowieści o ludziach. Przyszłe technologie, podróże w czasie czy obcy stanowią tu wyłącznie tło, lustro, w którym odbijają się człowiecze lęki, pragnienia, codzienność. Ta ostatnia jest dla bohaterów bardzo ważna – u Dicka nie ma wyabstrahowanych herosów, praktycznie każda z postaci musi troszczyć się o utrzymanie i radzić z problemami rodzinno-towarzyskimi. Nawet ucieczka w światy gier wiąże się z praktycznymi konsekwencjami. Wiele tu też elementów mniej lub bardziej jawnie (częściej bardziej) zapowiadających wątki czy koncepcje z późniejszych powieści: zawieszenie między życiem i śmiercią oraz związane z nimi manipulacje z „O czym mówią umarli” to oczywista przygrywka do „Ubika”, a Wesoła Pat z innego opowiadania stanowi kluczowy element świata przedstawionego „Trzech stygmatów Palmera Eldritcha”.
Obok tekstów wybitnych: dobrze znanego opowiadania tytułowego, gorzko odpowiadającego na pytanie o niepowtarzalność ludzkiej świadomości „My, odkrywcy” czy pozornie niewinnie igrającej kwestią manipulacji „Gry wojennej” można znaleźć w tomie kilka tekstów błahych, wręcz anegdotycznych. Słabiej wypadają nawiązujące do podróży w czasie opowiadania czysto humorystyczne („Orfeusz na glinianych nogach”), czy oparte na zabawie z odwołaniami do współczesnej Dickowi sceny towarzyskiej amerykańskiego SF („Pająk wodny”).
Wydaniu towarzyszy bardzo ciekawy wstęp autorstwa Nikołaja Karajewa, opisujący związki Dicka z krajami byłego Związku Radzieckiego i odbiór jego twórczości za naszą wschodnią granicą (co interesujące, na większą skalę dostępnej tam dopiero na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku) oraz krótka przedmowa do edycji amerykańskiej autorstwa James Tiptree Jr.




Autor: Adam Skalski
Dodano: 2016-11-15 17:06:58
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Bitwę bliźniaków"


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

Bester, Alfred - "Gwiazdy moim przeznaczeniem"


 Corey, James S. A. - "Gniew Tiamat"

 Vonnegut, Kurt - "Rysio Snajper"

 Pullman, Philip - "La Belle Sauvage"

 Flamma, Adam - "Wiedźmin. Historia fenomenu"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Trzeci front"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Uderzenie wyprzedzające"

Fragmenty

 Hałas, Agnieszka - "Czerń nie zapomina"

 Dworakowski, Witold - "Wieczny buntownik"

 Ziębiński, Robert - "Dzień wagarowicza"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu" (przedmowa)

 Hendel, Paulina - "Czarny świt"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu"

 Canavan, Trudi - "Klątwa kreatorów"

 Clare, Cassandra & Chu, Wesley - "Czerwone Zwoje Magii"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS