NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Gwynne, John - "Zgliszcza"

Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"

Ukazały się

Komuda, Jacek - "Wilcze gniazdo" (wyd. 4)


 Piekara, Jacek - "Mój przyjaciel Kaligula" (2019)

 Ziemiański, Andrzej - "Pułapka Tesli" (wyd. 2)

 Manguel, Alberto; Guadalupi, Gianni - "Słownik miejsc wyobrażonych"

 King, Stephen - "Instytut"

 Parowski, Maciej - „Wasz cyrk, moje małpy. Chronologiczny alfabet moich autorów”, tom 2

 Lewicka, Anna - "Moc"

 Brennan, Marie - "W labiryncie smoków"

Linki

Szabałow, Denis - "Prawo do życia"
Wydawnictwo: Insignis
Cykl: Prawo do...
Kolekcja: Uniwersum Metro 2033
Tytuł oryginału: Право на жизнь
Tłumaczenie: Paweł Podmiotko
Data wydania: Sierpień 2016
ISBN: 978-83-65315-62-5
Oprawa: miękka
Format: 140x209 mm
Liczba stron: 480
Cena: 39,99 zł
Tom cyklu: 2



Szabałow, Denis - "Prawo do życia"

Anomalie i zdrady


„Prawo do użycia siły” było jedną z bardziej udanych pozycji wydanych w Polsce w ramach franczyzy „Uniwersum Metro 2033”, więc nadzieje budził fakt, że to pierwszy tom serii. Niestety, „Prawo do życia” cierpi na wszystkie typowe objawy syndromu drugiego tomu.

Osadzona w realiach „Uniwersum Metro 2033” powieść „Prawo do użycia siły” Denisa Szabałowa pozytywnie wyróżniała się na tle innych książek z postapokaliptycznej serii stworzonej przez Dmitra Glukhovsky’ego. Na pochwałę zasługiwał realizm (oczywiście w umownych ramach konwencji) i dbałość o szczegóły.
Pierwsza powieść Szabałowa postawiła czytelnika wobec cliffhangera, którego rozwinięcie miało nastąpić w dwóch kolejnych częściach trylogii. Niemniej już na etapie zakończenia „Prawa do użycia siły” dało się wyczuć pewien dysonans i wrażenie, że kierunek, w którym podążają wydarzenia, nie do końca pasuje do zbudowanego wcześniej obrazu. Wiadomo, że nie należy oceniać dnia przed zachodem słońca, ale po lekturze „Prawa do życia”, środkowego tomu serii, czytelnik zapewne odczuje jednak niedosyt (by nie powiedzieć: rozczarowanie).
W „Prawie do życia” Daniła i jego towarzysze podróżują przez Rosję i odkrywają, że życie na powierzchni wcale nie jest tak niemożliwe, jak to się początkowo wydawało. Bohaterowie co i rusz napotykają na wskazówki, że przekazane im informacje mogą nie być do końca prawdziwe (czego czytelnik jest świadomy już po lekturze pierwszego tomu), ale i będą potrzebowali prawdziwego wstrząsu, żeby przejrzeć na oczy.
Na pierwszy rzut oka wydaje się, że Szabałow utrzymuje elementy, które cechowały „Prawo do użycia siły”. Przede wszystkim nie rezygnuje z atutów wyróżniających jego pierwszą powieść. Nadal na pochwałę zasługują liczne detale dotyczące uzbrojenia i sprzętu wojskowego, teraz dodatkowo wzbogacone o wiarygodne opisy taktyki i walki małych grup bojowych – a przynajmniej tak jawi się autorska wizja w oczach czytelniczego laika.
Problemem „Prawa do życia” jest brak historii, którą można opowiedzieć czytelnikowi. Szabałow zapewne wiedział, gdzie chce doprowadzić postaci przez finałem serii, ale nie miał pomysłu na wypełnienie ich losów zajmującą fabułą. Chwyta się więc różnych metod, znanych już z wcześniejszej książki: retrospekcji z życia głównego bohatera, przytaczania różnych opowieści z postapokaliptycznego świata czy kreowania wydarzeń zgodnie z utartym dla tego uniwersum schematem. Najlepiej wypadają próby mitologizowania rzeczywistości: autor na naszych oczach miesza i łączy fakty, plotki i doniesienia, by w ten sposób stworzyć nowe, żywe opowieści.
Akcja powieści wprawdzie toczy się na powierzchni, co stanowi miłe urozmaicenie w stosunku do większości powieści z „Uniwersum Metro 2033”, ale fabuła nadal przebiega linearnie i polega na „zaliczaniu” kolejnych lokacji o różnym charakterze. Całość mają spinać dwa wątki: przewidywalna główna intryga oraz wydarzenia związane z napotykanymi anomaliami, które to nawet w ramach tego wydają się nieco zbyt fantastyczne i przekombinowane. Zapewne mają doprowadzić do wyjaśnienia tajemnicy w finałowym tomie, ale na razie wypadają blado.
Nie zabrakło także odrobiny dylematów moralnych (co sugeruje już tytuł), aczkolwiek słabiej podkreślonych niż miało to miejsce w otwierającym tomie. Szkoda, bo rozbudowanie tego elementu spowodowałoby dodanie nowego wymiaru do opowieści. Postacie także niespecjalnie się zmieniły i, choć może niezbyt oryginalne, dobrze wpasowują się w przeznaczone im role. Jednakże, gdy nie ma wokół nich interesującej intrygi, nie potrafią przykuć uwagi.
„Prawo do życia” przynosi rozczarowanie i zrównuje się poziomem z większością powieści osadzonych w „Uniwersum Metro 2033”. Pozostaje mieć nadzieję, że Szabałow ma plan i potrzebował tych kilkuset stron, by doprowadzić postacie na właściwe miejsca, a także wprowadzić konieczne elementy fabularne i scenograficzne. Niestety, jak na razie tego nie widać.



Autor: Tymoteusz Wronka


Dodano: 2016-09-06 11:14:57
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj powieść o Spider-Manie


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Sanderson, Brandon - "Do gwiazd"


 Funke, Cornelia, del Toro, Guillermo - "Labirynt fauna"

 Aldiss, Brian W. - "Non stop"

 Sanderson, Brandon - "Rytmatysta"

 Warren, Ed i Lorraine & Chase, Robert David - "Nawiedzenia. Historie prawdziwe"

 Podlewski, Marcin - "Księga Zepsucia. Tom 1"

 Sullivan, Michael J. - "Zniknięcie córki Wintera"

 Vonnegut, Kurt - "Syreny z Tytana"

Fragmenty

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

 Bławatska, Helena P. - "Opowieści okultne"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Uderzenie wyprzedzające"

 Karnicka, Anna - "Paradoks Marionetki: Sprawa Marionetkarza"

 Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

 Jensen, Danielle L. - "Mroczne wybrzeża"

 Eames, Nicholas - "Krwawa Róża"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS