NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Pullman, Philip - "Bursztynowa luneta"

Basztowa, Ksenia & Iwanowa, Wikoria - "Siła złego na jednego"

Ukazały się

Pullman, Philip - "La Belle Sauvage"


 Sanderson, Brandon - "Słowa światłości" (twarda okładka)

 Knaak, Richard A. - "Malfurion" (Blizzard Legends)

 Atwood, Margaret - "Testamenty"

 North, Claire - "U schyłku dnia"

 Atwood, Margaret - "Opowieść Podręcznej" (2020)

 Cummings, Lindsay; Alsberg, Sasha - "Nexus"

 Schwartz, Alvin - "Kolejne upiorne opowieści po zmroku. Historie, które mrożą krew w żyłach"

Linki

Amish - "Nieśmiertelni z Meluhy"
Wydawnictwo: Czwarta Strona
Cykl: Trylogia Śiwy
Tytuł oryginału: The Immortals of Meluha
Tłumaczenie: Michał Jakuszewski
Data wydania: Październik 2015
ISBN: 978-83-7976-305-4
Oprawa: miękka
Liczba stron: 564
Cena: 36,90 zł
Rok wydania oryginału: 2013
Tom cyklu: 1



Amish - "Nieśmiertelni z Meluhy"

Fantastyka (za) bardzo indyjska


Mówi się, że Indie można znienawidzić albo pokochać. Podobnie może być z „Nieśmiertelnymi z Meluhy”, chociaż w moim przypadku odczucia odnośnie książki Amisha są diametralnie inne niż te zapamiętane z wizyty w kraju Gandhiego.

„Nieśmiertelni z Meluhy”, powieść fantastyczna indyjskiego autora Amisha Tripathi otwierającą trylogię o Śiwie, od początku do końca budzi ambiwalentne uczucia. Nawet po zakończonej lekturze trudno o jednoznaczną ocenę: czy jest to literacki bubel, czy też wejrzenie w zupełnie inną kulturę? Bez szerszej znajomości beletrystyki z tego kraju to pytanie pozostanie otwarte... ale oceniając – piszę to z lekkim przekąsem – z perspektywy zasiadania w wieży z kości słoniowej zbudowanej w malutkim kraju nad jeszcze mniejszą rzeką Wisłą, zdecydowanie należy stwierdzić, że jest to pozycja, której powstydziłby się niejeden rodzimy autor.

Założenia fabularne są dość proste: co jeśli dzisiejsi hinduscy bogowie w rzeczywistości byli zwykłymi ludźmi, którzy dzięki swym czynom i karmie osiągnęli boski status? W ten sposób autor przenosi akcję o blisko cztery milenia w przeszłość i kreuje wizję cywilizacji doliny Indusu, do której przybywa wódz barbarzyńskiego plemienia imieniem Śiwa. Błyskawicznie zostaje obwołany zbawcą, który ma wyplenić zło z tego świata. A tego daleko szukać nie trzeba, bo znajduje się w pobliskim cesarstwie.

Gdy myśli się o fantastyce wykorzystującej elementy mitologii hinduskiej, natychmiast przychodzą do głowy świetne powieści „Pan Światła” Rogera Zelaznego czy „Rzeka bogów” Iana McDonalda. Cóż, „Nieśmiertelni z Meluhy” w żaden sposób nie są utworem tego kalibru. To dość prosta, linearnie poprowadzona opowieść z wieloma elementami, które zostały źle skonstruowane lub niewiarygodnie przedstawione.

Wady powieści uwidaczniają się od samego początku i nawet nie należy do nich dość sztampowa oś fabularna; w fantasy były już gorsze historie – i zapewne w ramach tego gatunku pojawią się jeszcze gorsze. Przede wszystkim drażni prostota (by nie powiedzieć prostackość) stylu i ubogie słownictwo – co może być efektem tego, że angielski (a w nim powstała powieść) nie jest pierwszym językiem autora. Nie jest to jednakże usprawiedliwienie, które w jakikolwiek sposób mogłoby wpłynąć na ocenę powieści.

Jeśli chodzi o inne wady, rażą uproszczenia, nadmierna egzaltacja bohaterów, teatralność przedstawianych scen. Irytacja podczas lektury narasta, a potęguje ją przenoszenie współczesnych zjawisk (np. terroryzm) w głęboką przeszłość. Powieść Amisha to straszliwy miszmasz pomysłów i konwencji, który nie sprawdza się ani jako mitologizacja historyczna, ani czystej wody fantasy.

Większość tych cech z naszej perspektywy oceniana jest negatywnie, ale gdy przypomni się wielkie bollywoodzkie produkcje filmowe, to mają one bardzo podobną specyfikę (tak, w „Nieśmiertelnych z Meluhy” też dużo tańczą!). Cóż, powieść Amisha pochodzi z kultury, która ceni inną estetykę niż nasza. W końcu nie bez powodu cykl ten sprzedał się w Indiach w blisko dwóch milionach egzemplarzy. U nas takiego sukcesu nie powtórzy.


Autor: Tymoteusz Wronka


Dodano: 2016-08-19 14:42:28
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

Lady Dragon - 23:08 21-08-2016
Mam to na czytniku, kupiłam w promocji. Ale chyba miałam dobre przeczucie, że jakoś mnie nie ciągnęło do tej książki. Trudno, może jak nadejdzie jakaś posucha czytelnicza (hmm? co? :)) to w końcu się zdecyduję...

Komentuj


Konkurs

Wygraj nowości wydawnictwa Initium


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

Bardugo, Leigh - "Król z bliznami"


 Chiang, Ted - "Wydech"

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Moore, Stuart - "Marvel X-Men: Saga Mrocznej Phoenix"

 Abercrombie, Joe - "Zemsta najlepiej smakuje na zimno"

 Schwartz, Alvin - "Upiorne opowieści po zmroku"

 Neiderman, Andrew - "Adwokat diabła"

 Corey, James S.A. - "Wzlot Persepolis"

Fragmenty

 Schwartz, Richard - "Władca marionetek"

 Zbierzchowski, Cezary - "Requiem dla lalek" - fragment 1

 Zbierzchowski, Cezary - "Requiem dla lalek" - fragment 2

 Jabłoński, Witold - "Popiel"

 Headley, Maria Dahvana - "Dziedziczka jeziora"

 Mortka, Marcin - "Żółte ślepia"

 Schwab, V.E. - "Vengeful. Mściwi"

 Collins, Suzanne - "The Ballad of Songbirds and Snakes"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS